Senaste nytt

Hur EN oprofessionell Swiss-anställd kan lyckas sänka humöret i halva kabinen

Alx

Medlem
På vår senaste flygning i C med Swiss så började allt som vanligt på Swiss med ett professionellt bemötande och välkomnande personal. Champagne före start och glada miner hos personalen.

Den aktuella dagen var flyget ordentligt överbokat i ekonomi vilket ledde till att folk uppgraderades friskt till F och C. Själva hamnade vi i C precis som vi hade bokat och betalt för.

Serveringen var minst sagt seg och drog ut ordentligt på tiden. Antagligen pga överbokningssituationen. När vi väl får in förrätten så verkar de flesta i kabinen vara riktigt hungriga varpå den slinker ner ganska snabbt. Det tar sedan 1 timme och 5 minuter innan varmrätten kommer ut.

När jag, min sambo samt en tredje resenär på raden snett framför oss får syn på våra tallrikar påpekar vi direkt att maten ser oätlig ut. Köttbiten, det upplösta potatismoset, grönsakerna och den separerade såsen simmade bokstavligen runt i motsvarade ett glas vatten. Vare sig jag eller min sambo är särskilt petiga med maten eftersom vi inser att flygmat så gott som aldrig når upp till bättre restaurangnivå. Men det där såg direkt vedervärdigt ut.

Flygvärdinnan skruvar på sig lite nervöst och håller med om att det ser oaptitligt ut och säger att hon ska prata med kabinchefen om det går att göra något åt saken. Eftersom jag inser att de kanske inte har någon C-rätt kvar med tanke på alla sistaminuten uppgraderingar så erbjuder jag och min sambo oss att ta en ekonomimåltid om det skulle råka vara det enda alternativet de har kvar.

Efter drygt en kvarts väntan kommer en mycket snorkig kabinchef ut och påtalar högt och tydligt att herrn som "klagade" på maten minsann hade uppgraderats gratis från ekonomiklass och därför borde vara tacksam att ens få sitta där han satt. Ridå!

Kabinchefen går därefter fram till mig och min sambo och säger med lika hög stämma (fullständigt uppenbart att han vill att alla ska höra) att vi minsann reste på en awardbiljett.... Innan han hinner fortsätta svarar jag honom lugnt och sansat att han då nog måste ta sig en titt till på passagerarlistan. Varför nu bokningsklass skulle spela någon roll? Surt försvann han iväg någon minut och kom tillbaka för att säga (snarare fnysa irriterat) bland det dummaste jag någonsin har hört:

Sir, ni är statusmedlemmar på United så ni kan ju alltid skriva till de och klaga om maten inte duger! Deras mat är säkert bättre så varför flyger ni inte med de?

Ursäkta? :confused::confused::confused:

Vi blev som förstummade. Vid det laget märkte man av att hela den främre kabinen satt på helspänn och det var inte många som "vågade" be om någonting. Den första flygvärdinnan försökte senare släta över sin kollegas minst sagt tveksamma agerande men det hjälpte föga. Skadan var redan skedd. Resten av flygningen var väldigt stel i den främre delen av C-kabinen.

Vad säger ni? Ska man kunna få påpeka när det faktiskt är fel på maten och få ett bemötande där personalen försöker lösa problemet så gott som möjligt? Eller ska man glatt finna sig i att det som serveras kan vara förstört och därmed blir man utan?

Jag kan förstå inställningen att OpUp:s prioriteras lite lägre i händelse av att maten inte räcker till etc. Men varför skulle det vara någon skillnad på awards och betalda biljetter? Båda är ju köpta fast med olika betalningsmedel. I det här fallet var jag tacksam över att vi åtminstonde reste på en betald biljett om än i P klass.

Mest irriterande var att den första flygvärdinnan som såg allt var den som såg ut att lida allra mest. Hon verkligen skämdes.
 

Mr.Smith

Medlem
"Det tar sedan 1 timme och 5 minuter innan varmrätten kommer ut." Du verkar vara ganska noga med tiden ser jag ;)

Visst det där beteendet låter inte vidare seriöst, men personligen ser inte jag en awardbiljett lika högt som en betald, inte för att det borde spela någon roll i matväg hur som helst.
 

karho

Medlem
Sir, ni är statusmedlemmar på United så ni kan ju alltid skriva till de och klaga om maten inte duger! Deras mat är säkert bättre så varför flyger ni inte med de?

