Senator
Moderator
Vänner,
En spontant beslutat resa till USA. I valet och kvalet, då jag missade en del reor för påsken. Köpa en sista minuts affärsklass till NYC var ”totally out of the question”. Köpa en billig ekonomiklass och hoppas på OT eller uppgradering? Nej tack, inte något för mig. Hade tillräckligt med Miles på M&M för en affärsklass till NYC, men tanken var att spara detta för en medföljare Senator Award i LH F till HKG i juni (som nu troligtvis inte blir av). ”Skall jag, skall jag inte?”. Utöver detta blev det snabbt tydligt att mina valmöjligheter var begränsade till US Airways Envoy från Rom, Milan, Paris, London Heathrow och i vissa avseende Frankfurt till Charlotte, NC samt Philadelphia, PA. BAEC Avios stod som betalare.
Nästa utmaning blev att hitta vettiga priser till LHR, FRA, CDG, MXP, eller FRA. Då jag är troligtvis ensam härinne om att ha drabbas hårt av ”alltid affärsklass in Europa syndromet” så kan jag nu erkänna att jag enbart en gång har åkt i ekonomiklass inom Europa sedan 2008. Det var i höstas med BA från LHR till ARN med kund. Överlevde, men undviker att upprepa om jag inte måste. Sedan är det ofta så nära inpå avresa lika billigt i ”Z” som i typ ”M” eller ”B” inom Lufthansagruppen. ”I digress as always”.
Eftersom jag också är en superoptimerare gällande att blanda affär med nöje, blev det nu att även koppla i hopp affärsmöten i Charlotte, NC samt ett möte med nära affärskontakt i Frankfurt på vägen hem. Andas nu Senator…….. Ok, efter några funderingar och telefonsamtal till Lufthansa Senator linjen i Tyskland klämmer jag in följande söndagen innan påsk:
Tisdag 15 april, ARN-FRA-FCO med LH C (SAS Plus första segment)
Övernattning Hilton Garden Inn
Onsdag 16 april, FCO-CLT i US Airways Envoy för 50t Avios plus 400kr
Torsdag 17 april, CLT-JFK i US Domestic First, US$275 (JFK var mycket billigare, EWR och LGA var det dubbla)
Måndag 21 april, PHL-FCO i US Airways Envoy för 50t Avios plus 16kr
Tisdag 22 april, FCO-FRA-ARN i LH C
Alla LH segment bokade i ”Z” och jag var på väntelistan på 3 andra flighter, vart av jag var 0 för 3… Men det tar vi en annan dag….
US Airways FCO-CLT, Envoy Class, Plats 2A US721 A330-300
Ok, jag tänker börja med punch-line direkt. Tänk en flygupplevelse som designas av IKEA: funktionellt men utan överhuvudtaget en känsla av lyx? Det är US Airways Envoy för mig.
Första Businessclass.se chocken kommer direkt: ingen Champagne? Va! Ok, tänker jag, det är någon billig variant eftersom vi är på marken. Men nej hörni, det var Processco som gäller. Tack, i alla fall ingen Cava…
Ja ha, då får det bli en G&T ur en snygg flaska då? Nej du, är har designgänget tillsammans med inköp från Älmhult varit framme. ”Vi kör minibarflaskor”. Toppen! Men eftersom US Airways tanterna inte tänker på fylleriet, kommer det en dubbel direkt. Ok, man behövde inte fråga i alla fall.
Låt mig gå på muggen.. Ojsann, där har produktchefen och inköpschefen varit på Sam Club alternativt Costco och handlat med sina clubkort. Vilken lyxig känsla av supertvål och recirkulerat papper. Ok, det sista är nog bra för miljön, men lämnar inte direkt någon premiumkänsla..
Produktchefen har förövrigt säkert också varit hos Bygg-Ola i Nacka för att hitta virke på vägen. Med tanke på att produkten är från 2009, känns den väldigt 1989..
