Senaste nytt

Passagerare stoppas av tull vid avstigning av planet på Arlanda

ESSA

Medlem
Landade med SAS ikväll på ARN. Går av som en av de första. Precis när man kliver in på flygplatsen från planet står två tulltjänstemän. Nyfiket vänder jag mig om några ggr och ser att de stoppar en kvinna och hennes sällskap.
Märkligt tänkte jag att de stoppar någon redan där. Enligt personen som satt bredvid mig var det tre personer som under senare delen av flighten blivit framflyttade från långt bak till lediga platser i Plus.

Jag får min väska tidigt på bandet och är således ganska raskt ute förbi "vanliga" tullen.

Döm om min förvåning när de tre som blev stoppade bakom mig redan står ute med alla sina väskor?
Hur fasen gick det till? Vilken väg tog de? Finns det någon anledning att de kollades före "normal tull" och fick sitt bagage nånstans på vägen?
 

ESSA

Medlem
Det stod TULL på ett emblem.
Kan de ha båda funktionerna? Tänkte inte på om det stod nåt annat på uniformen.
 

FFS

Medlem
Eftersom Tullen är en myndighet och (gräns)Polisen en annan så har jag svårt att se att det är samma personer.

Kan det varit någon VIP/diplomat eller liknande som fick en gräddfil in i Sverige?
 

ESSA

Medlem
Så kan det vara, även om intrycket inte sa nåt om att de var av högre dignitet.
 

Holloman

Medlem
Såg ett exempel på "tvärtom" häromdagen. Två uniformerade (tull) herrar tog med en passagerare från gaten för kontroll. Han skulle med planet till Köpenhamn och var bekymrad om han skulle komma med planet. "Det gör du eller vi får se" var svaret han fick. Har aldrig sett tullen bry sig om folk på väg ifrån Sverige förut.
 

JonW

Medlem
Händer rätt ofta numera, speciellt när man kommer från Holland av någon märklig anledning....
Häromveckan stod tull med vovve och sniffade redan inne i bridgen. Ute i gaten stod polis och frågade efter "Pass, biljett, BP!".
En av delarna visade sig dock räcka.
Och detta gällde alla passagerare vad jag kunde se.
Sannolikt ett sätt att punktmarkera högriskdestinationer.
Nackdelen är väl att man lär folk att smuggla knarket i checkat bagage istället, för i tullfiltret var det som vanligt tomt o öde...
 

sembl

Medlem
Nja, den lite mer större farbrorn med skägg brukar sitta där och surfa aftonblaskan eller spela patiens. Jag brukar smyga upp vid sidan om och fråga om han vinner eller om jag har missat något medan jag varit borta. Får bara ett leende tillbaka.
 
Der findes flere danske TV programmer hvor man følger told&skat (Tullen och Skatterverket :) ) i lufthavnen, her er det normalt med stikprøvekontroller der foregår allerede i broen. Det er som oftest fly fra IST & BKK hvor de står og spørger efter en masse ting de ikke har ret til at se.... Jeg har dog aldrig set nogen få fasttrack...
 
Toppen