Senaste nytt

Köpenhamn-New York & Los Angeles/San Francisco-Köpenhamn i Business med Star Alliance

zlatan

Medlem
Har nu samlat på mig en massa poäng hos Aegean och Star Alliance och tänkte nyttja dessa i samband med min road trip i USA.

Tycker att en flygtur i Business är ett ypperligt sätt att inleda och avsluta en semester med. Nu är det såhär att jag aldrig har flugit Business över Atlanten. Jag undrar helt enkelt vem inom Star Alliance erbjuder bäst stolar och service i Business.

Jag börjar med att flyga till NY från Köpenhamn. Vilken av NYs alla flygplatser är inte viktigt. Hemresan kommer ske från Kalifornien, dvs. LAX eller SFO, till Köpenhamn.

Så hjälp mig göra denna resa till den bästa. Vem ska jag välja? Lufthansa, Austrian, Swiss, LOT, SAS? Vilken flygplanstyp osv.
 

Jonas C

Medlem
SWISS alla dagar i veckan. Men tyvärr har det blivit väldigt svårt att hitta bonusplats med Lufthansagruppen över Atlanten då de tycks ha blockerat all tillgång på bonusplatser. United är annars ett underskattat men bra alternativ i Business.
 

zlatan

Medlem
Tack för snabbt svar! Kollat runt lite på nätet och du bekräftar det jag läst.

Är dock lockad av C i A380. :)
 

Jacob

Medlem
Av de flygbolag du nämner går hälften bort på väg tillbaka från västkusten, det är bara Swiss och Lufthansa som flyger från Los Angeles och San Francisco (+ SAS som flyger enbart från San Francisco).

I övrigt blir det det vanliga svaret, det beror på vad du värdesätter. Lufthansa är pålitliga och kör A380 (dessutom nytt servicekoncept till sommaren som blir spännande), Austrian är kända för sin utmärkta mat och Swiss har överlag en professionell service.

Många gillar SAS för att det är skandinaviskt men planen börjar bli lite gamla, likaså deras businesstol. LOT har jag ännu ingen erfarenhet av på långlinjer.

I övrigt saknar jag Brussels Airlines på listan över europeiska flygbolag, som jag tyckte var rätt bra. De flyger till New York. Samma stol som Austrian använder, helt fully flat.

Observera att vi inte tillåter förkortningar/IATA-koder i rubrikerna i forumet varför dessa nu är ändrade.
 
Det kommer nok meget an på din smag og hvad du har prøvet før. Nogen synes at Swiss er bedst og derfor skal du flyve mes Swiss T/R, andre synes SAS er rart og nogen vil gerne prøve A380. Opinions are like *ssholes...

Nu er det længe siden jeg har fløjet SAS Business på long haul, dengang var flyene ret nye og angled-lie-flat sæder var the sh*t - det var en super oplevelse og samtidigt min første tur i business class på long haul. Jeg har fløjet med Lufthansa i business class et par gange, både på deres A340 og A380. I min optik leverer Lufthansa altid et stabilt produkt, det bliver aldrig det bedste business class produkt, der er kabinerne i min mening for store, men samtidigt holder de altid en høj standard og leverer en gedigen oplevelse.

Hvis det var mig der stod og skull vælge ville jeg søge efter først en Swiss flyvning ( enten ud eller hjem) og hvis du finder en, så find en passende Lufthansa A380 flyvning den anden vej. Selvom Swiss' produkt er bedre end Lufthansas så er "Trappe op" > "venstresving" - der er IMHO noget specielt ved at sidde på øverste etage.
 
Toppen