Senaste nytt

SAS Airbus A340 Business Class: Köpenhamn - Chicago

kexxcream

Medlem
Introduktion

SAS gick ut med en promotion helgen 22-23 mars 2014 där man kunde beställa biljetter till USA och Asien för det generösa priset på cirka 2000 kr. Det blev först en bokning till San Francisco men sedan ändrades detta så småningom till Chicago.

Jag har tidigare flugit i business med SAS men fick inte uppleva någon stress som på denna avgång. Man hann inte avsluta det som serverades innan personalen började flåsa en i nacken. Det blev så pass obekvämligt att vid en servering så ville jag bara bli av med hetsandet och gav upp att avsluta drinken. Personligen upplevde jag en missnöjdhet bland personalen som kan ha påverkat servicen som man blev erbjuden.

På vägen dit så ansökte jag om SAS Plus på OT för både mig och väninnan, vilket gick bra för bägge.

Torsdag den 3 april 2014

Avfärden började från Växjö (aka. Anxiety Ville) mot Alvesta och väl där så började resan utmärkt med att SJ's tåg till Köpenhamn från Alvesta blev försenat men de lyckades så småningom köra in tiden. Väl på Kastrup så påbörjades den automatiska incheckningen. När boardingkortet skrivs ut så upptäcker jag att det står 02G på mitt boardingkort (klass Y). Detta var en trevlig överraskning dock så hade väninnan fått vara kvar på plats 12A (klass Y). Detta kunde incheckningsgubben inte lösa åt oss utan hänvisade oss till gatepersonalen i stället. Vi gick vidare till FastTrack som gick smärtfritt och det var någon enstaka person framför oss.

Direkt efter så gick vi till loungen för SAS och plockade lite smått och gott. Jag kan inte påstå att utbudet är det bästa i loungen på Kastrup men den räcker gott och väl för många.

photo1.jpg


En salladsmix med rött vin och havssaltad chips (utanför bilden)

Efter detta lilla uppehåll så var det dags att bege sig till gaten. När vi väl kommer dit så meddelas att flyget har mekaniska problem (avisningssystemet är ur funktion). Detta gör att vi blir tvungna att vänta på flyget som kommer in från New York innan vi kan lyfta. När planet kommer in så ändras gaten och alla börjar röra sig dit. Väl på plats på den nya gaten så ropar de ut att boardingen är nollställd och att vi måste få nya platser. Då var man snabbt framme för att få väninnan framflyttad till C vilket gick alldeles utmärkt.

Scandinavian Airlines flight SK943 Copenhagen - Chicago O'hare

Avgångstid: 15.40 (försenat till 18:26)
Ankomsttid: 17.40 (försenat till 20:47)
Varaktighet: 9h 21m
Datum: 3 april 2014
Flygplanstyp: Airbus A340-300
Sittplats & Klass: 8H Business Class

Strax efter att de har undersökt boardkortet och passet så blir väninnan uttagen för en “slumpmässig” kontroll. Det tar sin lilla stund och i samma veva ser jag att en annan i personalen tar tag i hennes pass och försöker flytta om henne från platsen bredvid mig. Jag går fram och hör efter med honom om han har upptäckt något fel. Han mumlar lite för sig själv och säger att hon ska få en ny plats vilket jag besvarar med “visst, så länge hon sitter bredvid mig”. Detta höjer lite på hans puls då det är fler som står i kön för att få bli uppflyttade. Han pratar snabbt med en annan kollega och flyttar tillbaka henne till platsen bredvid mig.

Så fort jag har hunnit sätta mig ner så kommer incheckningstanten fram, lägger sin hand på min högra arm och säger med ett leende att jag och väninnan kanske kommer få annan mat. För mig så spelade det inte så stor roll så svaret blev “det är helt oacceptabelt” och viftade lite skämtsamt med handen.

