Senaste nytt

Private Pilot License

kexxcream

Medlem
Läser in en hel del information kring PPL för att så småningom skriva in mig på Sturup Flygklubb i samband med flytt till Malmö sommar 2015. Vilket/vilka forum rekommenderas som är inriktade på frågor som har att göra med PPL eller pilotyrket i allmänhet?
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Kunne vært Scanair forum før de havarerte det til flyprat-forum, det er i dag ganske få piloter igjen på det forumet. Det kommer noen tråder inni mellom, om det du lurer på, så det kan jo være verdt et forsøk. Ellers kan du jo prøve å spørre her, jeg er selv litt der hvor du er (PPL-interesse) og har et par ytterst få flytimer under vingene :)

:)
 

kexxcream

Medlem
Kunne vært Scanair forum før de havarerte det til flyprat-forum, det er i dag ganske få piloter igjen på det forumet. Det kommer noen tråder inni mellom, om det du lurer på, så det kan jo være verdt et forsøk. Ellers kan du jo prøve å spørre her, jeg er selv litt der hvor du er (PPL-interesse) og har et par ytterst få flytimer under vingene :)

:)

Tack för tipset, undrar om det kan vara en idé att skapa ett enskilt forum som handlar just om detta på BC? Det är kanske utanför ramen för vad BC vill inrikta sig på.
 

Palazzi

Medlem
Kan inga forum på rak arm, men har en del insikt i ämnet.

Den första frågan man bör ställa sig är: Till vad ska jag använda min pilotlicens? Olika licenstyper täcker upp för olika behov.

Är man en nöjesflygare ,som oftast reser ensam, finns det stora fördelar med att plocka ut en ultralätt licens ist. Flygplanen är ofta billigare i inköp och bränslekostnad, att ta certifikatet kostar 1/5, du behöver inte logga lika många flygtimmar mm.

Ska man resa med familjen (eller flera vänner) behövs konventionella licenstyper då ultralätta licenser, i Sverige, endast tillåter en medpassagerare.

Ultralätta flygplan idag ska inte förväxlas med de som fanns på marknaden bara för 5-10år sedan. Nya byggmetoder och lättviktsmaterial gör att man får plats med allehanda bekvämligheter även i dessa flygplan.

En ytterligare viktig parameter är hur långa sträckor du planerar att flyga. Malmö är ju en fantastisk utgångspunkt för att flyga långt ner på kontinenten, om man har ett flygplan som tillåter det.

Jag ska skriva ett inlägg med rekommendationer på flygplan senare (skriver på telefonen nu). Det kanske märks att jag numera förordar ultralätta flygplan, men det har verkligen kommit en del intressanta produktsläpp som lett in mig på det spåret!
 

kexxcream

Medlem
Kan inga forum på rak arm, men har en del insikt i ämnet.

Den första frågan man bör ställa sig är: Till vad ska jag använda min pilotlicens? Olika licenstyper täcker upp för olika behov.

Är man en nöjesflygare ,som oftast reser ensam, finns det stora fördelar med att plocka ut en ultralätt licens ist. Flygplanen är ofta billigare i inköp och bränslekostnad, att ta certifikatet kostar 1/5, du behöver inte logga lika många flygtimmar mm.

Ska man resa med familjen (eller flera vänner) behövs konventionella licenstyper då ultralätta licenser, i Sverige, endast tillåter en medpassagerare.

Ultralätta flygplan idag ska inte förväxlas med de som fanns på marknaden bara för 5-10år sedan. Nya byggmetoder och lättviktsmaterial gör att man får plats med allehanda bekvämligheter även i dessa flygplan.

En ytterligare viktig parameter är hur långa sträckor du planerar att flyga. Malmö är ju en fantastisk utgångspunkt för att flyga långt ner på kontinenten, om man har ett flygplan som tillåter det.

Jag ska skriva ett inlägg med rekommendationer på flygplan senare (skriver på telefonen nu). Det kanske märks att jag numera förordar ultralätta flygplan, men det har verkligen kommit en del intressanta produktsläpp som lett in mig på det spåret!

Tack för insikterna. Jag räknar mig inom kategorin att flyta med familj/flera vänner. Intresset för PPL har alltid funnits där men inte ekonomin som i runda slängar hamnar på 110K enligt några som jag har pratat med från flygklubben i Sturup. Ska vara konservativ när det gäller denna typ av frågor framöver :)
 

vandien

Medlem
Pprune är en stor trevlig sida med matnyttig information om allt inom aviation, sedan diverse svenska som flygtorget(?) och liknande. Palazzi sammanfattade det väl, vill man komma undan billigt och inte flyga riktiga maskiner som klarar sidvind (sorry för rant UL, hehe ;) ) så är UL godkänt, men PPL rekommenderar jag. Finns otroligt mycket matnyttigt på nätet
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Pprune är en stor trevlig sida med matnyttig information om allt inom aviation, sedan diverse svenska som flygtorget(?) och liknande. Palazzi sammanfattade det väl, vill man komma undan billigt och inte flyga riktiga maskiner som klarar sidvind (sorry för rant UL, hehe ;) ) så är UL godkänt, men PPL rekommenderar jag. Finns otroligt mycket matnyttigt på nätet

Off topic:
Sidvindsproblemet finns som sagt alltid på UL, men det finns sätt att minimera problematiken. Att göra sidoträffytan så liten som möjligt, att öka hastigheten och ha stabilerande egenskaper (mekansiska o elektriska).

Lätt att tro att UL är ekvivalent med en "fyrkantig" gyrokopter som framförs i 140km/h, och i många fall är det ju också så. På senaste mässan i friedrischafen (ursäkta stavningen) presenterades t.e.x det italienska UL-planet Blacksheap prime:
270-340km/h och en range som tar dig (och medresenär) från Malmö till Alicante. Har läst mig till att egenskaperna i luft är bättre än för flertalet plan i vanlig PPL-klass.
Fortsatt kvarstår problemet med att man endast kan resa två personer.

Jag ser personligen (kanske inte i dagsläget) en reell möjlighet att pendla mellan Sverige och Italien med ett sådant plan, till rimliga kostnader. För egen del är dock vattenvägarna än mer lockande (båtfantast).

För den som flyger bara för nöjet att flyga så bör man kolla in ett brittiskt plan jag nyligen såg på BBC. Enmansflygplan med en minimal cockpit och gigantiska bärande vingar - allt i lättviktsmaterial. Den har tydligen en så bra lyftkraft att de framförs med en motor om 30hp, som egentligen används för obemannade drönare... 220km/h
E-GO heter planet iaf. 500.000 i inköpspris, och så bränslesnål att Stockholm-Visby, T/R, ska kosta 400kr...

Men för att återgå till rubriken: Lycka till med flygandet! Min granne skulle börja lite smått, men nu tycker jag knappt att jag ser honom längre... Han har ett plan med 8 platser, och verkar flyga med hela släkten ibland :)
 

Jacob

Medlem
Tack för tipset, undrar om det kan vara en idé att skapa ett enskilt forum som handlar just om detta på BC? Det är kanske utanför ramen för vad BC vill inrikta sig på.
Nej det är inte aktuellt. Visst är det en del flygdiskussioner här vilket tidigare lett vissa att tro att man därför kan diskutera vad som helst som handlar om flyg. Så är det inte. Tekniska flygfrågor, diskussioner om pilotlicenser, diskussioner om dataspel med flygsimulation etc är inte vad vi håller på med. Det ska finnas ett passagerarfokus, allra helst ett fokus på premiumresande eller frekvent resande, annars är det fel plats.
 
Toppen