Senaste nytt

Svårt att hitta sin numrerade sittplats?

flybob

Medlem
Varför har folk så OERHÖRT svårt att läsa numreringen på platserna? Varenda gång jag flyger så är det någon som sitter fel eller försöker flytta på någon för att de anser att de sitter fel.

Exempel från gårdagens flygning:

Jag har funnit min plats och slutit ögonen för att slumra. Känner en knack på axeln.

Resenär: Ursäkta, du sitter på min plats.
Jag: Hmm, tror inte det, visar mitt boardingkort samt det lilla kvittot som SAS skriver ut.
Resenär: Ok, då har vi båda fått samma plats.
Jag: Jaså, verkligen? Kollar du med flygvärdinnorna vad vi skall göra åt det då?
Resenär: Ja, jag går fram och undersöker.

Han kommer tillbaka längs med gången.

Jag: Så vad sker, har vi samma plats?
Resenär: Ehm, det löste sig...

Han skall sitta på raden bakom, vilket resulterar i att han måste flytta på någon som satt sig fel och som egentligen skall sitta bredvid mig.

Är det bara jag som upplever detta?
 
Oplevede noget lignende i mandags med Turkish Airlines IST-CPH, en stor dreng der tydeligvis ikke var vant til at flyve begynder at gå ekstremt langsomt og undersøge alle sæderækker ligesåsnart han havde passeret business kabinen. Der stod række 2X da han holdt sit boardingkort op til sammenligning...
 

Dr. Miles

Expert
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.

http://www.businessclass.se/forum/r...a-till-asien-igen-med-miles-8.html#post163804
 

Dr. Miles

Expert
Många flygbolag har inte rad 13. Det kanske kan orsaka om någon räknar från rad 1 utan att kolla numret på raden där man ska sitta i.
 

Patrik

Medlem
Räknar, vem skulle få för sig att räkna? Som du skriver så saknas oftast (alltid?) rad 13, ibland saknas andra rader (för att ha samma radnumrering på economy över flera flygplanstyper t.ex.).

Enda gången jag sett att det skulle vara problem var en gång i sas business class (innan det försvann), flygvärdinnorna fick inte ihop antalet passagerare där fram och började kontrollera boardingkorten på oss som satt där för att se att vi satt rätt. Efter en stund inser de att de har ett par piloter som skulle transportera sig till köpenhamn och att de hade rätt att sitta framme i C-klass.
 

Jonas C

Medlem
På SAS 737-600 kan det vara lite krångligt ibland då rad 1 saknas på högersidan på vissa flygplan. En tidig morgon när jag var riktigt trött råkade jag missta detta och satte mig på 5F (dvs 4:e raden) istället för 4F.
 

Dr. Miles

Expert
Räknar, vem skulle få för sig att räkna? Som du skriver så saknas oftast (alltid?) rad 13, ibland saknas andra rader (för att ha samma radnumrering på economy över flera flygplanstyper t.ex.).
Kineserna är inte vidskepliga så det finns rad 13 på deras flygplan.

SeatGuru Seat Map Air China Airbus A330-300
SeatGuru Seat Map China Eastern Airbus A330-300 (333)

Däremot är taiwaneser annorlunda. De tog bort rad 13.

SeatGuru Seat Map China Airlines Airbus A330-300 (333) V2
SeatGuru Seat Map EVA Air McDonnell Douglas MD-90
 

Trox

Medlem
Jag brukar sätta mig fel tyvärr. Samtidigt stör jag mig på att folk gör boardingen seg.
 

Stefan62

Medlem
Nej, det är inte bara Du som upplever detta - men jag brukar tänka på att en och annan flyger kanske bara en gång per år eller till och med för första gången...
 
Toppen