Senaste nytt

Humor: Pappersbiljetten återuppstår i svensk politik

taxvalp

Medlem
image.jpg

Det här forumet är alldeles för trevligt för att vi ska börja diskutera politik - men oavsett partifärg så kan ju vi flygnördar inse humorn när Gustav Fridolin visade en pappersbiljett för flyg i kvällens partiledardebatt. Biljetten skulle gå till Ryssland men även de har ju avskaffat pappersbiljetten numera.

Fridolins pappersbiljett skänker dock viss trovärdighet till påståendet att miljöpartister vill minska flygresandet, en äkta frequent flyer skulle ju visa en bokningsreferens eller ett smartpass i stället...
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jag såg också biljetten och tänkte ungefär samma sak. Fast frågan måste ju bli, var har han hittat biljetten??
 
Kan tänka mig att många som börjat flyga senaste decenniet knappt vet vad en pappersbiljett är.

En bonusanekdot: Cirka 2006. Jag och min dåvarande chef står i gamla utrikeshallen (T5) på Arlanda och ska flyga KL ARN-AMS-GVA. Jag har e-biljett och min incheckning går utan problem, men för min chef är det något fel. Efter en stund av knappande säger personen bakom incheckningsdisken "Aha!", springer över till biljettdisken på andra sidan hallen, och hämtar en grön bunt biljetter som ligger där och väntar på upphämtning. Tror det var sista gången som jag såg en pappersbiljett.
 

FlyingFire

Medlem
Jag har upplevt pappersbiljett, inrikes i Burma...
men det lär väl snart försvinna därifrån också.
 

johhenrik

Medlem
Jag fick pappersbiljetter förra året när TK bokade om mig på ET pga att deras flight var försenad. Var lite stökigt för ingen verkade veta vad de skulle göra med dem kändes det som.
 

jth

Medlem
Nu när jag flög från Maui sist stod folk och prasslade med pappersbiljetter i incheckningen, jag trodde att de tom var övergivna i papprets förlovade land (tänk checkar) men tydligen inte. Vi fick våra boardingpass utskrivna på ticketstock, nästan så man skulle spara dom för framtiden :)
 

jtq

Medlem
Jag fick ett handskrivet boardingpass i Thais incheckningsdisk på Bali för två månader sedan. Dock låg datorsystemet nere vid tillfället, i vanliga fall får man maskinutskrivet till och med på Bali :)
 
Toppen