Senaste nytt

Minimum Connection Time Dubai

Mr.T

Medlem
Hej,

Jag planerar en liten RTW resa inför sommaren och undrar därför om 2 timmar räcker för ett byte i Dubai? Jag kommer att flyga till Dubai på Austrian och reser sedan vidare med Cathay Pacific, jag flyger i Business på båda sträckorna. Kommer jag att kunna checka bagaget hela vägen eller kommer jag behöva hämta upp det och checka in det i Dubai igen?

Tacksam för all hjälp! :)
 

Najk

Medlem
CX och OS har interline agreement så bagaget ska inte vara ngt problem.
Minimum Connection Time på DXB är 1,15h så det ska också vara ok.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Vem är det som sköter Austrians check in på Arlanda?
Menzies.

Har du två separata biljetter tycker jag två timmar är alldeles för kort. Säger de nej att interlinea (eller det inte går praktiskt av någon anledning) och du måste gå landside och hämta ut din väska rinner tiden iväg ganska snabbt, dessutom kan det vara förseningar.

2:30-3:00 tycker jag är minimum för byte mellan två biljetter på en stor flygplats där det krävs passkontroll för att komma till bagagehallen. Med handbagage går det att pressa tiden något mer, särskilt om det finns online check-in.
 

Jacob

Medlem
Kan förresten nämna att jag förra året på Arlanda vid SAS-incheckningen försökte interlinea till en separat biljett med just Cathay Pacific. Trots att jag kollat upp innan att det fanns interlineavtal mellan alla berörda flygbolag och trots att den vänliga kvinnan vid disken gick med på att göra det så sade systemet nej, det gick helt enkelt inte. Hon försökte en gång till, jag hjälpte till att kolla att allt var korrekt i systemet - datum, flygnummer och IATA-koder, men det blev fortfarande avslag.

Alla flyg var i tid och allt fungerade till slut fint ändå. Jag checkade dessutom in online för Cathay Pacific för att öka chanserna att komma med om det skulle bli tight med tid. Jag insåg dock att de dryga 2:30 jag hade rann iväg ganska snabbt.
 

Mr.T

Medlem
Tack för alla svar. Jag tror jag får planera om lite eftersom två timmar känns lite kort ifall jag måste checka in väskan igen.
 
Toppen