Senaste nytt

Snyggt jobbat Air Canada!

Alx

Medlem
Häromdagen anlände jag och min sambo till Montreal med Swiss som sista leg på vår multi-saxade YUL-SIN-YUL deal som vi slog till på för snart ett år sedan:

www.businessclass.se/forum/deals/10...gapore-t-r-swiss-16-400-sek-inkl-skatter.html

Montreal var inte vårt slutmål så vi hade valt att köra en UAMP awardbokning YUL-YYZ(övernattning)-YVR.

Eftersom Swissbiljetten inte hängde ihop med UAMP-biljetten så hade jag medvetet bokat en extremt överdriven tidsmarginal på 6 timmar mellan Swiss och Air Canada flighterna.

Väl på plats i Montreal gick vi fram till incheckningsdisken för Air Canada. Tyvärr var kön till C-incheckningsdiskarna larvigt lång så vi gick till ekonomidiskarna som hade en kortare kö. Där frågade vi om det var möjligt att få komma med ett tidigare flyg till Toronto. Vi fick ett mycket syrligt "NEJ inte på en UAMP-award. Dessutom kommer jag inte att ta emot era väskor förrän maximalt 4 timmar innan avgång."

Eftersom hon hade rätt i sak så tackade vi för svaret och började gå därifrån och funderade på vad vi skulle göra under väntetiden. Då såg vi att kön till businessdiskarna var borta och gick dit för att se om de kanske ändå kunde göra ett undantag och checka in väskorna trots allt så att vi kunde göra något vettigt under väntetiden.

Kvinnan i disken tittar lite förvånat på sin skärm och frågar om det är en betald biljett eller en bonusresa vi åker på. Jag svarar ärligt att det är en bonusresa och att jag är införstådd med att vi egentligen inte kan checka in väskorna mer än 4 timmar innan avgång... Då ler hon och säger: "Ja ni är verkligen ute i god tid. Visst kan jag checka in väskorna men jag kan även sätta upp er standby på närmsta avgång så kommer ni kanske iväg till Toronto tidigare! Det ser bara halvfullt ut om en timme så den kommer ni nog alldeles säkert med på".

Sagt och gjort så checkar hon in oss och sätter upp oss standby och vi kommer iväg 4.5 timmar tidigare och får sova ut ordentligt innan morgonflyget till Vancouver gick.

Dagen efter sökte Air Canada VDB för flighten till YVR. Eftersom vi inte hade någon brådska så erbjöd vi oss att ta en flight 5 timmar senare mot 800$/pers i vouchers. Tyvärr (för oss) visade det sig att det trots allt inte behövdes då en hel del passagerare hade missat sin anslutning i Toronto.

Avslutningsvis: Ett stort tack till damen i C-incheckningsdisken som visade att det ibland är bättre att göra två passagerare jätteglada genom att sätta de på en tidigare flight än att hålla stenhårt på regler.
 

agehall

Medlem
Jag har märkt samma sak när jag gått till economy-diskar hos OneWorld. De tänker inte på att de har med en status-kund som reser i business att göra och kör samma linje som de gör mot icke-status-pax i economy.
 

Alx

Medlem
Jag har märkt samma sak när jag gått till economy-diskar hos OneWorld. De tänker inte på att de har med en status-kund som reser i business att göra och kör samma linje som de gör mot icke-status-pax i economy.

Ja för min del var det ett litet uppvaknande. Skillnaden blev så väldigt tydlig! Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket i huruvida jag får priotaggar på väskan etc. så jag har alltid tagit den kortaste kön. Råkar det vara ekonomikön "so be it"... Nu händer ju det ytterst sällan att ekonomikön är kortare så det är lite av ett icke-problem. Men hädanefter kommer jag nog att välja business-/firstkön oavsett.
 

nilsson

Medlem
Lite märkligt att inte ha den smidigheten i economy också. Ju snabbare man får bort folk, desto mindre risk att de skapar problem senare om det blir trafikstörningar eller överbokningar. Jag har aldrig haft något problem med att komma med tidigare flighter i USA. Även med SAS har jag 100% success rate (n=1).
 

TheEagle

Medlem
Kul att någon annan också använde sig av YUL-SIN dealen. Avslutade för egen del resan 19:e mars.

De enda tråkiga var att P-klass på LX devalverades till 100% intjäning till SAS när jag hade gjort halva trippen.
 
Toppen