Senaste nytt

Tillträde till lounge

Joakim

Medlem
Om jag har en businessbiljett med TK OSL-IST har jag ju lounge acess i Oslo. Detta är ju självklart men...

Men när jag tidigare samma dag åker GOT-OSL på en EB-biljett, berättigar biljetten OSL-IST tillträde till loungen i GOT?
På SAS hemsida ang lounger står det:

Resa internationellt i Business Class
Om du har en biljett med avresa samma dag med internationellt flyg i Business med SAS, en Star Alliance-partner eller annan SAS-partner har du tillgång till SAS Business Lounge samma dag som avresan.

Gäller detta även resan GOT-OSL?
 

agehall

Medlem
Tveksamt. Jag har svårt att se att de skulle ge dig tillgång till en lounge på GOT när du har en businessbiljett från OSL.
 
Prova? Ta en utskrift på regeln eftersom det ordagrant inte säger någonting om från vilken flygplats din C-biljett måste vara ifrån. Håller dock med agehall om att utfallet är tveksamt.
 

Dr. Miles

Expert
När jag flög Dalian(DLC)-Beijing i ekonomi, Beijing-Istanbul i Business samma dag fick jag inte komma in i loungen i Dalian, trots att det var samma biljett, ej separat.
 

Roger J

Medlem
Ja, du borde ha tillträde. Ska inte vara något problem att använda loungen i Göteborg.
Det som eventuellt skulle kunna strula till det är att din första flight är med Widerø?
 
Last edited:

David

Medlem
SAS verkar sakna en viktig skillnad från Staralliance lounge policy så frågan är vilken som gäller på GOT när det är en SAS-lounge, SAS flight men C-biljetten är en TK...

International Business Class Customers:
*Customers have access to any Star Alliance member carriers' owned Business Class lounges.
*Customer must present a boarding pass for travel in International Business Class on a Star Alliance flight
*Customer must be departing from the local airport in International Business Class
*Customers must be a revenue customer
*Customer is not entitled to any guests

Utifrån detta läser iaf jag att man bara får access på den flygplats man lämnar i business class.
 

Jonas C

Medlem
På Lufthansa FCT i frankfurt kan man t.ex komma in om man har en dagsaktuell F biljett från ZRH. Med andra ord om man har en separat Y biljett FRA-ZRH, så får man fortfarande alla perks, inkl limousine transfer. Men det är ju Lufthansas regler och inte *A
 

Roger J

Medlem
Om SAS eller annan Star Alliance-medlem utfört flygningen mellan Göteborg och Oslo så är det väl solklart att loungen i Göteborg hade kunnat användas?
Men eftersom flygningen från Göteborg är med Widerö så skulle det kunna bli problem i detta fall.
 

Jacob

Medlem
Det formella svaret är nog nej, tillgång till lounge får man på den flygplats från vilken man flyger i business class. Har man en genomgående SAS biljett brukar även anslutningsflyget bokas i business class, även om det rent praktiskt inte finns business class på flyget, och då får man givetvis tillgång till lounge.

Men det kommer ganska mycket vara upp till de i receptionen att avgöra, är de på gott humör kanske de släpper in dig i alla fall.

På Lufthansa FCT i frankfurt kan man t.ex komma in om man har en dagsaktuell F biljett från ZRH. Med andra ord om man har en separat Y biljett FRA-ZRH, så får man fortfarande alla perks, inkl limousine transfer. Men det är ju Lufthansas regler och inte *A
Men det har inget med Star Alliance reglerna att göra och gäller endast när anslutningsflyget från Frankfurt är med Lufthansa eller Swiss.
 

Roger J

Medlem
Det verkar stämma, ingen tillgång till lounge i Göteborg. Har nu läst och jämfört SAS och Star Alliance generella regler ännu en gång... Hade flyget från Oslo varit med SAS verkar det som att det skulle ha gått (SAS regler). Men nu är det Star Alliance generella regler som gäller och då måste man
1) resa med ett Star Alliance-flyg.
2) Åka med en biljett bokad i en Business Class-bokningsklass från den aktuella flygplatsen.
Joakim, du får ordna ett guldkort helt enkelt!
 
Toppen