Business Class kabinen på denna Airbus A340-300 består av 48 stolar i 2-2-2 konfiguration uppdelade på 6 stolsrader (34 st) i flygplanets främre sektion mellan dörr 1 och 2 samt 2 stolsrader (12 st) mellan dörr 2 och 3. Väl på planet så har C-platserna generösa benutrymmen och det tog inte en lång stund innan skumpan kom ut.

photo2.jpg


Skumpa innan avresa och gott om benutrymme

Det dröjde inte länge till förrän välkomstdrinken serverades och jag valde “Take Off” vilket är en trevlig blandning av Bombay Sapphire Gin, cointreau och bitter citron. Till detta så serverades också en påse nötter.

photo5.jpg


Nötter med Bombay Sapphire Gin, cointreau och bitter citron

Sedan hann jag inte ens andas förrän förrätten kom (känner du av stressen ännu i inlägget?). Denna bestod av en skagenröra med lite sallad och serverades med bröd, kaka och vin. Jag plockade på mig en extra cola för koffeinberoendet.

photo6.jpg


Skagenröra med lite sallad och serverades med bröd, kaka och vin

Huvudrätten funderade jag ett tag på om jag skulle publicera men tänkte att detta blir likt en recension och då är det inte mer än rätt att få med den. Hann ta två tuggor av den innan jag övergav det hela. Den bestod av kycklingbröst, rostad potatis, grillat zucchini, bakade körsbärstomater och svampsås. Jag vet inte hur kocken lagade denna men gjord var den definitivt inte. Maträtten behövde utan tvekan grillas med flygplansmotorn för att bli ätbar.

Varning! Nedanstående bild innehåller element som kan ge men för livet.

photo7.jpg


Huvudrätt: kycklingbröst, rostad potatis, grillat zucchini, bakade körsbärstomater och svampsås

Innan det var läggdags så fick man en bra dessert som bestod av fruktmix, glass och rött vin. Till det tog jag en "Happy Landing” som består av Brogan’s Irish Cream och cointreau (vilket jag föredrar över Baileys).

photo9.jpg


Dessert: fruktmix, glass och rött vin samt Brogan’s Irish Cream och cointreau

Medan väninnan tog en tupplur så satt jag uppe en stund och jobbade färdigt undan eftersläpande uppgifter. För att hålla mig uppe så blev det att pumpa in lite socker och koffein igen. En snabb runda till minibaren genererade följande mix:

photo18.jpg


Mellanmål: Coca-Cola Zero, godis och gröna vindruvor

Och när man dricker för mycket så får man snabbt behovet att slå en båge, utsikten var helt okej:

photo19.jpg


Utsikt från toaletten i Business Class

Fick en och annan timme sömn vilket gjorde att man kände sig utvilad. Innan landning så erbjöds rostat biff med en frukt/sallad mix samt coca-cola, äppeljuice och Gran Reserva Chardonnay från Luis Felipe Edwards Family Selection (2012). Den smakade inte torr och i kombination med rostbiffen så var den alldeles utmärkt.

photo20.jpg


Innan landning: rostbiff, frukt/salladsmix, coca-cola, äppeljuice och Chardonnayvin

När vi väl hade landat så förflyttade vi oss från terminal 5 till terminal 2 där vi tog den blåa linjen direkt till Chicago State/Lake. Väl där så växlade vi över till den röda linjen norrut mot Howard för att hoppa av i Chicago Red. Därifrån var det max 3-4 min gångavstånd till hotellet Tremont Chicago Hotel som låg granne med Sofitel. För oss var hotellet helt okej och användes bara till för att sova. Det låg granne med Hancock Tower och väldigt nära till shoppingen på The Magnificent Mile där man hade tillgång till butiker som Macy’s, The Banana Republic, Zara, Express, Brooks Brothers, Apple Store m.m.

