Senaste nytt

Någon som lyckats förhandla sig till icke-standard kompensation vid denied boarding?

I helgen var jag nära att få en Voluntary Denied Boarding (en annan resenär hann precis före), hade jag vunnit hade jag fått en hotellövernattning, 300 Euro i vouchers och jag hade blivit ombokad till ett flyg dagen efter. Min plan var dock att åka med ett konkurrerande flygbolag samma kväll istället och därför hade jag varken behövt hotellövernattningen eller biljett till flyg dagen efter. Vad tror ni, hade jag kunnat förhandla med dem och bara fått en voucher på t ex 400 Euro om jag hade vunnit? Var är era erfarenheter?
 

johhenrik

Medlem
Du hade ju inte fått dem att boka dig på ett annat bolag, det har jag väldigt svårt att tro. Jag tror inte de förhandlar, då det inte direkt finns tid för det, utan man har en enkel procedur:

1. Fråga efter frivillga, standard gäller (ombokad till senare flyg, hämta ut vouchers, hämta eventuell voucher för hotell etc.)
2. Om inte tillräckligt, börja bumpa folk...
 
Du hade ju inte fått dem att boka dig på ett annat bolag, det har jag väldigt svårt att tro. Jag tror inte de förhandlar, då det inte direkt finns tid för det, utan man har en enkel procedur:

1. Fråga efter frivillga, standard gäller (ombokad till senare flyg, hämta ut vouchers, hämta eventuell voucher för hotell etc.)
2. Om inte tillräckligt, börja bumpa folk...
Nej, flygbolaget hade så klart inte fixat en flygbiljett till ett konkurrerande flygbolag, men däremot hade jag själv kunnat köpa en biljett för 120 Euro, så jag hade fortfarande gått med 180 Euro i vinst.
 

Senator

Moderator
för att lägga till lite på det som johhenrik skriver, så tror jag Europeiska bolag är rätt process-styrda i frågan, och har ofta interline agreements för denna typ av situationer. En fördel att åka med Joint Ventures är att där kan man enkelt flyttas mellan bolagen både med IrrOPS samt VBD.

I USA kan det finnas lägen för att förhandla då det kan bli en auktionsliknande situationer.
 

Senator

Moderator
Nej, flygbolaget hade så klart inte fixat en flygbiljett till ett konkurrerande flygbolag, men däremot hade jag själv kunnat köpa en biljett för 120 Euro, så jag hade fortfarande gått med 180 Euro i vinst.

Vouchern du får kan enbart användas på det bolag som utfärdar denna, så din logik fungerar inte tyvärr..
 
Vouchern du får kan enbart användas på det bolag som utfärdar denna, så din logik fungerar inte tyvärr..
Biljetten hos det konkurrerande flygbolaget hade jag fått betala med kreditkort. Men om jag sedan hade utnyttjat min voucher till något annat flyg i framtiden som jag ändå hade tänkt att betala för med pengar så hade jag i slutändan gjort en vinst på 180 Euro. Det var så jag menade.
 

agehall

Medlem
Troligtvis hade du haft 0 framgång. Blir du jobbig, dvs du inte tar deras standarderbjudande så är det omständigare för dem än att välja en annan resenär.
 
Toppen