Senaste nytt

Finnair söker stark partner

AABack2ARN

Medlem
Verkar som du refererar till en intervju eller liknande...

Har du någon länk?

SAS och Finnair kompletterar ju varandra till viss del på långdistans eftersom Finnair i stort sett uteslutande satsar på Asien medan SAS satsar på USA. Men så var det där med "stark partner" och då faller troligen SAS bort!
 

fcx

Medlem
Tja, en sammanslagning av Finnair och SAS har det ju pratats (löst) om tidigare. Med tanke på att man skulle komplettera varandra bra i norden kan det vara intressant, speciellt när DY försöker plocka andelar här och där. Däremot skulle det sammanslagna bolaget knappast kunna hålla sig med FYRA baser för longhaul...
 

AABack2ARN

Medlem
Optimala skulle väl i det sammanhanget vara att sätta all Asien-trafik i Helsingfors och USA-trafiken i Oslo. Men då kommer bråkstakarna på andra sidan sundet börja bråka och ha sig och då är vi tillbaka på ruta 1 avseende SAS framtid...
 

JonW

Medlem
"Hotbilden är att flygbolagens konsolidering i Norden påbörjas", säger Vauramo. "Det värsta alternativet i en sådan situation skulle vara om Finnair lämnas ensamma."
Han är alltså bekymrad över att Norwegian köper upp SAS. Jag kan då inte tolka det på annat sätt....
 

JonW

Medlem
Optimala skulle väl i det sammanhanget vara att sätta all Asien-trafik i Helsingfors och USA-trafiken i Oslo. Men då kommer bråkstakarna på andra sidan sundet börja bråka och ha sig och då är vi tillbaka på ruta 1 avseende SAS framtid...
Nja, det är lätt att lura sig när man bara tittar på en karta.
Räkna på distansskillnaden mellan de 4 huvudstäderna och EWR resp BKK, och spannet ligger på 67-248 miles när man jämför stad för stad. Motsvarar typ 6-25 min flygtid, så det är marginellt jämfört med betydelsen av var marknaden finns.

Men du har rätt i det sista, politiskt kommer det knappast att gå att hitta affärsmässigt vettiga lösningar.
 

AABack2ARN

Medlem
Visst är det förenklat att enbart titta på en karta och som du implicerar kan man konstatera att Köpenhamns upptagningsområde är betydligt större än Oslos eftersom man på dryga timmen kommer till ganska många stora städer i (norra) Europa.

Men om man fortsätter (ur Finnairs synpunkt) att titta på en karta, borde då inte IAG (dvs BA/IB) vara en ganska bra partner? Geografiskt kompletterar dessa tre bolag varandra och de har djupgående samarbete inte minst över Atlanten men även till Japan har jag för mig. Med vettiga anslutningar på såväl LHR som HEL borde man kunna hålla nere restiden och dessutom är finnarna väldigt förtjusta i Spanien så där passar Iberia bra in.

Företagsmässigt/ekonomiskt vet jag dock inte hur lika dessa tre bolag är.
 
Toppen