Senaste nytt

Bästa Hyrbilsavtalet för Eurobonus Guld?

jurgenb

Medlem
Finns ju ett antal olika hyrbilsaktörer som man kan nyttja någon form av rabatt hos via sin EBG status.

Olika aktörer erbjuder olika rabatter men dessa är säkert även olika för land till land.

Vad har vi för erfarenheter kring dessa i forumet?
Ex brukar jag hyra via Hertz - vet inte varför jag gör detta men så är det..

Funderar som bäst på att ta en hyrbil en dag el två i SF under Juni, faller valet återigen på Hertz eller är det någon som har något tips om bättre bolag?

Man står ju och faller på pris, förmåner, försäkringar... vad ingår vad ingår inte osv..
Vad ger EBG för skillnader bolagen mellan?
 
Jag hyr ofta bil i Californien men då i LA. Tycker alltid att AVIS ger bäst pris mm. Brukar dessutom vara rätt lätt att prata till sig en gratis uppgradering till nästa bilklass när man hämtar ut bilen.
 

tourist

Medlem
Jag går bara på pris när jag väljer hyrbil, och om det visar sig att jag får ut några hundra flygmil eller poäng av det jag valde är det en trevlig bonus. Jag kan därför vittna om att det inte finns ett bolag som alltid är billigast. För USA varierar det mellan Hertz, Avis, Alamo och Budget från flygplatser, och Hertz, Alamo, och Enterprise utanför flygplatser, beroende på avtalsnummer och kuponger. Jag har en egen försäkring för CDW/LDW, så ibland lyckas jag hyra bil för $10 eller $20 per dygn på företagens amerikanska sidor. I andra fall är en hyra beställd på företagens svenska sidor inklusive försäkringar billigare än något jag kan hitta exklusive försäkringar. En riktig djungel, alltså!

Mitt bästa generella råd är att inte hyra på flygplatsen om du inte behöver. Om du besöker en stad där du inte behöver bil (som i San Francisco!) och sedan vill ha en bil sista dagarna för att komma ut ur staden brukar det gå alldeles utmärkt att boka en bil hos ett stadskontor för Hertz eller Avis med återlämning på flygplatsen, och då slipper man de dyra flygplatsavgifterna.

För en typisk "turisthyra", en veckohyra från flygplatsen och tillbaka till samma ställe med försäkring inkluderat tycker jag att holidayautos.se ofta har konkurrenskraftiga priser.

Och ett tips: Man behöver inte betala extra för extra förare i Californien!
 
Mitt tips är att boka via hyrbilsföretagens svenska sidor så att alla försäkringar ingår. Jag tycker Hertz har mycket roligare bilar än AVIS.
Om du bara ska hyra bilen någon dag tror jag inte prisskillnaderna är så stora - välj en rolig bil istället.

Testa en sån här: Shelby GT-H
 

jurgenb

Medlem
Tourist: Var faktiskt precis så jag hade tänkt göra. Hyra en bil näst sista dagen och sedan ta bilen till flygplatsen och lämna den där innan avfärd. Gjorde en liknande grej för 2 år sedan och det är ju klart det smidigaste - och kanske ja det billigaste.

Är det inte lite synd att SAS inte själva skriver ut mer om fördelarna med EBG tex, som det är nu står det ju bara hur många poäng man får när man hyr o det är som sagt inte riktigt det jag är ute efter utan mer vilka som har bäst avtal o priser osv..

Hertz är också mitt naturliga val då Avis brukar ha dyrare hyror iaf vad jag sett..
 
Jag hyr ofta bil i längre perioder, 3-4 veckor. Ofta 2-3st samtidigt. Och då främst i LA. Brukar vara så jäkla dåligt utbud på "stadskontoren" så jag hyr alltid på flygplatsen där alla klasser brukar finnas.

Det där med extra förare får jag olika besked om varje gång.
Det dom sagt till mig är att "jobbar ni på samma företag så behöver inte de andra förarna ens skriva under", de gångerna har det varit gratis. Men, jag har också fått detta svar flera ggr när jag frågat mer: "man ska jobba på AWD-kodens företag". Jag jobbar inte på SAS/Eurobonus...
Jag brukar nu mera tvinga AVIS att låta mina kolleger skriva under då jag inte vill riskera något, det inte kostar speciellt mycket extra och det bara tar 2 minuter att göra...

Jag brukar också hyra på de svenska sidorna men struntar man i pris och poäng finns ju lite roligare firmor än AVIS och Hertz:
Black and White Car Rental | standard, luxury, exotic car rental Beverly Hills
Welcome to Beverly Hills - Beverly Hills Rent a Car
 

tourist

Medlem
Är det inte lite synd att SAS inte själva skriver ut mer om fördelarna med EBG tex, som det är nu står det ju bara hur många poäng man får när man hyr o det är som sagt inte riktigt det jag är ute efter utan mer vilka som har bäst avtal o priser osv..

Hertz är också mitt naturliga val då Avis brukar ha dyrare hyror iaf vad jag sett..

Det kanske beror på att det inte är så värst bra priser med EB-koderna :). AAA/Motormännen ger mig ofta bra priser med Hertz i USA. (Jag är medlem, men jag tror aldrig att någon har kontrollerat det.)
 

eramag

Medlem
I veckan har jag kört en bil i USA via Hertz. Bokningen var ursprungligen på en fullsize med gps. Vid hämtning hade de ingen gps i denna klass, och jag blev jag direkt uppgraderad till nästa klass. Men tveksamt om EBG gjorde någon skillnad.
 
Toppen