Senaste nytt

POUG ej längre tillgängligt direkt efter köp

agehall

Medlem
BA har nyligen gjort en ändring som innebär att man inte längre får erbjudanden om att uppgradera direkt efter att man köpt en biljett. Numera dyker erbjudandena upp först efter 48h.

Detta innebär att man inte längre kan köpa en ekonomibiljett och kolla om man får erbjudandet om att uppgradera och avboka om man inte får det.

Ingen big deal kan jag tycka men det är lite trist. BA har gjort ganska många små försämringar sista tiden och det här är ytterligare en.
 

nota bene

Medlem
Paid Online UpGrade?

Men ja... tror alla vet vad det rör sig om.

Ganska tråkigt, men inte något jag regelmässigt använt. Denna försämring verkar ligga i linje med ändringsavgiften/avbokningsavgiften för awards för guldmedlemmar. Av någon konstig anledning verkar de tycka att avbokningar är ett problem, men jag förstår inte riktigt varför. De flesta awards avbokades troligen p.g.a. undermåligt onlinesystem som gjorde att det var lättare att avboka än omboka, och likartat tror jag att de flesta som utnyttjat denna möjlighet med POUG knappast köper en CE-biljett mitt i veckan för 4500-10000 kr t/r. Ser inte riktigt vad som uppnås!
 

nota bene

Medlem
¨Det är väl detta BA vill undvika...

Jo, men frågan är vad de vinner på det? (Förutom att det blir färre avbokningar, men jag kan inte tänka mig att det är en stor kostnad eftersom allt sköts automatiskt online?)

Jag tippar att 95%+ av alla som gör detta inte är beredda att betala fullpris för C-kabin (typ 5-10000 för stay som inte är över lördag), så de går inte miste om några större intäkter där. De kommer istället att inte få en del POUG's som annars skulle ha inträffat, och en del kanske nu väljer att inte boka BA utan t.ex. Swiss business saver istället?
 

AABack2ARN

Medlem
I linje med dessa försämringar tycker jag mig också se att BA har rejält begränsat antalet platser i bokningsklass I mellan London och Stockholm. Faktiskt så till den milda grad att den är knappt möjligt att längre hitta bra flyg ut från Stockholm fredag eller lördag och liknande på hemresan från London till Stockholm på söndagar.

Tidigare släpptes platser i I-klass närmare avresa (men då spelade det ingen roll eftersom förköpsregeln var 28 dagar). Nu är förköpsregeln borttagen men i gengäld släpps inga platser... :(

Eftersom det inte spelar någon roll när det avser anslutningsflyg till longhaul (bokas i J) så är problemet mindre för utom i de fall man vill ha anslutningsflyget som AA eller CX då dessa verkar vara ganska tight anslutna till tillgängligheten av I på BA-numret.
 
Toppen