Senaste nytt

World Traveller Plus till Club World med Avios, hur stor chans att platser släpps?

nollbit

Medlem
Hejsan!

Jag är grön i forumet, så jag vill börja med att be om ursäkt om jag fått något om bakfoten.

Jag ska flyga YVR till LHR om någon vecka och vill gärna uppgradera från WT+ till CW med Avios. Efter att ha pratat med BAEC på telefon fick jag beskedet att det inte finns några platser att uppgradera till just nu (booking class U om jag förstått saken rätt?) men att jag ska återkomma närmare avgång.

Hur stor är chansen att det släpps platser så att jag kan uppgradera?

Även: hur kan jag kolla själv utan att behöva ringa BA? Är det U som gäller? Flightstats.com visar inte den klassen exempelvis. Fungerar det att göra redemptionssökningar på BA.com och se om det finns biljetter för CW på aktuell flygning?

Återigen: jag ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar, jag är som sagt noob på detta :)
 

Magino

Medlem
Välkommen hit nollbit.
Jag har inte koll på hur chanserna ser ut för att de ska öppna upp fler platser.
När man uppgraderar med avios från WTP till CW använder man säg av samma bokningsklass som vanlig awardplatser i CW. Så du kan enkelt söka på BAs hemsida och finns det bonusplatser i CW går det även att uppgradera.
 

Senator

Moderator
Välkommen hit! BA öppnar upp (men inte alltid) platser ett antal dagar innan. Själv använder jag ofta AA.com för en snabbkoll om det finns platser. Uppgraderingar kommer från samma platser som bonusresor.

Just nu finns det inga platser i Club World på LHR-YVR någon dag nästa vecka.
 

doc

Medlem
Fungerar det att göra redemptionssökningar på BA.com och se om det finns biljetter för CW på aktuell flygning?

Det enkla svaret på ovanstående är ja. Håll koll på om det dyker upp award-seats i CW på din flight dagligen och så fort det dyker upp ringer du och uppgraderar dig.
 

nollbit

Medlem
Tack så mycket för alla svar!

AA:s sökning var ju mycket smidigare än BAs, perfekt tips.

Nu blir det att refresha sidan ett par gånger om dagen och hoppas :)
 

EricT

Medlem
Lycka till. Jag tycker tyvärr att tillgången på platser hos BA är synnerligen dålig nuförtiden. De måste skärpa sig , men det lär inte hända.
 

jth

Medlem
Jag håller örnkoll på tillgången i first på LHR-LAX nästa tisdag, då jag tänkte försöka uppgradera mig. Idag släpptes endast två platser i WT+ på förmiddagsflightent, men fortfarande ingenting på BA269. Hoppas på att det dyker upp något under veckan, men jag känner mig inte så optimistisk just nu.
 

Senator

Moderator
Jag håller örnkoll på tillgången i first på LHR-LAX nästa tisdag, då jag tänkte försöka uppgradera mig. Idag släpptes endast två platser i WT+ på förmiddagsflightent, men fortfarande ingenting på BA269. Hoppas på att det dyker upp något under veckan, men jag känner mig inte så optimistisk just nu.

Verkar vara en jädrans svår rutt för Avios från vad jag har läst/hört. LHR-LAX är high yield och svår att få platser. Lycka till :)
 

agehall

Medlem
Enligt incheckningspersonalen på LHR (för en vecka sedan) så är kommande två veckor svåra. Det är påsklov mm vilket gör att det är både affärsresenärer och turister så de flesta flighter är proppfulla.

På hemvägen JFK-LHR i förrgår var det fullt i alla kabiner utom WTP där det istället var väldigt tomt.
 

jth

Medlem
Så, då är det bara några timmar kvar till OLCI börjar så jag kan väl uppdatera tråden med mina resultat som framtida referens. Det dök inte upp en enda plats, varken i Club eller First. Däremot blev det en drös med platser i WTP lediga. I skrivande stund finns det också bara 2 platser i F och 1 i CW till försäljning (både WTP och WT ser däremot helt öppna ut). Så föroppningen skulle kunna vara en op-up (vilket ju inte lär hända med mitt blåa kort..) eller att man kan köpa en upgrade vid checkin. På FT har det pratats om £500 från club till First, frågan är om det är ett bra värde? Sannolikt är detta min enda chans att få prova först på A380n inom rimlig tid så det är lockande...
 
Toppen