Nu har ju jag en något begränsad erfarenhet av long haul C, men det där låter för jävla otrevligt (ursäkta språket). Oavsett kabinklass är det är otrevligt uttalande. Man ska självklart få påpeka om man inte är nöjd med maten. Skriftligt klagomål till Swiss känns givet?
 
Last edited:

Alx

Medlem
"Det tar sedan 1 timme och 5 minuter innan varmrätten kommer ut." Du verkar vara ganska noga med tiden ser jag ;)

Hahaha I wish! Men det var inte jag utan någon av mina medpassagerare som konstaterade det innan kabinchefen drog igång sitt drama. Så jag gick på den tidsangivelsen. Som för övrigt stämmer ganska väl överens med hur långt det kändes. Däremot är övriga tidsangivelser mina egna uppskattningar! ;)
 

Senator

Moderator
Här skulle jag direkt skriva ett brev till Swiss. Min erfarenhet är att du kommer få snabbt svar..

Inget försvar alls för beteende, helt förkastligt. Men, något måste ha gått käpprätt åt h*"#¤"¤"¤*, någon form av Syntax Error någon stans i hela flighten och stressat som f*"¤&("¤&(" slår man tillbaka.

Skriv, jag är förvånad om du inte har svar på under en vecka.
 

MarcusC

Medlem
Pursern (eller vem det nu var) måste haft en mycket dålig dag.(vilket ingalunda ursäktar) Skriv till Swiss är säker de kommer kompensera med vouchers/miles eller dylikt. Men verkligen tråkigt och förstör ju mycket av resan , både så slö servering men absolut främst bemötandet mot kund. Vem vet nästa gång kanske du åker på betald biljett i F...och då kanske inte med Swiss...men som sagt det är ju ovanligt, och swiss personal brukar ju vara väldigt korrekta i mitt tycke.
 

Jonas C

Medlem
Hemskt att pursern står och skriker ut lögner. Påtalade du att ni reste på betald biljett? Helt klart oacceptabelt bemötande, något som man inte skulle förvänta sig hos SWISS.
 

Palazzi

Medlem
Låter förjäkligt, och ett beteende som inte går att försvara.

Det är ju så med flygresor, att enskilda besättningsmäns dåliga agerande kan förstöra hela resan. Man brukar tala om dåliga dagar mm, men detta tycker jag var alltför magstarkt för att kunna ursäktas.......egentligen oavsett vad som föranlett det dåliga humöret.

Jag tvekar inte en sekund på att SWISS kommer kompensera er för det som hänt, men jag skulle förorda att du/ni även ber SWISS att gå vidare med detta internt. Dels för att kunderna inte ska behöva med om liknande igen, men framförallt för den kollegiala stämningen ombord på planet - jag skulle inte vilja arbeta i samma team som den man ni beskriver (kanske inte förstnämnd flygvärdinna heller).
 

Alx

Medlem
Jo jag ska nog skriva till Swiss för att uppmärksamma de på det inträffade. Det är ju inte direkt Uniteds sak att utreda Swiss problem. ;)

Den här händelsen har knappast gett mig någon ökad förståelse för vad det är som är så väldigt bra med just Swiss C-klass på LH. Men jag ser heller ingen som helst anledning till varför jag inte skulle flyga med Swiss igen. Det inträffade måste precis som Senator skriver ha varit en fullständig "Syntax Error".

Mina tidigare erfarenheter av Swiss LH är att de är mycket korrekta, levererar en klassisk C-service och har en OK C-stol. Vare sig mer eller mindre. Just därför blev jag så förvånad över agerandet.

Vi får se vad de svarar.
 

Alf

Medlem
Helt djäkla oacceptabelt bemötande. Det måste ha slagit slint för denna person. Naturligtvis ett brev om detta till deras ledning. Denna person skall inte ha kvar sitt jobb om han inte lovar att skärpa sej och kommer med en mycket bra förklaring till sitt beteende.
Att komma och dribbla med vilken biljett man åker på är ju nonsens. Sitter man i C så gäller servicen för alla som sitter där oavsett om man är uppgraderad. Klagomålen verkade ju motiverade.
 
Toppen