Senaste nytt

Vilka rättigheter har man om flighten är överbokad?

Bizniz4u

Medlem
Känner stor osäkerhet om vilka regler som gäller när man har en bokad biljett med t.ex SAS och nekas åka med pga överbokning. Har hört om kompisar som blivit rejält kompenserade för att ta nästa flight och ibland har de blivit ombokade till dagen därpå och fått hotell. Finns det tydliga regler där de olika kompensationerna framgår? Om man t.ex blir så försenad att både hotell och hyrbil knasar sig - ersätts även detta?:confused:
 

palmen

Moderator
Detta hände när jag flög till London förra året (för att flyga vidare till MEL därifrån), var i samband med något oväder så BA flög inga plan ARN-LHR den dagen så alla blev ombokade till SAS.
Först erbjöd de folk pengar för att ta nästa flight, tror det var 300€ eller någon liknande summa. De fick inte ihop tillräcklgit många som kunde/ville ta ett senare flyg och några fick inte åka med och missade då sina möten i London de skulle ha den dagen. Vet inte vilken kompensation de fick men det var inga större summor, utgår ifrån att det var pengarna tillbaka på biljetten och eventuellt 300€ eller vad som erbjöds. De personer som inte fick åka med var allt annat än nöjda, men det var tydligen så det fungeradi flygbranschen enlgit personalen på plats, de sa att andra flygbolag valde ut efter samma kriterier. När man bokade sin biljett var inte relevant.

Lärde mig en viktig läxa då i alla fall när de väljer ut vilka som inte ska få åka med planet.
De som har företräde är de som har en connection att passa, samt status-medlemmar i EB (SAS i detta fallet), guld fick förtur mot SIlver och tror inte EBB hade någon prio alls. När de med guld/silver och connection fått plats gick de helt enkelt efter när man checkade in på planet, kom man sent till ARN och checkade in 1h innan låg man helt klar tilla till att vara bland de sista som checkat in och därmed inte fick åka med. Efter denna info så checkar jag alltid in i förväg hemifrån eller är i god tid på ARN om jag kan.
 

Gnopps

Medlem
Om EU-rättigheterna gäller (antingen europeiskt flygbolag eller flyg som avgår från EU) så MÅSTE flygbolaget först söka frivilliga att ta ett senare flyg. Frivilliga brukar få ersättning (i form av resevouchers) på mellan €75-800 beroende på flygets & förseningens längd samt hur desperata de är. Ofta kan man förhandla sig till lite bättre som måltidskuponger eller uppgradering på nästa flyg.

Hittar flygbolaget inte tillräckligt med frivilliga har de rätt att slänga av någon av planet mot kontant kompensation (€250-600) plus ombokning & måltider. Se artiklar 4, 7, 8 & 9 här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:EN:PDF . Vanligtvis brukar flygbolag ta bort någon som checkat in sent eller inte har status från planet.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Kan inte ni skriva ihop en artikel med råd och dåd: vad vi kan kräva, lämpliga paragrafer att hänvisa till, och liknande.

On a sidenote: Jag brukar åka till Irland under Påsk. Tre år av fyra så har det varit överbokat på SAS direktkärra på morgonen, och jag har glatt slickat mig om munnen och anmält mig som frivillig. Några hundra Euro för att åka via Köpenhamn har varit jättebra, när dagen ändå bara skulle användas till resa och sitta på hotellrummet och glo in i väggen.
 

Senator

Moderator
Kan inte ni skriva ihop en artikel med råd och dåd: vad vi kan kräva, lämpliga paragrafer att hänvisa till, och liknande..

Och när ni har gjort det som redan framgår tydligt i ca 15 artiklar med referenser till detaljerna, kan ni skicka en vacker kvinna hem till mina föräldrar i Norge också? Be henne ta med 6fl Krug, gärna '98. Jag skulle gärna också ha lite Kobe biff i helgen; och självklart en 2t massage :cool: Björnström fixar detta på lunchen nästa vecka också eller?

Ni andra kan väcka mig när som helst tillbaka till verkligheten...

Sorry.... Det gick inte att låta bli Ola :p
 

flapps

Medlem
Och när ni har gjort det som redan framgår tydligt i ca 15 artiklar med referenser till detaljerna, kan ni skicka en vacker kvinna hem till mina föräldrar i Norge också? Be henne ta med 6fl Krug, gärna '98. Jag skulle gärna också ha lite Kobe biff i helgen; och självklart en 2t massage :cool: Björnström fixar detta på lunchen nästa vecka också eller?

Ni andra kan väcka mig när som helst tillbaka till verkligheten...

Sorry.... Det gick inte att låta bli Ola :p

Å där har Senator redan sniffat på vinflaskan en helt vanlig fredagskväll :D. Trevlig helg ... :)
 
Toppen