Senaste nytt

Tre allianser på en biljett

lnixon

Medlem
Jag bokade just en något oväntad biljett; KLM till Singapore, Singapore Airlines till Sydney, Cathay Pacific till Hong Kong, KLM hem igen. Det är alltså tre olika allianser på samma biljett (bokad via KLMs websida).

Det är inte codeshare, så jag antar att KLM har interlining-avtal med både Singapore Airlines och Cathay Pacific.

Jag antar också att jag måste kreditera poängen till respektive program, för jag lär inte få Flying Blue-poäng för hela sträckan, eller hur?
 

agehall

Medlem
Nu har jag inte kollat, men det är ju inte helt otänkbart att KLM har specialsammarbete med dessa bolag och att du då faktiskt kan kreditera miles till FB. Men jag skulle nog skicka dem till ett program i respektive allians istället.
 

Jonas C

Medlem
Antar att biljetten är utställd på 074-ticketstock? Dvs av KLM.

Förmodar att de har interline agreements där de kan boka flera flygbolag på samma biljett, utan codeshare och trams. Dvs flygningarna har normala flightnummer och bokningsklasser, så man kan kreditera poängen till respektive bonusprogram.

Jag hade en biljett utställd av Saudi Arabia Airlines som även innefattade resa med JAL och Finnair. Poängen gick att kreditera till BAEC och FB utan problem.
 
Toppen