Senaste nytt

RBK Sweden domestic 12 months (Travelpass/SAS)

Mr.Smith

Medlem
Hej! en god vän reser mycket inrikes och har sneglat på att köpa ett TP för ca 162k inkl moms/avgifter. Tänkte jag ska kolla här på BC vad ni tror?

Fördelar
* Produkten är betald, enkelt att boka/avboka.
* Garanterade platser vid bokning inom 48h/24h vissa linjer.
* Sparar ganska mycket pengar.

Nackdelar
* SAS går i konkurs? (finns det något hot om det i dagsläget?)
* Ändrade förhållanden, slutar resa?

- Tillkommer det någon avgift på bokningar? Exempelvis bränsleavgift eller liknande? Eller är allt inkluderat i 162k?

-Eurobonuspoäng som vanligt 1k/segment?

Tacksam för synpunkter! Önskar alla en trevlig påsk förövrigt!
 
Last edited:

Gralq

Medlem
Jag har haft det i ett år nu och det är fruktansvärt smidigt.

Iom att han blir EBD direkt så får han 1250 poäng/segment.
Ingen avgift tillkommer så länge företaget inte betalar extra för att klimatkompensera.

Årskortet går att häva mot en avgift och få återbetalt beroende på hur mycket tid det är kvar på det.

Vilken ort har han som utgångspunkt? Om det är Arlanda så känns det svårt att nå breakeven ekonomiskt om han inte reser mer än 2 segment/vecka. Jag fick ner min kostnad till ca 1400kr/segment under 2013 med ett billigare travelpass och 94 segment under giltighetstiden.
 
Last edited:

Mr.Smith

Medlem
Hur är det förresten med codeshare, exempelvis med Blue1/Jettime?

Eller är det bara SK metall som ingår, vilket vi misstänker.
 
Hur är det förresten med codeshare, exempelvis med Blue1/Jettime?

Eller är det bara SK metall som ingår, vilket vi misstänker.

Det bør også gælde dem, da de jo kun har SK# og ikke KF#/JT#. Det er SAS "operated by" så der er tale om helt almindelige SAS flyvninger der giver point og segmenter som hvis det var et SAS ejet (leaset?) fly der fløj på ruten.
 

Nystrom

Medlem
TravelPass ger dig 12 mån resande utan tillkommande avgifter. Biljettklassen är C vilket medger full frihet till om- och avbokningar. För att avgöra totalekonomin så får man väga in hur många resor man gör per år samt den sociala komforten att kunna komma hem tidigare om mötet avkortas. Rent ekonomiskt brukar break-even gå vid ca 65 legs och gör man fler än så på ett år så är TP att rekommendera.
 

Chrille

Medlem
Det bästa med TPI är den fullständiga flexibiliteten. Lätt att boka om och seata via web eller app. Utan inblandning av resebyrå eller företagets resebokare.

Tillägg: En liten nackdel om man som jag ibland använder TPI för "positionering" till ARN för vidare resa ut ur landet är att man inte har genomgående bokning om det blir något strul. Har hänt mig ett par gånger att jag missat min anslutning och fått övernatta på "egen bekostnad". Men det är ju en invägd risk när man gör en sådan bokning.
 
Last edited:

Mr.Smith

Medlem
Det bør også gælde dem, da de jo kun har SK# og ikke KF#/JT#. Det er SAS "operated by" så der er tale om helt almindelige SAS flyvninger der giver point og segmenter som hvis det var et SAS ejet (leaset?) fly der fløj på ruten.

Helt rätt. Gjorde precis en "dummy" bokning till Visby som genomförs med "JO" och det fungerade klockrent. Hitade en i min bekantskapskrets som ägde ett TP och har fått logga in och kolla runt lite.

Verkar riktigt smidigt måste jag säga. Skriva in var/till -> tid -> boka -> bekräfta -> klart!
Sen kör man alla bokningar via SEB kreditkort, hur enkelt som helst.

Jag kommer ge honom gröna tummen till det här!
 
Toppen