Senaste nytt

Försenat/förlorat baggage med Aeroflot - VIlka skyldigheter har Aeroflot?

Har flygit utanför EU med Aeroflot och mitt incheckade bagage är försenat eller, som jag misstänker, stulet. Vilken ersättning är jag berättigad till av Aeroflot? Jag har ingen egen försäkring som täcker något.
 

Dr. Miles

Expert
Det brukar stå i condition of carriage.
Jag kommer inte ihåg exakt summa men jag tror att det var max ca 20 USD per kg.
 
Som mest kan du få ut ungefär 10 kkr. Formellt får du ersättning från flygbolaget mha Montrealkonventionen, i praktiken via din hemförsäkring som kan överta kravet på flygbolaget. Viktigt är att du har en PIR.

Conditions of carriage | Aeroflot
Lost luggage | Aeroflot
www.srf-org.se -Montrealkonventionen
Förlorat bagage - Konsument Europa
Jag har en PIR (Property Irregularity Report) och jag meddelade Lost & Found på flygplatsen och nu har jag även mejlat Aeroflot all info (PIR, bild på väskan, min tillfälliga address, flightnummer, reservationskod, väskans vikt). Jag tror inte att min hemförsäkring täcker något, jag har inte deras (Trygg Hansas) ResPlus. I den där länken om Montrealkonventionen nämndes EU väldigt mycket. Jag flög till Armenien via Moskva med ryska Aeroflot, är det troligt att Montrealkonventionen är tillämpningsbar då?
 
Under Condition of Carriage på Aeroflots hemsida står det så här:

"Notice of Baggage Liability Limitations
Liability for loss, delay, or damage to luggage is limited unless a higher value is declared in advance and additional charges are paid. For most international travel (including domestic sections of international journeys) the liability limit is approximately US $9/07 per pound (US $ 20.00 per kilo) for checked-in luggage and US $400.00 per passenger for unchecked luggage. For travel wholly between US points, Federal rules require any limit on an airline’s baggage liability to be at least US $2,800.00 per passenger. Excess valuation may be declared on certain types of articles. Some carriers assume no liability for fragile, valuable or perishable articles. Further information may be obtained from the carrier."

Värdet på bagaget är betydligt högre än $20 per kg. Men i det här fallet skall alltså Montrealkonventionen kunna tillämpas vilket skulle innebära att jag får högre ersättning?
 

Nemo

Medlem
Har du inte sagt till vid incheckning om att bagaget är mer värt så är begränsningen 1131 SDR (1 SDR=10,20 SEK) för hela bagaget. Du kan alltid begära det belopp som du anser dig ha förlorat, så får du se vad det blir till slut. Hade du sänt väskan som gods begränsas ersättningen till 17 SDR/kg, men jag kan inte se att det finns något kilopris för bagage i Montrealkonventionen.
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
 
Toppen