Senaste nytt

Stockholm-Auckland t/r. Mycket detur vid hemresan.

Dr. Miles

Expert
Om ca en vecka börjar vår familjeresa till Nya Zeeland.

Det blir tuff tid som väntar på oss vägen dit.
Stockholm-Bangkok-Auckland på THAI i ekonomi med familjen. Tur nog att vi tar 2 dagars stopover i Bangkok.

Men hemvägen åker jag ensam, då "Kung för en dag" som gäller. :cool:


Stockholm-Bangkok: THAI Economy class
Bangkok-Auckland: THAI Economy class

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Auckland-Hong Kong: Cathay Pacific First class
Hong Kong-Beijing: Dragonair First class

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Beijing-Bangkok: THAI Business class
Bangkok-Singapore: Singapore Airlines Business class
Singapore-London: Singapore Airlines Business class
London-Stockholm: SAS Business class

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dr. Miles

Expert
Kiwifolk är så trevliga. Jag vill gärna besöka det landet så ofta jag kan.
Synd att det ligger så pass långt bort från Sverige.
 

Dr. Miles

Expert
Om en vecka åker vi också med familjen till NZ. Några tips på vad vi "måste" göra medan vi är där?

Det beror på vad ni gillar och hur gamla dina barn är.
Det finns vinodlingar i många delar av Nya Zeeland, om man gillar viner kan det vara bra.

Själv har jag litet barn och dricker "nästan" inte viner, så det blir ställen som barn gillar.
Mitt barn gillade MOTAT jättemycket. När vi var där i förra vinter så hade vi till och med årskort.
Auckland Museum är också värt att besöka.
 

rob74

Medlem
Har man en dag att spendera i Auckland kan jag rekommendera en båttripp till Waiheke Island. Där kan man bl a få en guidad minibusstur runt ön. Du kan sedan välja var du vill hoppa av bussen. Jag åkte efter turen tillbaka till båten, men insåg att jag fortfarande hade rätt mycket tid, så jag tog en liten trevlig bushwalk tillbaka till huvudorten Oneroa och satte mig på en restaurang med bra utsikt över havet. Passade där på att njuta några av öns lokala viner innan jag tog lokalbuss tillbaka till båten.

Waiheke Island, Auckland, New Zealand | The OFFICIAL website

DSC01288.jpg

Byggnaden nedanför inhyser Waiheke Wine Centre och bredvid finns ett vincafé. Det hade dock hunnit stänga då jag kom dit. Men restaurangen jag hamnade på hade ett par trevliga Sauvignon Blancs och en inte allt för trist utsikt... :)
Perfekt avrundning av semestern inför kvällens hemresa över klotet.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Om ni åker runt lite på nordön tycker jag helt klart ni ska ta er till Rotorua (risk för att barnen inte tycker det luktar gott) och även till Lake Taupo.
Utanför Rotorua finns ett berg man kan åka ner för i en pulka på hjul i en cementerad bana, det var sjukt roligt och man kunde bestämma farten själv genom att bromsa olika mycket (fanns även olika svårigheter på de 3 nedfarterna).
Skyline Luge Rotorua Adventure Luge Rides Family Holiday Activities Things to Do Rotorua Luge NZ

Det finns även varma källor och en rätt stor Geyser, hela det området är ett maori center och jag tyckte i alla fall att det var intressant.
Te Puia Rotorua | New Zealand Maori Arts and Crafts | Maori Culture | Thermal Valley | Rotorua Guided Tours & Attractions

Sen har vi ju fallskärmshoppning i Lake Taupo. Är något av det roligaste jag gjort och det finns inget som ens komme i närheten vad det gäller adrenalin som jag upplevt. Var inte direkt dyrt heller om man jämför vad det kostar i Sverige eller på andra ställen i världen. Dock verkar priserna ha gått upp en hel del sedan jag var där för ca 5 år sedan. Jag köpte något paket med olika äventyr på nordön och tror jag betalade omkring 170 dollar för tandemhopp plus en extra fotograf som videofilmade hela hoppet.
Skydive Taupo with Freefall, Lake Taupo, New Zealand (finns 3-4 olika företag som kör mer eller mindre samma koncept)

Black Water Rafting
I Waitomo har de kalkstensgrottor man kan ta ett äventyr till, jag tog en tur på 3-4 timmar där vi började med att fira oss ned i ett 30 meter djupt hål, efter det så gick vi runt i grottorna, åkte en linbana i totalmörker, flöt runt på stora gummiringar inne i grottsystemet.
TumuTumu TOObing® - Waitomo Adventure Centre - Waitomo Caves Tours / Activities Waikato
 

Dr. Miles

Expert
Tack för tipset, palmen!

Black Water Rafting får vi vänta tills vår son blir stor. ;) Han tyckte om Waitomo och dess ljusmaskar när vi var där sist.
Pulkåkning är däremot kanske något både för vår son och för mig. :D
 

forastero

Medlem
Jag skulle faktiskt rekommendera att vara mer på sydön än nordön om man har tillräckligt med tid för det. Höjdpunkterna på min resa har varit flygningen över Southern Alps (se min blogg) och att se pingvinerna i Oamaru, valskådning i Kaikoura hade säkert varit bra också om vi sett några valar :)

Kan skriva mer tips när jag är hemma i Sverige igen, jag åker från AKL om några timmar så jag måste nog packa klart nu...
 
Toppen