Senaste nytt

Resa utan visum till biljettens slutdestination?

Andrew

Medlem
Vid införskaffandet av flygbiljett från destination A till F men det visade sig att det fanns ett billigare, dock mer komplicerat sätt, att flyga enligt följande:

Biljett 1: A till B (flygbolag 1)

Biljett 2: B till C (flygbolag 2), C till D (flygbolag 3) samt slutligen D till E (flygbolag 3, men byte av flygplan)

Biljett 3: D till F (flygbolag 4)

Tanken blir då att flyga från A till D och sedan "råka" missa nästa flyg och istället flyga på separat biljett till F.

Problemet är att destination E är Ryssland (som tycks ha stränga visumregler). Inga av de andra destinationerna kräver visum för kortare vistelser (minst 30-90 dagar visumfritt). När kan man anta att visum för slutdestinationen på biljett 2 begärs, och kan man bli nekad att borda tidigare flighter på samma biljett baserat på att man inte har visum för den sista flighten? Till detta hör även att inget bagage kommer incheckas och online-incheckning/automater kommer användas.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass, Andrew.

Jag tror att denna info finns bl a i LifeMiles tråden och kort svar är ja, du riskerar att bli nekad ombordstigning om du inte har visum till slutdestination (på pappret).
 

Andrew

Medlem
Välkommen till BusinessClass, Andrew.

Jag tror att denna info finns bl a i LifeMiles tråden och kort svar är ja, du riskerar att bli nekad ombordstigning om du inte har visum till slutdestination (på pappret).
Tack så mycket, Dr. Miles.

Jag har sett liknande information i tråden, dock ej lyckats hitta ett entydigt svar mer än att det helt kan bero på personalen vid boardingen. Förvisso har jag inte läst genom hela tråden men det kanske jag i så fall bör göra!
palmen
Mycket möjligt... ;)
Läste någonstans att man gärna ej bör nämna namn på sådana rutter så jag undvek att skriva ut det i min första post.
 

Jonas C

Medlem
Har man en flygbiljett inom 24 timmar, dvs en airside transfer så ska det vara möjligt att komma ombord.
 

agehall

Medlem
Har man en flygbiljett inom 24 timmar, dvs en airside transfer så ska det vara möjligt att komma ombord.

Fast det ska man inte räkna med att europeiska bolag tycker... Om det finns minsta tveksamhet så kommer de nog hellre att ta neka ombordstigning än riskera böter.
 

staff

Medlem
Glom att de slapper pa dig om du inte har visum till slutdestinationen-- flygbolaget ar ansvarigt att flyga tillbaka dig igen om du inte kommer igenom passkontrollen.
 

agehall

Medlem
@Bryant lyckades med en airside transfer på separata biljetter i Ryssland för en tid sedan.

Det beror också på VAR i ryssland man försöker med detta. På de större flygplatserna lär det funka, men frågan är om det går vägen på de mindre flygplatserna på östkusten där det dessutom är få som kan engelska...
 

Stefan62

Medlem
Hmmm...intressant tråd - men vad är problemet?

Att skaffa visum är inga problem till Ryssland i normalfallet och har man något skäl att misstänka att man inte får visum av någon anledning så skulle jag nog välja annan rutt.
 
Toppen