Senaste nytt

Ytterliggare 20 Boeing 787-9 Dreamliner till Norwegian?

Hej.

Björn Kjos har stora planer...det verkar som han håller på och förhandlar med Boeing om ytterliggare 20 stycken Boeing 787-9 Dreamliner flygplan. Dock verkar det hänga på OM Kjos irländska flygbolag får tillåtelse att flyga till USA.
Får han ett ja från USA verkar det som Norwegian kan komma att ha uppemot 30 Boeing 787 Dreamliner...varav de allra flesta är av den större -9 modellen. Hos Norwegian kommer 787-9 ta 348 passagerare har jag för mig.

Norwegian utsetter Dreamliner-ordre - DN.no
 

Palazzi

Medlem
Aj då - detta skrämmer mig lite...

Har tyckt att lågprisflyget gjort en välgärning då man pressat priserna, men nu börjar de ta lite för mycket marknadsandelar. Vi har ju sett att t.e.x SAS bantat servicekonceptet (och använder gammal hårdvara) för att kunna konkurrera kostnadsmässigt.

Alternativet har ju alltid funnits att flyga LH, LX, BA mfl, där servicenivån hållits fortsatt hög. Den något distanta konkurrensen med DY mfl har ändå gjort sig påmind i prisbilden.

Det jag oroar mig för är om Norwegian attackerar flera av de Europeiska baserna - går de bolagen SAS öde till mötes då!?
20 Dreamliners + redan beställda nio. Därtill ska man flyga medium-hall med 25-40st A320 NEO.
Det låter som en flotta som rejält ska utmana, och detta är inom det tidsperspektiv när man tittar enkom mot USA, Kanada o Mexico (enligt tidigare intervju).

Om man lyckats få omkull tillräckligt många konkurrenter så finns väl risken att de bolag som överlever börjar titta på ett segment som inte är det minsta priskänsligt. SWISS o BA kan säkert finna underlag för enkom affärsresenärer om konkurrenterna i det egna produktfacket får stryka på foten mot DU, Vueling mfl.

Det jag tror är att detta i förlängningen kommer cementera marknaden i lågpris o högpris, där mellansegmentet försvinner. 2.500kr t/r eller 10.000kr till NYC. I österled finns det bolag som kan utnyttja förnämligare bensinpriser, taxeringsregler, statliga understöd lägre löner för att mota DY, men finns det i västerled?
 
Norwegian har 100 Boeing 737-8MAX och 100 Airbus A320 NEO på beställning. Detta är "firmed orders"
Som det ser ut kommer Kjos A320NEO och 737-8MAX levereras med 189 stolar...OM han nu skaffar sig en flotta med 29 Dreamliners varav de flesta kommer ta 348 passagerare...så blir Norwegian ett stort interkontentalt flygbolag!
 

Mr.Smith

Medlem
Ja framtiden ser inte ljust ut för flyget, alla jag känner kollar bara pris när dom bokar. Och jag kan tänka mig att den stora massan är precis likadan, pris, pris och pris. Allt annat kommer på andraplats.

Av ren princip har jag aldrig rest med något LCC bolag och kommer aldrig göra så. Om vanliga bolag försvinner och tas över av LCC då slutar jag flyga helt.
 

Palazzi

Medlem
Ja framtiden ser inte ljust ut för flyget, alla jag känner kollar bara pris när dom bokar. Och jag kan tänka mig att den stora massan är precis likadan, pris, pris och pris. Allt annat kommer på andraplats.

Av ren princip har jag aldrig rest med något LCC bolag och kommer aldrig göra så. Om vanliga bolag försvinner och tas över av LCC då slutar jag flyga helt.

Folk är ibland lite väl dumsnåla, för idag rör det sig ju sällan om gigantiska prisskillnader. På interkontinentala linjer kan man ju knappt dumpa priserna mer än vad de konventionella bolagen gör...

Man betalar gladeligen 1.500kr/natt för hotell i NYC, köper kläder, äter mm. Men åtta månader innan avresa sitter man och väntar på att Norwegian Norwegian ska släppa lågprisbiljetter - sedan svälter man under flyget o skippar väskan...för att spara 500kr enkel väg :S

Det jag fortsatt uppskattar hos dessa bolag (även om jag inte nyttjat det) är möjligheten att köpa billiga enkelbiljetter. 999kr till NYC hade varit en bra positioneringsflight för bonusresor.
När jag tänker på vad det kan innebära i förlängningen så slutar jag dock lockas.
 
Kjos spelar ett högt politiskt spel nu.
Genom att ställa ett ultimatum till Boeing att en ny order på 20 Boeing 787-9 Dreamliners hänger på om det irländska Norwegian bolaget får flygtillstånd till USA...blir ju Boeing betydligt mer motiverade försöka påverka USAs regering att säga JA.
En order på 20 stycken 787-9 är stora pengar för Boeing...säkert 20 miljarder+ att Norwegian som redan har 100 737-8 MAX och ytterliggare 30 737-800 i orderboken är en viktig storkund hos Boeing
 

011430121

Medlem
Kjos spelar ett högt politiskt spel nu.
Genom att ställa ett ultimatum till Boeing att en ny order på 20 Boeing 787-9 Dreamliners hänger på om det irländska Norwegian bolaget får flygtillstånd till USA...blir ju Boeing betydligt mer motiverade försöka påverka USAs regering att säga JA.
En order på 20 stycken 787-9 är stora pengar för Boeing...säkert 20 miljarder+ att Norwegian som redan har 100 737-8 MAX och ytterliggare 30 737-800 i orderboken är en viktig storkund hos Boeing

Så här inför 1 maj, är det väl bara att säga "pengar talar" ( detta är inte politiska åsikt)
 
Toppen