Senaste nytt

Var ligger gränsen för att kalla sig "frequent flyer"?

Jonas C

Medlem
De flesta av oss här på BusinessClass.se har någon form av status hos ett flygbolag. Men bara för att man har status betyder det inte nödvändigtvis att man flyger ofta. Trots detta flyger nog de flesta här långt över svenskens genomsnitt (som är 0,5 flygresor per år), men var anser ni att gränsen ligger för att få kalla sig "frequent flyer".

Jag flyger tillskillnad från de flesta här inte på veckobasis utan gör endast 1-2 resor per månad, vissa månader [gud förbjude] kan ibland bli helt flygfria. Snittar ungefär 35-45 segment per år och omkring 40-50K butt in seat miles. Detta år är jag bokad (har flugit) över 70K butt-in-seat miles och den siffran blir förmodligen högre vid årets slut. Skulle dock inte kalla mig själv för en frequent flyer baserat på nuvarande resemönster, åtminstone inte en riktig sådan.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Är det så viktigt?

I den presentation vi använder mot flygindustrin står det 10 ToR-resor per år som är en vedertagen siffra i branschen.
 

palmen

Moderator
Allt beror ju på vem man jämför med.
Jämför man med en "vanlig" svensson är ju alla frequent flyers här inne mer eller mindre. Jämför man med de som jobbpendlar så är man det inte.

För att flyga 98% privat så ser jag mig som en frequent flyer, om man ska jämföra mot de som faktiskt flyger en del så är jag det inte.
Rätten att bära titeln frequent flyer är väl upp till var och en att bestämma, inget jag använder direkt ofta dock (om jag ens gjort det).
 

agehall

Medlem
Jag har kanske lite annorlunda syn på det än många andra, men jag anser att en frequent flier ska flyga minst 200k miles/år och ha i snitt minst en resa per vecka.

Kan säga att jag själv numera är rätt långt ifrån dessa nivåer och därmed inte direkt ser mig själv som en frequent flier längre.
 
A

Aurora

Guest
Jag har kanske lite annorlunda syn på det än många andra, men jag anser att en frequent flier ska flyga minst 200k miles/år och ha i snitt minst en resa per vecka.

Kan säga att jag själv numera är rätt långt ifrån dessa nivåer och därmed inte direkt ser mig själv som en frequent flier längre.

Tänk på oss som åker ofta och kort ;)

64 flights (1,25/veckan) og 40k miles i 2013.... :D Ofte og kort, litt som Wideröe ;)
 

Palazzi

Medlem
Undrar varför detta epitet känns inneha positiva konnotationer, när samma resemönster med alternativa transportmedel har negativa (kanske min tolkning?)

Dåligt med ryggdunkande när man berättar att man tågpendlar eller sitter i 1h trafikköer med bilen :p Tidsangivelsen är ju även densamma som restiden för nordiska "frequent flyers" - de flesta guldkortsinnehavarna (Eurobonus) flyger inom just Norden.

OM man nu nödvändigtvis vill kalla någon/sig själv för en frequent flyer är jag inne på agehall 's spår - ett resande som totalt präglar hur livet ser ut. Halva dygnen i luften....ena dagen i Kapstaden, den andra i Hongkong.

Att kalla sig frequent flyer för att man veckopendlar ARN-GOT (3.5h t/r inkl marktransport) är ju lite som att kalla sig för frequent showerer för att man duschar 30min/dag (3.5h/vecka). Visst flyger denne person mer än gemene man, men det finns 160.5h kvar av en vecka där han/hon gör annat (!)

Visst kan det vara kul att känna grupptillhörighet (mänsklig drivkraft) men tycker ibland att det blir löjligt. En äkta frequent flyer är en man/kvinna som lever sitt liv i luften eller på flygplatser - en person att antingen avundas eller tycka synd om! :)
 
Lidt afhængig af definitionen er vi nok en del der er 'medvetna resenärer' og ikke frequent fliers...

Selv rammer jeg nok 65-75K miles og 45-65 segmenter i 2014.
 

Palazzi

Medlem
Håller med Jacob. Att säga vem som är äkta eller inte äkta frequent flyer är bara märkligt. Allting är relativt.

Sa till min sambo i helgen att jag ska till Indien igen om ett tag. När då frågade hon. Det är länge kvar sa jag, om ca en månad. Va, det är ju snart utbrast hon.

I hennes ögon är jag en frequent flyer medan i vissa av er åsyn är jag bara en simpel nybörjare.

Det är nog för att det i grunden är ovanligare att höra om någon som flyger 50ggr/år än att diska varje dag (samma tidsanspråk eller mer skulle jag tro).
Frågan är ju om någon berättar att de diskar hemma, en timme varje dag, som om de definierade deras personlighet och livsstil (?)

Jag ifrågasätter inte vem som är äkta frequent flyer, men funderar över nyttan i att överhuvudtaget kategorisera sig som en. Finns det ett uppdämt bekräftelsebehov i att vara "något"... Det verkar ju t.e.x vara väldigt känsligt (på alla forum likt detta) om man avfärdas som en "vanlig resenär".

Att andra kallar en frequent flyer......ja det kan man ju inte göra mycket åt.

Räcker det inte att säga vad man arbetar med, och kanske att det innebär ovanligt många flygtimmar (för den oinvigde).

Snart finns det säker titlar i katalogen som lyder: Dr. Palazzi, Mr. Palazzi, HKH. Palazzi o Ff. Palazzi (det sistnämnda för frequent flyer)

Men nu ska jag nog inte driva detta vidare, om jag inte önskat bli lynchad (och det vill jag ju inte :p).
 
Toppen