Hotellet är relativt billigt och valdes baserat på priset hos Rocketmiles vilket har, med lite kreativ bokning och hjälp (http://www.businessclass.se/forum/h...bokning-med-rocketmiles-com-6.html#post225047) av jumbooze, genererat 8000 poäng/miles till UA, förutom alla EB poäng som man får från Amex.

Fredag den 4 april - Söndag den 6 april 2014

Chicago är en fantastisk stad på många olika sätt och det blåser rätt mycket där vilket är anledningen till varför den kallas för “The Windy City”. Jag har tidigare bott ett halvår i Wisconsin under 2008 och hunnit vara i Chicago över 10-15 ggr vilket har gett lite perspektiv på vad man kan göra. Eftersom min väninna inte har sett Chicago så ville jag inte trycka in hur mycket som helst under dessa få dagar som vi spenderade där. Ett utdrag kring vad som vi hann med:

photo31.jpg


En kort promenad förbi kanalen där man får uppleva staden skyline

photo32.jpg


Cloud Gate (aka "The Bean") är en skulptur som skapades av den brittiska artisten Anish Kapoor och öppnades 2006 för allmänheten

photo33.jpg


En eftermiddagsdrink längst upp på Hancock Tower med simon_says91 och Seinan

photo34.jpg


Kollektivtrafiken i Chicago har uppgraderats på senare år

Måndag den 7 april 2014

Efter utcheckning från hotellet så tog vi samma väg tillbaka till flygplatsen med den blåa linjen vilket tog cirka 30 min. Jag kommer fram till SAS incheckning på terminal 5 och innan vi hinner hälsa på incheckningstanten så säger jag “we have a problem with our booking”. Då blir hon nervös och undrar vad som har hänt. Jag meddelar helt enkelt att väninnan har blivit uppgraderad till SAS Plus men att jag är kvar i ekonomiklassen. De hade ingen bra koll på uppgraderingar i allmänhet och så snart som jag i förbifarten nämnde tanken på att jag vill ha pengarna tillbaka för OT uppgraderingen så blev det genast fart på dem. Givetvis visste inte hon (eller de andra) att man inte kan få pengarna tillbaka från OT. Två av hennes kollegor involverade sig i ärendet och det började rycka från tangentbordet. Till slut sa en av dem att detta får chefen fatta beslut om så en försvann och kom en stund senare att jag blev uppgraderad till SAS Plus.

Jag ville dra på med C för poäng men detta fick vänta till gaten. Så då ber jag om boardingkorten och här görs ett antal fel. Första utskriften genererar väninnans namn på båda korten. Andra rundan glömmer de Priority taggen för att komma in i loungen m.m. och i tredje rundan så glömmer de plocka över baggagetaggen till det nya boardingkortet. Givetvis blandar de ihop baggagetaggarna (min är på väninnans boardingkort och hennes är på mitt) men jag fick nog och vi traskade vidare.

SAS loungen i Terminal 5 var relativt liten och utbudet var inget att hurra över direkt. Dock så la den kvinnlige anställde till att jag inte tog särskilt mycket och frågade om jag önskade rostbiff vilket jag tackade för. Det blev ett glas gin, biff, chips och lite salladsröra.

photo35.jpg


SAS loungen i terminal 5 på Chicago O’hare med SK944 i bakgrunden från ORD-CPH

Scandinavian Airlines flight SK944 Chicago O’hare - Copenhagen

Avgångstid: 22.05 (avfärd 21:58)
Ankomsttid: 13.20 (ankomst 13:08 den 8 april)
Varaktighet: 8h 10m
Datum: 7 april 2014
Flygplanstyp: Airbus A340-300
Sittplats & Klass: 15B Economy Plus Class

På vägen hem så blev det först nötter/gin, sedan kom huvudrätten vilket bestod av potatis/biff samt en salladsmix. Jag åt biffen och lät allt annat vara för magen började protestera av att äta tung mat kl 22:45 på natten. Så det blev att hälla i sig ginet och sedan sova. Stolarna i SAS Plus är sköna för en natt resa men kommer inte i närheten av stolarna i Business kabinen.

