Senaste nytt

Moskva - Kiev, problem?

Svartson

Medlem
Hej!

Flyger till Kiev med mellanlandning i Moskva på torsdag. Tänkte höra med er erfarna flygresenärer hur ni ser på risken att linjen blir inställd eller att jag råkar ut för andra problem med tanke på den politiska utvecklingen i landet? Ponera att Ryssland går in militärt i ukraina och konflikten blir våldsam, brukar det påverka flygbolagens benägenhet att upprätthålla linjen? Är det något annat man bör tänka på gällande mellanlandningen?
 

agehall

Medlem
Jag hade nog helt avstått från att åka till Ukraina just nu - risken för krig (eller iaf stora problem) är överhängande.

Om du ändå tänker åka, så är det inte ditresan du ska oroa dig för utan hemresan. Ponera att Ryssland går in i landet - hur ska du då ta dig därifrån kvickt? Se till att ha backupplaner för det...
 

henke12

Medlem
Jag hade inte heller velat åka dit i dagsläget,
Detta är saxat från UD's hemsida
Ukraina
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till halvön Krim samt från icke nödvändiga resor till regionerna Charkiv, Donetsk, Luhansk, Cherson, Sumy, Mykolajiv, Zaporizjzja och Odessa.
 

henke12

Medlem
Fast just UD kör ju med försiktighetsprincipen och avråder från onödiga resor så fort någon trillat från en stege, så deras officiella värdering är inget jag personligen fäster så mycket vikt vid.

Det har du rätt i! Men bilderna man ser på nyheterna är inget jag helst upplever live ! :)
 

nilsson

Medlem
Fast just UD kör ju med försiktighetsprincipen och avråder från onödiga resor så fort någon trillat från en stege, så deras officiella värdering är inget jag personligen fäster så mycket vikt vid.

Nej, men det är bra om man vill boka av biljetter. Paketresor i alla fall.
 

Svartson

Medlem
Förlåt om jag var otydlig i min frågeställning. Jag är inte direkt oroad för min egen situation väl på plats i Kiev och så länge flyget går kommer jag åka. Däremot det just det senare jag är fundersam kring - jag är rädd att få problem i samband med flyget och då sträckan Moskva - Kiev (och v.v. förstås). Jag flyger Aeroflot. Jag är därför intresserad av tips som har att göra med flygresan liksom vad ni har för erfarenheter av flyglinjernas pålitlighet i liknande situationer!
 

agehall

Medlem
Jag skulle som sagt vara mest oroad för att något gör att flygen inte går när du vill hem. På ditresan är det ju bara bra ifall du blir stoppad pga att flygen inte går...
 

Senator

Moderator
Förlåt om jag var otydlig i min frågeställning. Jag är inte direkt oroad för min egen situation väl på plats i Kiev och så länge flyget går kommer jag åka. Däremot det just det senare jag är fundersam kring - jag är rädd att få problem i samband med flyget och då sträckan Moskva - Kiev (och v.v. förstås). Jag flyger Aeroflot. Jag är därför intresserad av tips som har att göra med flygresan liksom vad ni har för erfarenheter av flyglinjernas pålitlighet i liknande situationer!

Delvis har du svaret ovan. Det är nästan krigstillstånd mellan två länder där du flyger mellan Land A och Land B med Land As flygbolag. Blir det väpnade strider finns den en stor risk för att ditt flyg ställs in.

Jag skulle gissa att ett antal extra säkerhetsåtgärden finns i Moskva och i Kiev. Jag skulle rekommendera att ta med extra dokument som styrker vistelsens syfte under rådande situation.

Jag är personligen inte rädd för konflikter men jag vill påminna att nästan alla reseförsäkringar har en Force Majure klausul där man inte garanterar något under en krigstillstånd. Så kärnfrågan återstår om detta är en nödvändig resa under rådande omständigheter. Själva bokade jag av en resa till Teheran under demonstrationerna hösten 2009. Något jag var mycket glad över.
 

Jacob

Medlem
Inget om Kiev än, men däremot kom detta för två minuter sedan från UD:

Ukraina - ändrad avrådan (skärpning för regionerna Charkiv, Donetsk och Luhansk)

Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till halvön Krim och regionerna Charkiv, Donetsk och Luhansk samt från icke nödvändiga resor till regionerna Cherson, Sumy, Mykolajiv, Zaporizjzja och Odessa.
 
Toppen