Senaste nytt

Dolda matpärlor - Stora tipstråden

Palazzi

Medlem
Som en reflektion till den eminenta tråden om världens alla MIchelinkrogar så startar jag nu en tråd om mindre syltor som visat sig överträffa alla förväntingar.

Även om Michelinguiden kan vara en god fingervisning om var du äter gott så finns det stora brister:
* Vissa typ av kök (främst det franska) primeras.
* Kontrollanterna har inte besökt alla lokala "syltor"
* Priserna är ofta höga (finns undantag)
* Resevering av bord kan behöva göras långt i förväg - få möjligheter till spontanbesök.

Jag vill sätta vissa riktlinjer för tråden:
1. Restaurangen/Krogen ska vara "värd en omväg". Bra mat finns det många restauranger som erbjuder - här talar vi om exeptionella, gastronomiska, upplevelser.
2. Maten i fokus. En halvdan restaurang med exeptionell utsikt kvalar inte in.
3. Priset ska vara modest - 200€ för en varmrätt går alltså bort. Givetvis gör man undantag om det allmänna prisläget i området är väldigt högt.
4. Om platsen ligger i en mindre by/stad, så ska man även nämna närmsta storstad. Detta för att läsaren ska kunna planera ett besök utifrån sitt resemönster.

Var gärna så utförlig som möjligt i dina beskrivningar. Har ni direkta utdrag ur menyer, alternativt bilder på maträtter, så får dessa gärna publiceras.

Med så många resdagar som utförs av businessclass medlemmar är risken stor att man passerat en kanonrestaurang med bara hundra meter. Tripadvisor i all ära, men oftast är recensionerna skrivna av turister (som rör sig i turiststråk). Mina bästa matupplevelser har ofta varit på helt otippade platser, rekommenderade av lokalbefolkningen.

Låt tipsen flöda!
 

Palazzi

Medlem
Jag åker själv på en rundtur i Italien, Schweiz, Norge & Sverige om några veckor, och kommer publicera lite roliga tips i denna tråd. Några platser har jag besökt förr, men några är nya.

OM jag får in tips innan den 17:e April så kanske det kommer reportage just från den restaurangen/väg krogen/ syltan / hål i väggen. Södra Schweiz, Oslo (med omnejd) och Italien norr om Bologna är utgångspunkterna för denna resa.
 

ESSA

Medlem
Skulle precis tipsa om min absoluta favorit i Peking, Black Sesame Kitchen men läser på deras hemsida att de har fått problem med sin hyresvärd.

De är klart värda att vänta på tills de hittat ett nytt ställe. Förhoppningsvis hittar de ett med exakt samma "impossible to find" känsla som de haft sedan de startade för fem år sedan.

Deras Wine and Dine är underbar, 10 rätter inkl importerat vin/öl för dryga trehundringen. Man sitter (satt...) mitt i köket och kockarna lagar maten mitt framför alla gäster som sitter runt samma bord. Man har stor möjlighet att få en pratstund med andra från större delen av världen och knyta nya kontakter om man vill. Jag håller tummarna för att de snart kommit tillrätta på ett nytt ställe!
 

Valley

Medlem
Smultron & Tång, Grundsund. ca 35 minuter sydväst Uddevalla (E6).
Kan finnas en passus för deras öppettider. När man ligger som man gör så har man inte världens största publiktillströmning.
Sist jag var där var det totalt off season vilket jag skulle föredra. Risken är att man sommartid slarvar för att hinna servera så många som möjligt

Men, när det gäller restauranger går det snabbt att förstöra något. Räcker med att kocken slutar.
 
Nu senast i Beijing så hittade jag till Wish i Lido-distriktet. Asian fusion, som i det här fallet betyder grymt bra kinesisk mat, fast presenterad på ett västerländskt vis, dvs fint. I vanliga fall som tycker jag Kina-mat bara slafsas upp, men här tänkte de till på presentationen också. Framförallt så använde de lite bättre råvaror, vilket gjorde att redan goda rätter blev väldigt mycket godare. Ligger som sagt i Lido-distriktet, vägbeskrivning kan fås om det önskas.
 

xvikmic

Medlem
En av de bästa restaurangerna som jag någonsin har ätit på är Dining In the Dark Kuala Lumpur.
Ligger på #2 på tripadvisor och den förtjänar den ranken.

Med priser på runt 250 SEK för en 4 rätters meny får du inte bara en smakupplevelse utan ett minne för livet.
Menyn ändras hela tiden och du får inte veta vad du kommer att få äta. Du leds in och serveras av blinda servitörer.

Maten är extremt bra och servicen är helt otrolig.
 

Direktorn

Medlem
Tipsar om följande två restauranger i Prag: 1. V Zatisi, besökt 3 ggr senast nu i Mars. Alltid bra service, mysig miljö och avsmakningsmeny till bra priser. ( samma ägare som Bellevue vilket är en av de högst rankade)
2. George Prime Steaks, besökt nu i Mars, supernice upper class och fine Steaks dining. Bra mat och service till halva priset mot hemma. Två pärlor om man är i Tjeckien:)
 
Toppen