photo28.jpg


Gin och tonic med lite nötter

photo29.jpg


Potatismos, biff och salladsmix

Innan landning så blev det en enklare frukost som bestod av frukt, skinka, ost, ägg, yoghurt samt kaffe.

photo30.jpg


Avslutning

Jag är nöjd med resan i sin helhet men det finns definitivt förbättringspotential som vi säger inom akademin. Mindre stress hade varit uppskattat från CPH till ORD, ingen tung mat så sent som kl 22:45 och i stället något enklare mellanmål hade varit helt i sin ordning. Ett leende från personalen vid incheckningen hade inte dödat någon. Dock pratade jag med ombordpersonalen från ORD till CPH och de var inte helt nöjda över sin situation vilket jag har all respekt för. SAS har en del att jobba med på servicen om de ska kunna konkurrera med exempelvis Norwegians LH prissättning.

Totalt har denna resa genererat 17 048 poäng till A3, 8000 poäng till UA (via Rocketmiles) och > 2K EB Extrapoäng (via Amex).
 
Last edited:

agehall

Medlem
Trevlig läsning. Ser dock att du plåtat bönan... Du är medveten om att du behöver tillstånd för detta va? Och att Chicago har gett sig på fotografer som publicerat bilder på den.
 

johhenrik

Medlem
Trevlig läsning. Ser dock att du plåtat bönan... Du är medveten om att du behöver tillstånd för detta va? Och att Chicago har gett sig på fotografer som publicerat bilder på den.

Jag var tvungen att Googla detta, då det ju låter helt absurt. Läste då denna artikel. Helt otroligt. Dock får man plåta den som privatperson, så kexxcream kan slippa att bli stämd. Martin Björnström får säkert en faktura till bc.se dock. ;)

The Bean Police | Essay | Chicago
 

kexxcream

Medlem
Väldigt märkligt med tanke på att detta är en allmän plats. Dock verkar det vara andra regler som gäller i USA. Bara plocka bort bilden om ni får ett "cease and desist" brev :)
 
Tack för en bra rapport!
Nu blir jag intresserad av att stanna och uppleva Chicago istället för att bara byta plan där. Hade bokat 2-4-1 till Chicago i år men bokade om till Peking.
Nästa år kanske...
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport med mycket fina bilder från Chicago! Känns som att SAS har haft en del brister i servicen på sista tiden, men tur att de fixade så att ni båda blev uppgraderade.

Mycket blandande med drinkar på flygningen, dock reagerade jag lite på valet av dryck till rostbiffen. Ett helt glas straight gin känns som ett lite udda val. Eller var det vatten du drack? ;)
 

kexxcream

Medlem
Trevlig rapport med mycket fina bilder från Chicago! Känns som att SAS har haft en del brister i servicen på sista tiden, men tur att de fixade så att ni båda blev uppgraderade.

Mycket blandande med drinkar på flygningen, dock reagerade jag lite på valet av dryck till rostbiffen. Ett helt glas straight gin känns som ett lite udda val. Eller var det vatten du drack? ;)

Hann inte avsluta drinken innan huvudrätten kom ut på vägen hem, kändes lika stressigt. Så jag flyttade över den i stället för att ge dem den vid serveringen.
 

agehall

Medlem
Jag var tvungen att Googla detta, då det ju låter helt absurt. Läste då denna artikel. Helt otroligt. Dock får man plåta den som privatperson, så @kexxcream kan slippa att bli stämd. @Martin Björnström får säkert en faktura till bc.se dock. ;)

The Bean Police | Essay | Chicago

Japp, det är helt sjukt. Jag håller inte med om deras hållning heller, jag är bara medveten om problemet. Sedan kan man ju fråga sig vad de ska göra om en svensk publicerar en bild på en svensk sida - lycka till med att stämma någon här för det...
 
Toppen