Senaste nytt

Ny flyglinje: Stockholm-Mogadishu

aminchini

Medlem
Small Planet startar en ny linje från Stockholm till Mogadishu i Somalia med en mellan landning i Hurghada, Egypten.
Linjen startar den 26 maj och med endast en gång per vecka. Rutten flyg av FlexFlight (W2).

Stockholm-Mogadishu info

W21979 ARN1900 – 0030+1HRG0130+1 – 0630+1MGQ 320 1
W21980 MGQ0800 – 1100HRG1200 – 1715ARN 320 1


Någon annan som vet mer om den här linjen?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Kanske man borde flyga med en Black Hawk? Sorry, det är kanske ett olämpligt skämt. Hoppas inte någon tar det illa upp.

Tyvärr har striderna i Somalia skapat en stor ström av människor som har behövt fly landet. Sverige har varit en destination för rätt många av dessa stackars människor. Konflikten i Somalia har varit väldigt våldsam, elak och grym. Lite halvt-OT så jobbade jag med ett projekt kopplat mot Svenska för Invandrare - skolverksamheten, en språkskola för vuxna (själv borde jag gå) och i 2010 var ca 10% som studerade inom SFI hade somaliska som modersspråk (Källa: Skolverket).

Nu som konfliktläget har gått från DEFCON 1 till DEFCON 4 finns det säkert många familjer som återförenas än om för en kort stund. Så jag tror att det finns trafikunderlag för denna rutt, fast jag hade hoppas det inte hade varit på grund av alla konflikter.
 

Alf

Medlem
Jag vet inte ens om dessa som har flytt från detta land vågar åka tillbaka och hälsa på.
Finns inte i min värld att åka dit, varken som turist eller på något arbete.
 

MarcusC

Medlem
Inte helt tippad linje..men underlaget finns säkert med tanke på stora grupper med kopplingar/ursprung till regionen. Och möjligheterna ta sig till Mogadishu är väl rätt begränsade?
 
Toppen