Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

CKIARN

Medlem
Hejsan allihop! Tyckte att det var dags att skapa en ny tråd här. Läser väldigt mycket på BC vilket är väldigt roligt och man får en förståelse på hur passagerare tänker och det kommer också upp väldigt mycket information som vi personal inte får reda på. Jobbar på Arlanda i Check In och om ni har frågor på hur vi tänker och hur vi jobbar etc så är ni välkomna att fråga på så svarar jag :).
 

CKIARN

Medlem
Händer Faktiskt väldigt ofta, speciellt på de ''större'' bolagen. Tyvärr uppgraderar vi bara gratis om flyget är överbokat i ekonomi. Jag har checkat in en amerikansk kändis som krävde en uppgradering pga sin ''Kändis'' status, men han fick sitta kvar på sin gångplats i ekonomi :). Jonas C
 

palmen

Moderator
Du skulle uppgraderat honom till en mittenplats långt bak i planet isället ;)

Hur många har koll på FQTV och FQTS som jobbar i checkin?
 

fcx

Medlem
Hej CKIARN och välkommen till Busniessclass.se!

Spännande tråd. Drar till med några slumpvis valda frågor:

* Finns det någon som har koll på FQTV/FQTS?
* Finns det några direktiv om att man ska fästa den "lilla" bagagetaggen också? (För min del händer det oftast att den inte blir fäst)
* Hur mycket övervikt är "OK" innan man blir tillrättavisad (eller avvisad)? Är det olika mellan olika bolag?
* Vad är bästa taktiken om man vill få en VDB och åka med nästa flyg?
* Vad är topp-3 onödiga irritationsmoment som vi passagerare ställer till med (kanske rentav omedvetet)?

Men den största frågan är ändå:
* Varför behövs det så många knapptryckningar för att checka in en passagerare??? På självincheckningsautomaterna är det max fem tryck innan det är klart.
 

gusten

Medlem
Hur kan det komma sig att EBG kön på ARN nästan alltid är otroligt mycket långsammare än de andra köerna.. Det är vanligtvis ingen "fördel" att ställa sig i den kön alls, även om den är kort när man anländer.
 

agehall

Medlem
Hur kan det komma sig att EBG kön på ARN nästan alltid är otroligt mycket långsammare än de andra köerna.. Det är vanligtvis ingen "fördel" att ställa sig i den kön alls, även om den är kort när man anländer.

Det är väl rätt uppenbart - alla som tror de är viktiga står där. Det har tyvärr inget att göra med att man är en van resenär och därför blir det alltid en massa strul och dumma frågor som tar tid att reda ut. Det borde finnas en kö för folk som vet hur man reser och INTE har frågor om dittan och datten.
 

mha321

Medlem
Det är väl rätt uppenbart - alla som tror de är viktiga står där. Det har tyvärr inget att göra med att man är en van resenär och därför blir det alltid en massa strul och dumma frågor som tar tid att reda ut. Det borde finnas en kö för folk som vet hur man reser och INTE har frågor om dittan och datten.

Någon gång ibland kan det ju faktiskt vara en van och frekvent resenär som faktiskt behöver hjälp med något extra komplicerat också.

Som tex. när diverse medlemmar från detta forum behöver utbilda personalen i hur systemet fungerar för att då dem att höra en specialare - sådant tar tid! Eller bara registrera flera olika bonuskort på samma resa..

Kön du pratar om finns väl i princip - kallas bag drop?
 

CKIARN

Medlem
Hej igen! Vad roligt att få så många svar på så kort tid, det trodde jag inte!

Kan börja med första frågan från palmen och fcx

* Hur många har koll på FQTV/FQTS i Checkin?
Det finns många faktorer som spelar in. När man jobbar för ett handlingsbolag så har man många olika flygbolag och allianser vilket blir svårt att komma ihåg alla. När vi får ett bolag så får man gå en kurs om just det specifika bolaget och då kommer självklart FQTV/FQTS in i bilden. Hur mycket poäng man har/behövs för att uppgradera en biljett etc är lite överkurs, men vi vet självklart vilken sorts service vi skall ge till status passagerare samt nivåerna.

