Senaste nytt

Jag är nyfiken, finns det fler än jag som känner sig lite som diamant loosers?

Patrick

Medlem
Hallå!

Hur gör man för att skapa en poll? ;)

Förr-förra året missade jag "trippla poäng". Förra året missade jag "plus till guld" (aka billig diamant). Vad kommer jag att missa i år?

Förhoppningsvis inget. :)

Trots rätt många år som resenär är jag i detta fina sällskap fortfarande nybörjare. Men tack vare bc.se har jag lärt mig om usdm, fcs, undvika codeshare, optiontown samt börjat optimera mina resor på ett helt annat sätt.

Men då jag inser att jag landar på ca 7x,xxx eb poäng under min period och inser att jag inte orkar/har lust att köra ett par mileage runs (det är skönare att flyga dekadent billig first på mina långa resor) känner jag mig lite som en looser. En looser då jag inte klirrar diamant. :rolleyes:

Hur många fler här känner lite samma sak?

Går det att få en poll med:
a) looser då jag hade kunnat bli ebd/ebg/ebp etc...
b) bryr mig inte om status...
c) winner då jag har stenkoll på vilka kampanjer man ska hoppa på...

:)
"Loosern" Patrick
p.s. ni som svarar winner, skriv gärna vilka ni är så jag vet vilka jag ska följa extra noga... :cool:
 

ante_77

Medlem
För min del får jag väl kalla mig för winner.
Jag kommer med stor sannolikhet att få Diamond status.
Statusen borde ha blivit uppfylld igår, men denna gång valde jag att stanna på jobb över helgen, så den milestonen kommer på onsdag.
Rätt bra jobbat tycker jag, då min kvalificeringsperiod börjar i november. Så en dubbel diamond skulle inte vara direkt omöjlig.

Men winner eller loser?
Ser det mest som en kul grej och en kvittering på att man egentligen inte har något liv eftersom 95% av alla resor är p.g.a jobb.
 

palmen

Moderator
Jag är väl lite mitt emellan. Kommer bli EBG tack vare lite kampanjer som råkade dyka upp väldigt oplanerat samt uppgraderingar med OT.
Hoppade inte på EBG-kampanjen i höstas, fanns ingen tid för mig till ett vettigt pris att göra de MR som krävdes.

Jag är nöjd med det EBG jag får, hade tanken ett tag att köra 2-3 MR till Madrid för att bli EBD men ser inte vitsen med det, kommer inte nyttja mina EB-poäng för att flyga SAS longhaul i alla fall (om jag inte hittar något där 2-4-1 fungerar).
 

agehall

Medlem
Jag är kluven till om jag är a eller b här. Jag hade ju tänkt droppa EB helt och hållet när jag fick erbjudandet om att behålla det mot att åka till Prag två gånger. Mitt år slutade på ca 70k och jag hade aldrig för avsikt att nå EBD. När det sedan visade sig att man fick soft landing till EBG, så blev det lite intressant, men då jag missat alla bra promos i adventskalendern (satt på ett kryssningsfartyg i kariben när de dök upp!) så blev det jobbigt.

Jag känner mig inte direkt ledsen över att missa EBD även om det varit praktiskt att nå det.
 

Jonas C

Medlem
Är jag den enda som tycker att Diamond och andra "över Guld" nivåer bara är p***sförlängare? (Ursäkta franskan). Guld duger bra till det mesta, om inte man är ute efter prestigen förståss :)
 

GOTATH

Medlem
Känner mig som alternativ C här. Håller koll på de kampanjer som ger bra med poäng. Försöker utnyttja dem så gott det går. När jag förra året fick EBG trodde jag att det enbart skulle vara ett år och att jag sedan skulle förlita mig på A3*G och EBS, men tack vare lite planerande och användandet av kampanjer återkvalade jag för EBG i år. Som det ser ut nu kommer jag att åter nå EBG i juli. Har "förmånen" att GOT-ATH ger 12500 poäng i Plus, så det går snabbt att nå status. Att satsa på EBD ser jag ingen direkt vinning över, förutom att det känns som ett fint kort (som förvisso ingen utanför SAS känner till...) Men det kan ju bli så att det blir mycket Sas i år och ett EBD innan min period går ut.... :rolleyes:

Årets satsning ligger dock på Skyteam för att återta FBG ;)
 

Friskytten

Medlem
Är jag den enda som tycker att Diamond och andra "över Guld" nivåer bara är p***sförlängare? (Ursäkta franskan). Guld duger bra till det mesta, om inte man är ute efter prestigen förståss :)
Här får du lite franska tillbaka ;)

Jag kan tycka att din kommentar är mal placé på detta forum eftersom mycket av det vi diskuterar går ut på att nå top tier och få så mycket perks som möjligt.

Rent praktisk finns det en tydlig nytta med EBD för några av oss. Som jag skrev i http://www.businessclass.se/forum/s...-eurobonus-diamond-traden-24.html#post228870: är EBD som en försäkring mot "dåliga tider" (=få tjänsteresor):
Den som har lite oregelbunden intjäning (t ex planerade uppehåll i tjänsteresandet) och som i nuläget ligger nära EBD kan med en eller ett par MR försäkra sig om EBD/EBG i 2-3 år (beroende intjäningsperiod). Och varför är det viktigt för vissa? Tja, t ex +25% EBG/EBD-bonus underlättar för att komma upp i tillräckliga baspoäng när man ska återhämta sig efter en eventuell "rese-svacka".

Vi vet ju att SAS framöver kommer att behöva skruva om systemen som gör att EBD hamnar längst fram i kön när det är fullbokat etc. Dessutom har vi lärt oss att inget är ristat i sten. Nästa år sker kanske devalv... ursäkta menar "echancement" av EBG, t ex att bonusen sänks från 25% till 15% etc. Skillnaderna kommer att behöva öka. Som liknelse: SAS behövde tydliggöra skillnaden mellan Go och Plus = gör Go sämre så uppstår skillnad. EBS är redan nedtryckt.
 

Storsteffe

Medlem
Klar C, har full koll på kampanjer, får mitt silver utan problem och en extra väska mellan Sundsvall och Arlanda är allt jag vill ha ;)
 
Toppen