Senaste nytt

Emirates Airbus A380 till Arlanda?

Hej.
På ett flygforum läste jag ett rykte om att Emirates i sommar kan skicka Airbus A380 till Arlanda.
Han som startade ryktet arbetar på Menzies Avation Arlanda och påstår att EK nyligen har informerat Menzies om att bolaget kan sätta in A380 till Arlanda på vissa avgångar under sommaren.
Hoppas det är sant..vore häftigt att se A380 på Arlanda.
Gate F 36 ska vara förberedd för A380.
 

palmen

Moderator
Kul rykte, hoppas det finns lite sanning bakom det. Men det är väl inget jag kanske tror direkt mycket på förrän man ser det :)
 
Jag har oxå hört det från en bekant som har en vän som är pilot på EK. Men då att det mer skulle vara ett besök i stil med det besök som Lufthansa gjorde med en A380 för något år sedan, dvs mer av ett jippo.
 
Vad jag har hört är att de finns delar av Arlanda där inte A380 kan köras om dom nu inte flyttat om taxivägsskyltar och flyttat något träd och så :)

Men som sagt mycket kul om det blir av. Jag föredrar ändå Emirates B777 före A380 men Emirates skulle nog få en del PR om dem kom hit med den.
 
Vad jag har hört är att de finns delar av Arlanda där inte A380 kan köras om dom nu inte flyttat om taxivägsskyltar och flyttat något träd och så :)

Det fins det säkert, men de behöver ju inte köra runt på hela Arlanda bara för att de kommer dit. Arlanda har ju, som jag skrev ovan, redan haft en A380 på plats när Lufthansa hade en av sina kärror uppe på besök för nåt år sen.
 
Det fins det säkert, men de behöver ju inte köra runt på hela Arlanda bara för att de kommer dit. Arlanda har ju, som jag skrev ovan, redan haft en A380 på plats när Lufthansa hade en av sina kärror uppe på besök för nåt år sen.

Jo vet att den va uppe. Den fick dom dock parkera på samma parkering där Air Force One parkerade. Vet inte vilken gate som skulle kunna ta en A380 på arlanda. F piren är nog för liten då A380 har en vingspann på 80 meter (B777 har 64meter).

Tror det inte skulle va några problem att fylla hela ekonomikabinen men dem 90 premiumsätena på övervåningen på samma avgång blir nog svårare. Iof lär vi medlemmar på BC göra ett gott försök att göra det. Men som sagt det lär va mer ett PR jippo än en vanlig avgång.
 
I samband med att jag skrev en artikel för en infrastrukturtidskrift i fjol frågade jag Arlanda om 380 och möjligt att landa etc. Svaret var att de kan ta emot en 380 längst ut på F-piren och 300 ggr per år. Jag gick inte vidare med följa upp varför det inte var möjligt med en daglig 380...
 

Jonas C

Medlem
Vill minnas att jag har hört något om att landningsbanorna på Arlanda inte är anpassade för att ta emot A380 på regelbunden basis, då det finns risk för sprickbildning.
 

sim_bro

Ny medlem
Uppgiftslämnaren säger att Emirates ska flyga en gång (kanske 6/6), endast för marknadsföring. Men förhoppningsvis med passagerare. Detta jippo blir nog likt det i Glasgow, som var den 11 April. Blir otroligt spännande och se hur Arlanda löser det praktiskt. Men jag skulle se fram emot att se en A380 på Arlanda i reguljär trafik. Dock är det några år kvar innan Arlanda är redo för A380 och A380 redo för Arlanda.

EDIT: Var inte 19L/01R anpassad för A380 när det byggde den? Borde inte då 19R/01L vara det?
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Uppgiftslämnaren säger att Emirates ska flyga en gång (kanske 6/6), endast för marknadsföring. Men förhoppningsvis med passagerare. Detta jippo blir nog likt det i Glasgow, som var den 11 April. Blir otroligt spännande och se hur Arlanda löser det praktiskt. Men jag skulle se fram emot att se en A380 på Arlanda i reguljär trafik. Dock är det några år kvar innan Arlanda är redo för A380 och A380 redo för Arlanda.

EDIT: Var inte 19L/01R anpassad för A380 när det byggde den? Borde inte då 19R/01L vara det?

Vet inte vad du menar exakt när du säger att Arlanda ännu inte är redo för A380. Den enda A380 som hittills landat på Arlanda var Lufthansa och de landade 19L och startade 19R.
 
Toppen