Senaste nytt

Kaos på resan: slut på batteri

Jag tror många av oss har varit med om samma problem: batteriet i en väsentlig enhet tar slut och plötsligt uppstår problem. För mig har det varit bokningar, adresser eller annan information som varit sparad i ett mail eller i Dropbox.

Man känner sig lite dum när man tvingas ställa sig i en korridor eller bakom en soffa i loungen för att ladda mobilen.

Vad är det värsta som hänt er när mobil/dator laddats ur och du inte kan resa vidare/checka in etc?
 

agehall

Medlem
Har faktiskt aldrig hänt mig. Jag är rätt duktig på att ladda min telefon och ser till att all info jag behöver finns i molntjänster som TripIt, så att jag inte är beroende av en viss enhet ifall den skulle dö.

Det närmaste jag kommer, är väl att batteriet i min laptop dog dagen innan jag skulle åka till Taiwan för att hålla utbildning. Och när jag säger "dog", så menar jag att om man bröt strömmen en sekund, så orkade inte batteriet hålla datorn igång. Bara att åka till Digital Inn och få dem att byta batteriet på direkten.
 

Palazzi

Medlem
Inte hänt mig. Reser med mobil + bärbar och båda har rätt bra batteritid...

När jag delar ut internet till datorn från mobilen, så har jag den inkopplad i USB-uttaget samtidigt. Mobilen går iaf +/- 0 då..

Min MacBook air klarar nära 10h användning och mobilen mångdubbelt, så man får vara riktigt dålig på att planera om båda ska dö iaf. En förutsättning är ju att spara alla viktiga resedokument i molntjänster.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Råkade nästan ut för detta i vintras. När jag flög till Hong Kong med Singapore Airlines dog nästan mitt mobilbatteri då eluttaget i stolen inte fungerade. Hade mobilen dött hade jag inte kunnat få tag på adressen dit jag skulle i Hong Kong, och det fanns ingen chans att försöka ladda mobilen på flygplatsen då sista tåget från flygplatsen avgick en kvart efter flygets ankomst.

Fick lyckligtvis låna en adapter från en av besättningsmedlemmarna så det löste sig tillslut.
 

OnlyAFool

Medlem
Jag tror många av oss har varit med om samma problem: batteriet i en väsentlig enhet tar slut och plötsligt uppstår problem. För mig har det varit bokningar, adresser eller annan information som varit sparad i ett mail eller i Dropbox.

Man känner sig lite dum när man tvingas ställa sig i en korridor eller bakom en soffa i loungen för att ladda mobilen.

Vad är det värsta som hänt er när mobil/dator laddats ur och du inte kan resa vidare/checka in etc?

Det här har nästan hänt mig. Slutade med att jag hade några %kvar i telefonen där jag hade bokningsuppgifter till något hotell och jag fick leta upp ett eluttag just bakom en soffa.
 

JensE

Medlem
Jag köpte denna och har aldrig någonsin haft batteriproblem på resande fot. Kan ladda t.ex en iphone nästan 8 ggr innan powerbanken är slut. Vilket den bara gjort då jag testade hur mycket den klarade :)
 

kexxcream

Medlem
Batteriet i min 2 1/2 år gamla iPhone är trött - jag måste ladda varje dag. Än så länge har inte batteriet tagit slut vid något kritiskt tillfälle. Som backup har jag alltid med min tjänste-iPhone, den är "bara" 1 1/2 år och klarar sig två dagar på en laddning :)
 

Mr.Smith

Medlem
Aldrig hänt, kör alltid papper på allt jag behöver och original dokumenten på mailen. Fungerar för mig så det fortsätter jag med.
 

Alf

Medlem
Helt idiotiskt att ha hela sitt liv på mobilen. Jag har haft slut på batteri vid flera tillfällen när jag behövt mina resehandlingar på X2000 och på flyget. Har det inte varit slut på batteri har det strulat med uppkoppling på nätet i vissa länder och boardingpassen har inte kunnat hittats.
Det enda säkra är papperskopia på alls som är av vikt för resan.
 
Toppen