”Men Senator, var det så här illa”? Nej, men ribban är att det skall kännas lite lyxigt att åka affärsklass. Här blir det ingen sådan känsla. Men låt oss tala om helheten:
++
** Utresan hade kabinpersonal från Charlotte. Jag är väldigt förtjust i den amerikanska södern, och gillar jargonen: ”Hey sweetie, would you like something?”. ”Honey, anything else to drink?”
** Maten på amerikanska bolag är ofta enkel, men smakrik. Inget undantag här, och dagens höjdpunkt var faktisk maten som var lagom positioner. Kolla bilderna, men det var kyckling, biff, fisk och vegetarisk pasta att välja på. Förrätten var samma för alla, och efterrätten var klassisk amerikansk med glass
**Stolen var bra, påminner mig mycket om Air Canada. Kanske aningen smal vid axlarna, men nu är jag inte någon liten ”gutt” längre
** Bra IFE med urval
**Charlotte var supereffektiv att landa på, tog mig genom från dörren öppnade till curbside på 10min
--
** Som sagt, total avsaknad av lyx
** Ingen skumpa
** FCO är tragisk, inget annat. Men det är inte US Airways fel
Åker jag med US Airways igen? Nja, om jag måste. Om det är tillräckligt billigt och akut. Iofs, nu har jag $275 då jag klev av JFK flighten torsdagen och åkte nästa dag. Hoppas kunna använda denna på AA. Min rädsla är att AA skall dras ner på US Airways nivå då jag har ändrat mig om AA. Jag har haft ett antal bra flighter med AA. Var detta en bra flight? Den var ok.. By the way, hemresan sov jag väldigt väl så stolen måste vara ok. Men personalen var inte alls av samma kvalité..
Hela menyn:
Till slut, lite mer bilder från flygresan samt ett magiskt NYC! I love NYC!
Det är trångt i FRA, mellan B10 och A1
"Come Fly with me, come fly with me away SAS"
UA B767-300ER med winglets
US A321 på Charlotte (CLT)
Empire State Building, alltid majestätisk (i en republik)
Freedom Tower, nästan klart
Flatiron Building, ikon
Bow Bridge, Central Park
En spontant beslutat resa till USA. I valet och kvalet, då jag missade en del reor för påsken. Köpa en sista minuts affärsklass till NYC var ”totally out of the question”. Köpa en billig ekonomiklass och hoppas på OT eller uppgradering? Nej tack, inte något för mig. Hade tillräckligt med Miles på M&M för en affärsklass till NYC, men tanken var att spara detta för en medföljare Senator Award i LH F till HKG i juni (som nu troligtvis inte blir av). ”Skall jag, skall jag inte?”. Utöver detta blev det snabbt tydligt att mina valmöjligheter var begränsade till US Airways Envoy från Rom, Milan, Paris, London Heathrow och i vissa avseende Frankfurt till Charlotte, NC samt Philadelphia, PA. BAEC Avios stod som betalare.
Nästa utmaning blev att hitta vettiga priser till LHR, FRA, CDG, MXP, eller FRA. Då jag är troligtvis ensam härinne om att ha drabbas hårt av ”alltid affärsklass in Europa syndromet” så kan jag nu erkänna att jag enbart en gång har åkt i ekonomiklass inom Europa sedan 2008. Det var i höstas med BA från LHR till ARN med kund. Överlevde, men undviker att upprepa om jag inte måste. Sedan är det ofta så nära inpå avresa lika billigt i ”Z” som i typ ”M” eller ”B” inom Lufthansagruppen. ”I digress as always”.
Eftersom jag också är en superoptimerare gällande att blanda affär med nöje, blev det nu att även koppla i hopp affärsmöten i Charlotte, NC samt ett möte med nära affärskontakt i Frankfurt på vägen hem. Andas nu Senator…….. Ok, efter några funderingar och telefonsamtal till Lufthansa Senator linjen i Tyskland klämmer jag in följande söndagen innan påsk:
Tisdag 15 april, ARN-FRA-FCO med LH C (SAS Plus första segment)
Övernattning Hilton Garden Inn
Onsdag 16 april, FCO-CLT i US Airways Envoy för 50t Avios plus 400kr
Torsdag 17 april, CLT-JFK i US Domestic First, US$275 (JFK var mycket billigare, EWR och LGA var det dubbla)
Måndag 21 april, PHL-FCO i US Airways Envoy för 50t Avios plus 16kr
Tisdag 22 april, FCO-FRA-ARN i LH C
Alla LH segment bokade i ”Z” och jag var på väntelistan på 3 andra flighter, vart av jag var 0 för 3… Men det tar vi en annan dag….
