Senaste nytt

Arlanda transit med seperata biljetter

Hej
Åker nästa vecka MMX-ARN med Norwegian och vidare ARN-BKK med Qatar.
Landar på ARN 8:05 och vidare med Qatar 11:20. Hur fungerar det? jag har aldrig varit i ARN.
Måste jag exit och checka in en gång till eller kan jag gå direkt från gate till gate utan ny check in?
 

Dr. Miles

Expert
Du måste gå genom säkerhetskontrollen på Arlanda när du byter mellan inrikes - utrikes, så du får lika gärna checka in som vanligt.
 
Betyder det att jag måste följa 'bagage claim' och sen checka in som vanligt igen?
Sorry, aldrig varit på ARN så vet inte hur komplicerad den är.
 

Fredrik

Medlem
Ja, du landar på terminal 4 och måste vänta på och hämta ditt bagage där innan du går till terminal 5 för att checka in hos Qatar. Det tar 5-10 minuter att gå mellan terminal 4 och terminal 5 och du måste gå genom säkerhetskontrollen igen.
 

jth

Medlem
Tänk på att du reser på två helt olika biljetter dessutom, så om något problem uppstår med din norwegian-flight så du missar flyget till BKK får du ingen hjälp av någon. Nu har du ju åtminstone 3t15min på dig, så det är inte någon direkt fara. Kommer du bara ha handbagage eller måste du checka in bagage till BKK också? I så fall blir din marginal snävare eftersom du måste checka in ditt bagage hos Qatar i terminal 5 senast en timme innan, så du måste vara i terminal 5 senast 10.20.

Jag skulle nog ha övervägt att åka upp till arlanda kvällen innan om jag hade incheckat bagage och det var superviktigt att komma med detta flyg, men det är ju förstås en personlig riskbedömning :)

Om du kan checka in online på Qatar skulle jag defintivt göra det, så du har boarding pass klart innan och bara kan droppa din väska vid diskarna på terminal 5 innan du går igenom säkerhetskontrollen.
 

pep

Medlem
...eller tage Øresundstoget og flyve fra CPH i st. f. ARN. Det må da være billigere og mere sikkert?
 

Jacob

Medlem
Norwegian landar i terminal 4, Qatar Airways avgår från terminal 5.

Eftersom du har separata biljetter kommer du behöva hämta ut eventuellt incheckat bagage i terminal 4 och checka in det på nytt hos Qatar Airways i terminal 5. Rent praktiskt går det oftast att tagga en väska hela vägen, även på separata biljetter, men det är aldrig en skyldighet och jag skulle gissa att ett flygbolag som Norwegian är mycket restriktiva med detta.

Säkerhetskontroll måste du passera på nytt på Arlanda i terminal 5 följt av passkontroll.

Tre timmars byte bör inte vara några som helst problem, men som andra påpekat, är flyget sent/inställt och du missar anslutningen på Arlanda kan du inte förvänta dig någon som helst hjälp, det är bara att köpa en ny biljett. Det är baksidan med att resa på separata biljetter. Hade båda flygningarna varit på samma biljett med en godkänd anslutning på Arlanda och du missat din anslutning, t.ex. på grund av sent flyg från Malmö, hade du dock fått hjälp med ombokning till annat flyg.
 
Toppen