*Finns det några direktiv om att man ska fästa den "lilla" bagagetaggen också? (För min del händer det oftast att den inte blir fäst)

Vilken menar du då? De små slipparna vid slutet eller kvittot? De små slipparna vid slutet skall man aldrig ta bort utan låt dom va kvar på taggen. Dom kommer senare att hamna på en så kallad Bingobricka.

* Hur mycket övervikt är "OK" innan man blir tillrättavisad (eller avvisad)? Är det olika mellan olika bolag?
Det är olika mellan bolag till bolag, status till status. Vi är självklart stenhårda på maxgränsen på 32KG, en väska får aldrig väga mer, och det till hänsyn för våra lastare. Sen spelar självklart hur/vem passageraren är. Vi kan släppa cirka 2-3 KG om man har en hög FQTS, allt för att ha kvar våra kunder som betalar våra löner. Sen kan man släppa 2-3 KG om passageraren ska till Australien och studera 1 år till exempel. Men har man rätt till 23 KG, så skulle jag nog säga att efter 24,9 KG, där går gränsen.

* Vad är bästa taktiken om man vill få en VDB och åka med nästa flyg?
Fråga direkt i Check-in om det behövs volontärer helt enkelt, sen lägger vi in det i systemet. Fråga fråga fråga! Det är den bästa taktiken. Kan väll ge er en liten ''Secret'' och det är till de FLESTA bolag (INTE ALLA) som använder Altea som system. Lägger vi in en VBD på er och vi behöver uppgradera passagerare till C-klass men samtidigt inte kommer behöva ge ut en VBD, så uppgraderas VBD önskande pax alltid först innan statushållare :).

* Vad är topp-3 onödiga irritationsmoment som vi passagerare ställer till med (kanske rentav omedvetet)?

Oj! Svår fråga! Skull nog säga passagerare som pratar i telefon när man kommer fram till disken som nummer 1. Vi jobbar inom service och de känns som att vi inte kan göra vårt jobb när passagerare inte ens pratar med oss. Det är oförskämt och man känner sig lite som en ''Slav'' rent ut sagt. Nummer 2 är nog när passagerare inte lyssnar på våra utrop i gaten när det är Priority boarding och sedan radboarding. Nummer 3, så har jag ett ord. Säkerhetskontrollen. Vi går in i samma säkerhetskontroll som passagerare och har man bråttom till en gate och man står bakom passagerare som lägger fram allt dom äger, det kan bli lite frustration.


* Varför behövs det så många knapptryckningar för att checka in en passagerare??? På självincheckningsautomaterna är det max fem tryck innan det är klart.

Mycket beror helt på vilket incheckningssystem man använder. På vissa system kan det ta 30 sekunder, och på vissa andra 3-4 minuter. Sedan spelar destination väldigt stor roll.

@Yogurt

Vad är det konstigaste någon försökt checka in?

För mig personligen så är det nog en lyxstolpe som skulle användas till ett experiment nere i MLA.

Vilka är de jobbigaste resenärerna?

Helt klart barnfamiljer. Vid businessdisken så kan vi ibland göra ett undantag och checka in passagerare som har något sorts handikapp (Blinda, Döva, Rullstolsbundna), men föräldrar som tror att resa med barn också är ett handikapp och kan därför ställa sig i Businessdisken, det ni.
gusten

Precis som Mr agehall säger. Bara för att man är EBG/diverse status så betyder det inte att man reser smärtfritt. Sedan kan vi tycka att EBG etc ska vara så pass frekventa resenärer att de vet hur man checkar in hemifrån/maskin. Man kan också sitta där i 20 minuter med en EBG passagerare som kräver att man ska invänta planet på grund av deras EBG status.

(När jag säger EBG så är det självklart inte just EBG vi pratar om, utan alla höga FQTS i alla Bolag/Allianser)

Fråga på mer vettja! :)
 
Last edited:
Toppen