US Airways FCO-CLT, Envoy Class, Plats 2A US721 A330-300
Ok, jag tänker börja med punch-line direkt. Tänk en flygupplevelse som designas av IKEA: funktionellt men utan överhuvudtaget en känsla av lyx? Det är US Airways Envoy för mig.
Första Businessclass.se chocken kommer direkt: ingen Champagne? Va! Ok, tänker jag, det är någon billig variant eftersom vi är på marken. Men nej hörni, det var Processco som gäller. Tack, i alla fall ingen Cava…
Ja ha, då får det bli en G&T ur en snygg flaska då? Nej du, är har designgänget tillsammans med inköp från Älmhult varit framme. ”Vi kör minibarflaskor”. Toppen! Men eftersom US Airways tanterna inte tänker på fylleriet, kommer det en dubbel direkt. Ok, man behövde inte fråga i alla fall.
Låt mig gå på muggen.. Ojsann, där har produktchefen och inköpschefen varit på Sam Club alternativt Costco och handlat med sina clubkort. Vilken lyxig känsla av supertvål och recirkulerat papper. Ok, det sista är nog bra för miljön, men lämnar inte direkt någon premiumkänsla..
Produktchefen har förövrigt säkert också varit hos Bygg-Ola i Nacka för att hitta virke på vägen. Med tanke på att produkten är från 2009, känns den väldigt 1989..
”Men Senator, var det så här illa”? Nej, men ribban är att det skall kännas lite lyxigt att åka affärsklass. Här blir det ingen sådan känsla. Men låt oss tala om helheten:
++
** Utresan hade kabinpersonal från Charlotte. Jag är väldigt förtjust i den amerikanska södern, och gillar jargonen: ”Hey sweetie, would you like something?”. ”Honey, anything else to drink?”
** Maten på amerikanska bolag är ofta enkel, men smakrik. Inget undantag här, och dagens höjdpunkt var faktisk maten som var lagom positioner. Kolla bilderna, men det var kyckling, biff, fisk och vegetarisk pasta att välja på. Förrätten var samma för alla, och efterrätten var klassisk amerikansk med glass
**Stolen var bra, påminner mig mycket om Air Canada. Kanske aningen smal vid axlarna, men nu är jag inte någon liten ”gutt” längre
** Bra IFE med urval
**Charlotte var supereffektiv att landa på, tog mig genom från dörren öppnade till curbside på 10min
--
** Som sagt, total avsaknad av lyx
** Ingen skumpa
** FCO är tragisk, inget annat. Men det är inte US Airways fel
Åker jag med US Airways igen? Nja, om jag måste. Om det är tillräckligt billigt och akut. Iofs, nu har jag $275 då jag klev av JFK flighten torsdagen och åkte nästa dag. Hoppas kunna använda denna på AA. Min rädsla är att AA skall dras ner på US Airways nivå då jag har ändrat mig om AA. Jag har haft ett antal bra flighter med AA. Var detta en bra flight? Den var ok.. By the way, hemresan sov jag väldigt väl så stolen måste vara ok. Men personalen var inte alls av samma kvalité..
Hela menyn:
Till slut, lite mer bilder från flygresan samt ett magiskt NYC! I love NYC!
Det är trångt i FRA, mellan B10 och A1
"Come Fly with me, come fly with me away SAS"
UA B767-300ER med winglets
US A321 på Charlotte (CLT)
Empire State Building, alltid majestätisk (i en republik)
Freedom Tower, nästan klart
Flatiron Building, ikon
Bow Bridge, Central Park