Senaste nytt

Uppgradering till rum i Club/Executive floor men utan tillgång till lounge

Dr. Miles

Expert
Jag brukar inte bo på fina internationella hotell därför vill jag fråga er som har mer erfarenhet.
Vissa fina hotell har Club/Executive floor med lounge och där det ingår snacks och drycker under dagen och frukost på morgonen.

När jag bodde på Swissôtel Nai Lert Park i Bangkok fick jag uppgradering till Swiss Business Executive room.
Skillnaden mellan Swiss Business Advantage room och Swiss Business Executive room var tillgång till loungen. Annars är rummen likadana.

Dagen när jag checkade in fick jag använda loungen men dagen därpå fick jag höra från loungepersonalen att jag har inte rätt att använda loungen när jag blev uppgraderad från annan room rate.

Så här kommer min fråga. Uppgradering till rum i Club/Executive floor men utan tillgång till lounge, hur vanligt är det?
 

Stefan62

Medlem
Min erfarenhet är att om man blir uppgraderad så ingår alltid det som tillhör rumskategorin, t ex lounge, fri minibar eller vad det nu kan vara.
 

Alx

Medlem
Det låter konstigt och inte helt praktiskt. Tänk er att som personal behöva hålla reda på huruvida någon har bokat eller blivit uppgraderad.

På Hilton är det mycket konsekvent. Rum på Executive floor = lounge access. Det spelar ingen som helst roll om man har bokat, blivit uppgraderad eller bor på en redemption night.
 

Dr. Miles

Expert
Det låter konstigt och inte helt praktiskt. Tänk er att som personal behöva hålla reda på huruvida någon har bokat eller blivit uppgraderad.
Ja, jag tyckte också. Det fanns bemannad reception före loungen och personalen frågade till gäster om vilket nummer man hade.
 

AABack2ARN

Medlem
Har nog upplevt bägge alternativen. Fått "Business Class" room på Radisson SAS i Amsterdam (det var för några år sedan) och blivit informerad om att frukost inte skulle ingå vilket det gör om man bokar ett business class room i normala fall.

Även i Hong Kong har jag hamnat på "Executive-våningen" på Prince Hotel men inte fått tillgång till loungen utan fick avnjuta min frukost i normala restaurangen (som är mer än ok).

Men även det motsatta, dvs att ett rum på rätt våning med automatik medfört lounge-tillgång och/eller frukost.
 

Alx

Medlem
Ja, jag tyckte också. Det fanns bemannad reception före loungen och personalen frågade till gäster om vilket nummer man hade.

Stämde de av mot någon sorts lista om personerna ifråga var uppgraderade eller inte? Eller hur höll de reda på vem som fick komma in eller inte? Jag menar att på de Hilton hotell där någon kollar (styrs ju oftast med key cards) så frågar de efter rumsnummer och konstaterar direkt om rummet är en svit eller ligger på Executive floor. Simple!

Enda gången det möjligtvis blir lite bekymmer för loungepersonalen på Hilton är de ytterst få gånger vi som Diamond inte får Executive Floor/svit och går till loungen. Men de två gånger det har hänt oss så har de redan varit informerade om att vi är Diamonds och bor i rum si och så och därför har lounge access...
 

Dr. Miles

Expert
Stämde de av mot någon sorts lista om personerna ifråga var uppgraderade eller inte? Eller hur höll de reda på vem som fick komma in eller inte? Jag menar att på de Hilton hotell där någon kollar (styrs ju oftast med key cards) så frågar de efter rumsnummer och konstaterar direkt om rummet är en svit eller ligger på Executive floor. Simple!
Ja, hon kollade sin dator och då sa hon att jag inte fick använda loungen.
Kvällen innan fanns inte någon personal på loungereceptionen, det var nog därför jag fick använda loungen på första dagen.

På det hotellet kunde man komma till Executive floor utan att ha någon room key, så det är kanske orsaken att de hade en separat loungereception.
 

FF#1

Medlem
Har varit med om en närliggande situation, på Pullman i Changwon så drivs loungen av en 3: parts operatör (samma som baren)
där är det skumma regler för loungen. De med uppgraderade rum eller med Platinum statuskort kan komma in men inte när det är cocktails eller frukost... underbart!

Annars så brukar det det vara så att uppgraderat rum = alla förmåner.

Så om du orkar å tycker jag att du ska klaga...
 

T_J

Medlem
Har också råkat ut för detta på David Intercontinental i Tel Aviv. Blev uppgraderad till Club men fick inte tillgång till loungen med motiveringen att jag blev uppgraderad. Skumt tycker jag men det är ju inte lönt att bråka...
 
Hvad er pointen med en opgradering til Club/Executive hvis man ikke kan bruge Club/Executive faciliteterne?
Enkelte steder har de Nespresso kaffemaskiner eller lignende, men ellers er der vel sjældent ret stor forskel på værelserne. Hvis man ikke får glæde af de faciliteter der hører til det opgraderede værelse er man jo reelt ikke blevet opgraderet!?
Det svarer jo til at få en OpUp Go->Plus IntraEU og så få at vide at man stadig skal betale for mad og drikke (Og vand :p )

I mandags på Millenium Seoul Hilton blev 1/2 værelse opgraderet til Executive Floor incl. lounge, min mor der ikke er særligt begejstret for elevatorer spurgte efter et værelse på laveste etage. Først fik vi at vide at der kun var morgenmad til 1 værelse (selvom der var booket så der skulle være til 2...) GM ringede dog op til værelset for at beklage og påpegede at der NATURLIGVIS var loungeadgang for begge værelser.

Som Alx skriver er det tydeligvis ikke så svært på Hilton, Executive Floor = Executive Lounge!
 
Toppen