Senaste nytt

Rättigheter när taxi stoppas av olika anledningar?

flybob

Medlem
Åkte precis förbi en taxi som krockat med ett rådjur och därför stod still bredvid vägen. Funderade på vad hade jag som kund haft för rättigheter om jag satt i taxin. Har taxibolagen någon försäkring som täcker kunderna på något vis, dvs. om kunden blivit skadad? Hur hade jag tagit mig vidare från motorvägen? Skulle taxibolaget skicka en ny bil? Skulle jag betala nytt fastpris?
I scenariot ovan så är ju orsaken med största sannolikhet en olycka, men ett annat scenario är när polisen stannar taxin för fortkörning. Är det någon skillnad då?
 

Agö

Medlem
För många år sedan tog jag och mina vänner en taxi (020) från Royal Viking till Arlanda. I höjd med Frösundavik, där det normalt är sänkt hastighet (tror att det var 50 km/h vid tillfället), står givetvis polisen. Taxichauffören kör på tok för fort och får körkortet indraget på platsen (Polisen till oss: "den här gubben kommer inte att köra er mer idag"). Passagerarna var idel jurister. Snabbt tvingar vi föraren att beställa en ny taxi till platsen, den kommer väl på 5-10 minuter. Vi betalar den nye föraren på Arlanda men kräver samtidigt att han rapporterar in händelsen och meddelar att vi kommer att göra detsamma. Väl hemma i Sverige igen hör jag av mig till 020 och får utan problem summan återbetald efter att ha lämnat in kvitto. Det var bra hanterat av bolaget tycker jag.
 

flybob

Medlem
För många år sedan tog jag och mina vänner en taxi (020) från Royal Viking till Arlanda. I höjd med Frösundavik, där det normalt är sänkt hastighet (tror att det var 50 km/h vid tillfället), står givetvis polisen. Taxichauffören kör på tok för fort och får körkortet indraget på platsen (Polisen till oss: "den här gubben kommer inte att köra er mer idag"). Passagerarna var idel jurister. Snabbt tvingar vi föraren att beställa en ny taxi till platsen, den kommer väl på 5-10 minuter. Vi betalar den nye föraren på Arlanda men kräver samtidigt att han rapporterar in händelsen och meddelar att vi kommer att göra detsamma. Väl hemma i Sverige igen hör jag av mig till 020 och får utan problem summan återbetald efter att ha lämnat in kvitto. Det var bra hanterat av bolaget tycker jag.

Intressant. Har en kollega vars taxichaufför blev tagen för rattfylla. Han valde att stiga ur och hoppa över betalning den gången.
 

JonW

Medlem
För många år sedan tog jag och mina vänner en taxi (020) från Royal Viking till Arlanda. I höjd med Frösundavik, där det normalt är sänkt hastighet (tror att det var 50 km/h vid tillfället), står givetvis polisen. Taxichauffören kör på tok för fort och får körkortet indraget på platsen (Polisen till oss: "den här gubben kommer inte att köra er mer idag"). Passagerarna var idel jurister. Snabbt tvingar vi föraren att beställa en ny taxi till platsen, den kommer väl på 5-10 minuter. Vi betalar den nye föraren på Arlanda men kräver samtidigt att han rapporterar in händelsen och meddelar att vi kommer att göra detsamma. Väl hemma i Sverige igen hör jag av mig till 020 och får utan problem summan återbetald efter att ha lämnat in kvitto. Det var bra hanterat av bolaget tycker jag.
Märkligt, skulle alltså rätten att få köra 48 t efter körkortsindragning vid vägkanten inte gälla just taxichaufförer?
 

brykthed

Medlem
Beror väl på hur vårdslöst/fort chauffören körde. Alla fortkörare får inte fortsätta köra 48 h (beror inte på om det är taxichaufförer eller ej), se trafikverkets info:

"Polisen kan ta ditt körkort direkt på plats om du begår ett trafikbrott och det finns skäl att tro att Transportstyrelsen kommer att återkalla körkortet. Det kan till exempel vara för att du har kört för fort eller för att du har kört rattfull.

I vissa fall kan polisen låta dig att fortsätta köra i upp till 48 timmar. Polisen lämnar sedan över körkortet och sin utredning till Transportstyrelsen."
 

JonW

Medlem
I praktiken ska det till ren vansinneskörning för att inte få 48 t.
Själv har jag alltid fått det trots t ex 95 på 50-väg och 175 på 110-väg.
 

Joakim

Medlem
Jag kan inte lagtexten just nu men vet att man inte får köra yrkesmässigt (ej ens i 48 Tim) om man blir av med kk.
Det blir till att ringa en ny bil.
 

lnixon

Medlem
Let me google that for you. ;)

8. Taxi Stockholms ansvar och ersättningsskyldighet
Om du drabbas av en skada när du reser med Taxi Stockholm kan du, beroende på vilken typ av skada du drabbats av och hur skadan uppkom, ha rätt till ersättning. Du ska alltid se till att snarast möjligt meddela Taxi Stockholm om du drabbats av en skada och vill ha ersättning, senast inom 15 dagar från det att skadan uppkom.

För personskada och skada på egendom som transporteras i taxibilen gäller de regler som följer av trafikskadelagen (1975:1410), vilket vanligtvis innebär att ersättning betalas genom taxibilens (eller något annat inblandat fordons) trafikförsäkring. Om du skulle drabbas av en person- eller sakskada under din resa med Taxi Stockholm, skall du därför begära ersättning från den transporterande taxibilens trafikförsäkringsbolag. Om du kontaktar Taxi Stockholm får du information om till vilket försäkringsbolag du ska vända dig.

Om du drabbas av någon annan skada som inte ersätts ur bilens trafikförsäkring kan du ha rätt till ersättning från Taxi Stockholm om Taxi Stockholm orsakat skadan genom vårdslöshet. Taxi Stockholms ansvar är emellertid begränsat till att enbart omfatta direkt skada, vilket innebär att Taxi Stockholm inte ansvarar för indirekt skada, så som exempelvis utebliven inkomst, intäkt eller vinst, eller produktionsbortfall, tredjemansskada eller annan följdskada. Förutom när det gäller personskada är Taxi Stockholms ansvar även maximerat till ett belopp per skada; för sakskada är begränsningen ett (1) basbelopp och för ren förmögenhetsskada tio (10) % av det vid tidpunkten för transporten gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Taxi Stockholm ansvarar överhuvudtaget inte om Taxi Stockholms möjlighet att utföra tjänsterna hindras eller en skada uppkommer av omständigheter som ligger utom Taxi Stockholms kontroll, som till exempel myndighetsåtgärd, strejk eller annan arbetskonflikt, drivmedelsbrist, maskin- eller annan fordonsskada, hård väderlek eller oväntad driftstörning i verksamheten.
 
Toppen