Senaste nytt

Hur länge överlever man i ett flygplans hjulhus?

AABack2ARN

Medlem
Även om han personligen kanske inte hotade planets säkerhet (fast det vet jag inte) kan man fundera på hur enkelt det är ta sig in på en flygplats, ta sig fram till ett plan osedd och sedan krypa upp i hjulhuset...

Någon med genuint onda avsikter kunde i princip ha gjort samma sak!

Ytterligare ett "bevis" på att man lägger för mycket energi på att kolla passagerarna i avgångshallen i förhållande till all annan personal som rör sig kring flygplanen. Men jag antar att TSAs svar på detta är att ytterligare steppa upp säkerhetskontrollerna...
 

fcx

Medlem
BBC hävdade att mannen i fråga vaknade en stund innan landning (gissningsvis när lufttrycket ökade). Om jag inte minns fel har det hänt incidenter när främmande föremål gör att landningsstället inte kan fällas in, men om något kan förhindra att det fälls ut ska jag nog låta vara osagt.

Att kunna komma in på en flygplats osedd är nog egentligen inte så svårt. Min minnesbild är att exempelvis en storflygplats som AMS inte ens har staket mellan landningsbana och motorvägen.

Hur man överlever den resan är något för en läkare att försöka förklara. Varför man gör det, och dessutom på en inrikesresa, behövs det nog en annan sorts läkare för att förklara.
 

MarSecLtd

Medlem
Säkerheten på 99% av flygplatserna i världen är ett stort skämt. Alla som flyger mycket eller någon som har den minsta utbildning inom säkerhets världen skrattar gott när de vill ta nageltången.
 

Alf

Medlem
Det är helt märkligt att man lyckas ta sig in på en flygplats och dessutom fram till ett flygplan där man kryper in i hjulhuset utan att någon uppmärksammar personen. Men så är det , skall man göra sabotage är det lättare att göra det inifrån. Passagerarkontrollen har ibland ett nöjes skimmer över sig när man beslagtar de mest ofarliga föremål och så får man vassa bestick att äta med.

Ett under att killen överlevde hela flygresan. Kan ju hoppas på att Hawaiian Airlines bjuder honom på F klass på återresan om han nu vill åka hem igen efter denna prestation.
 

Senator

Moderator
När det lugnar ner sig om några dagar skall jag försöka att ta reda på lite mer från insidan. Tror inte just nu är läget att fråga...
 

MarSecLtd

Medlem
Ska inte gå in på detaljer ej heller tekniska benämningar nu, bara måla upp en liten bild. 100 miljoner invånare i landet, väldigt billigt att hyra/chartra ett privat plan för att hoppa lite fallskärm (500kr/hr istället för höjdmeter) tror han hade slangat soppan och snott planet. Vi hoppar några dagar och åker in på flygplatsen via en bakre infart. Guard/Sercurity där stannade oss första dagen och ville ha id/pass etc, förklarade för honom att vi inte har sådant med oss och han vinkar in oss ändå. Ifrån hangaren där vi har parkerar bilen så är det inte många meter till en 777-LR ifrån EK/ 330-200 ifrån QR. Skulle utan problem ha tillgång till hjulhus. Några dagar senare så tar security en nageltång ifrån kollegan när vi flyger ut med EK och passerar säkerhetskontrollen den vanliga vägen.
 
Toppen