Senaste nytt

Ge bort guldkort, får man även statuspoängen?

ELOS

Medlem
Kan någon svara om den som får ett Guldkort endast behöver tjäna in 50 000 poäng för att själv bli uppgraderad till Diamant kort eller börjar om helt sonika från 0 och måste tjäna in 100 000 ?
 
Kan någon svara om den som får ett Guldkort endast behöver tjäna in 50 000 poäng för att själv bli uppgraderad till Diamant kort eller börjar om helt sonika från 0 och måste tjäna in 100 000 ?

Du har en intjäningsperiod på ett år - når du 50 000 > 100 000 blir du guld, > 100 000 blir du diamond. Dina poäng nollställs inte om du når Guld under en pågående period.
 

jumbooze

Medlem
Jag tolkar frågan som om ge bort ett guld innebär
1) en guldstatus men 0 bas poäng
Eller
2) man får guldstatus genom att ens konto får så många bas poäng det behövs för att komma upp i guld (språngbräda till EBD)
Eller
3) någon annan

Sen finns ju hundra trådar om liknande frågeställningar men jag vet inte svaret
 

Alx

Medlem
Jag tolkar frågan som att du undrar huruvida "giftat" EBG startar från 50.000 baspoäng (nivåhöjande) som om mottagaren redan hade tjänat in dessa själv och således endast behöver 50.000 baspoäng ytterligare för att uppnå EBD?

Eller om denne (i likhet med många andra program) startar på 0 baspoäng trots EBG och således behöver tjäna 100.000 baspoäng för att uppnå EBD?

Tyvärr vet jag inte svaret på frågan. Men det borde framgå ganska tydligt på det "giftade" kontot huruvida det krävs 50.000 eller 100.000 baspoäng ytterligare för ett "giftat" EBG att uppnå EBD.

Om jag får GISSA så kommer det att krävas 100.000 baspoäng för ett "giftat" EBG att uppnå EBD. Allt annat vore extremt generöst.
 

Friskytten

Medlem
Om jag får GISSA så kommer det att krävas 100.000 baspoäng för ett "giftat" EBG att uppnå EBD. Allt annat vore extremt generöst.
+1 på den teorin. Utöver generöst är det dessutom högst osannolikt! Ungefär lika osannolikt som att EBD får soft landing till EBG och då också får 50000 poäng på köpet.
 

Jacob

Medlem
Jag gissar att det här fungerar ungefär som när ett flygbolag erbjuder status matchning, man får en viss nivå gratis men man får inte statuspoängen som normalt hade krävs för att hamna där.

Däremot får man väl behålla de statuspoäng man ev redan hade på kontot antar jag.
 

HansO

Medlem
Är helt övertygad om att det fungerar på samma sätt som när du köper ett Travel Pass Årskort.
Du får Guld status men inga poäng.
 

JonW

Medlem
Ja det är samma frågeställning man får när man kör vartannat år-strategi.
Dvs år 1 bränner man pengar på dyra C biljetter, år 2 åker man billigt på upgrade vouchers och poäng, och får förhoppningsvis soft landning tiermässigt trots att man knappt tjänat in något nämnvärt.
Detta hände mig häromåret på AY, och svaret var som de flesta gissat, man får statusen "gratis" men inga statuspoäng utan måste börja om på noll för nästa steg.
De flesta har säkert samma princip.
 
Toppen