Senaste nytt

Avreglering av tågmarknaden

kexxcream

Medlem
Sitter på 18:38 tåget från Alvesta till Växjö C och har en nisse bredvid som köpte en SJ biljett för 18:50 tåget från Alvesta till Växjö. När konduktören kom så följde samtalet enligt följande:

Konduktör: Nu ska vi se, här står det 18:50 från Alvesta till Växjö, tror du att vi brukar åka 10 min tidigare?
Nisse: Nej men jag tänkte spara mig 10 min på att ta detta tåget
Konduktör: Det funkar inte, det är som att handla på Konsum med ett ICA kort så det får bli en ny biljett
Nisse: Hur mycket kostar det?
Konduktör: 48 kr, vi har svårt att hantera kort men kan utförda en faktura
Nisse: Ok, det var inte så farligt
Konduktör: Sedan tillkommer 100 kr för att köpa biljett ombord
Nisse: Men asså shit...
Konduktör: Jag förstår dig, gillar det lika lite men vi får inget kapital på att du åker med oss men betalar SJ

Min fråga är: har verkligen folk så dålig koll på avregleringen? Eller går dem på medvetet och tar risken att åka fast eller försöka snacka sig förbi det hela?
 

fcx

Medlem
Ett enkelt tankeexperiment:
1. Fundera på hur korkad genomsnittssvensken är.
2. Betänk därefter att hälften av dem är ännu mer korkade.
 

fred80

Medlem
Har pendlat mellan Stockholm-Växjö i fyra års tid med SJ ( Slutade flyga när SAS la ner). Lärde mig dock att man skall ha en resplus biljett, då fungerade det att åka med även lokaltågen. Men det var nästan samma visa varje gång mellan Alvesta-Växjö att någon chansade och åkte ditt.

Skulle säga som svar på din fråga att jag tror många är medvetna om det men chansar men att merparten inte förstår och det gäller nog framför allt ovana resenärer.

Eldprovet kommer nog blir nästa år när SJ får konkurrens av MTR på Stockholm-Göteborg. Kommer säkerhet vara en del som köper billiga biljetter med MTR och sen en separat biljett ifrån Stockholm C om det skall vidare norrut. Om det händer något på första sträckan och de missar sin anslutning i Stockholm. Tror inte SJ kommer vara så pigga på att hjälpa till utan de lär nog blir tvungna att köpa nya biljetter i Stockholm.
 

Alf

Medlem
Ja och så finns det dom som säger att avregleringen är bra. Jag har inte sett något bra med avregleringen utan tvärtom. Underhållet har sjunkit till sämsta tänkbara nivå genom upphandling av massor av underentreprenörer och ingen tar något ansvar.
 
Jag tycker iofs att det faktum att MTR kommer att börja köra kan vara intressant.
Eftersom SJ säger att inga tåg klarar vintern bättre än X2000 så kan det ju vara kul och se om dom har rätt eller är inkompetenta!?
 
Skulle dock säga att det här inte har så mycket med avreglering att göra. Snarare skillnaden mellan länstrafik till länstaxa och fjärrtrafik. Inte konstigare än att du på till exempel Stockholm-Märsta eller Stockholm-Södertälje i många decennier har kunnat välja mellan SJ och SL, som har olika biljetter. Kronobergarna är fortfarande lite ovana vid det här eftersom länstrafik med tåg under lång tid i princip inte fanns.

Alvesta-Växjö har i alla fall blivit mindre förvirrande med tiden. Ett tag fanns det tre olika biljettsystem: SJ (Kust till kust), Merresor (Krösatågen mot Värnamo/Jönköping) och Länstrafiken/Sydtaxan (Öresundståg). Det man behöver hålla reda på numera är att biljetter för SJ:s regionaltåg köps i SJ:s automat och resten i Länstrafikens.
 

011430121

Medlem
Det som är lite förvirrande för passagerarna måste vara att man köper en biljett på SJ hemsida och sedan inte får åka med SJ.
Åkte själv Kramfors-Stockholm för några veckor sedan med SJ, och vid varje uppehåll så påpekades det " detta är ett SJ tåg och endast SJ biljetter gäller". Mellan Söderhamn och Gävle uppstod en diskussion med en passagerare som hade en biljett hos X-Trafik köpt hos SJ
Hur det löste sig vet jag inte för passageraren och tågvärden gick till hennes "kontor".
 

Alx

Medlem
Det huvudsakliga problemet med avregleringen är nog inte avregleringen i sig, utan snarare att samma anställda plötsligt sitter på nya poster eller i nya verksamheter och ska försöka agera avreglerat. Det är nog inte helt lätt för alla att ställa om från skyddad verkstad till en konkurrensutsatt verksamhet. Plötsligt spelar det roll om verksamheten går runt, om man är bra på det man gör och hur man behandlar kunder...
 

Storsteffe

Medlem
Avregleringen kan väl iofs skapa en del problem men den stora förändringen som har ställt till det är den byråkrati som byggts upp under de senaste 10-20 åren. Det krävs en oerhörd mängd pappersarbete numera för att byta en skruv om någon mot förmodan skulle orka med att ta beslutet att den måste bytas.
 

Valley

Medlem
Det som är lite förvirrande för passagerarna måste vara att man köper en biljett på SJ hemsida och sedan inte får åka med SJ.
Åkte själv Kramfors-Stockholm för några veckor sedan med SJ, och vid varje uppehåll så påpekades det " detta är ett SJ tåg och endast SJ biljetter gäller". Mellan Söderhamn och Gävle uppstod en diskussion med en passagerare som hade en biljett hos X-Trafik köpt hos SJ
Hur det löste sig vet jag inte för passageraren och tågvärden gick till hennes "kontor".

Och när du får problemen får du, fast du köpt en SJ-biljett, höra att vi tar inget ansvar för X-Trafik. Du får lösa det i Gävle. När du kommer till Gävle går det inte att lösa någonting. Du får tar det i Stockholm säger en snorkig SJ-representant. Och när du kommer till Stockholm är det kört och man bokar iväg dig till Karlstad via Örebro (visar det sig försent). Och eftersom det är ett fåtal minuter till tåget går hinner man inte upptäcka att det är via Örebro förrän man sitter på tåget, och då är det försent.
SJ menade på fullaste allvar att man först skall tillbringa nästan 1 timme utomhus en vinternatt i Örebro för att vänta nästan 2 timmar utomhus kring midnatt och 0200 på en öde bussterminal i Karlskoga.

Det är vad som händer när man bokar SJ som använder X-Trafik
 
Toppen