Senaste nytt

Varför går det inte att uppgradera Star Alliance-flygningar som codeshare?

Jacob

Medlem
I mars försökte jag för första gången uppgradera en flygning med en "Star Alliance confirmed upgrade", en sådan uppgradering som man beställer och får bekräftad i förväg. Jag var bokad i bokningsklass Y, det var en ganska lång flygning och kände att det faktiskt kunde vara värt poängen.

Begäran om uppgradering gör man själv på SAS webbsida genom att fylla i ett formulär, men jag fick bara en massa felmeddelanden. Ringde EuroBonus medlemsservice och hamnade hos en mycket hjälpsam man. Han förstod dock inte heller varför det inte gick, det fanns tillgänglighet och bokningsklassen stämde. Han bad att få grotta i det och återkomma, vilket han också gjorde någon timme senare med anledningen, jag var bokad med codeshare, då går det tydligen inte.

Jag har en del poäng i Miles & More så gjorde för skoj skull ett försök där också, samma svar.

Varför är det så? Både det flygbolag som bokades genom och det flygbolag som utförde flygningen är medlemmar i Star Alliance, tillgänglighet fanns och bokningsklassen var som sagt en av de som går att uppgradera (Y funkar i princip på alla bolag). Kändes högst ologiskt, det är väl hela grundtanken med en allians med ett nära samarbete mellan de olika medlemsbolagen att en sån här sak inte ska vara ett problem.
 

jumbooze

Medlem
Nu är detta inget som jag har stor erfarenhet men det finns väl vissa bolag inom *A som inte är med på "tåget" dvs inte är med på upgrades?

Jag hade tur när jag gjorde Upgrade med Eurobonus från Swiss Z till O (den gamla goda tiden då Z var uppgraderingsbar).
 

Senator

Moderator
Det är inte unikt för Star Alliance. Jag har fått lära mig att samma sak med BA/AA. Jag tror (fokus på tror) är att det även händer något med biljetten. I fallet Avios på en BA flight under AA prefix på en AA ticket stock (001) saknar BAEC någon information som gör att man inte kan ändra på detta.

Så jag uppfattar att man inte ser all information.

Sedan är den viktigare fråga i mina ögen: har du köpt en Y-klass. Varför då? :)
 

Sakoz

Medlem
Jag har provat "Star Alliance confirmed upgrade" via SAS hemsida ca 10 ggr de senaste 3 åren, både med och utan codeshare. Har aldrig lyckats fått igenom en request trots giltiga biljettyper. Jag får också bara felmeddelanden.

Samtal med kundtjänst har bara resulterat i "goddag yxskaft - prova igen senare"
 

FF#1

Medlem
Har bara provat en gång, testade att uppgradera en LH från SFO-FRA bokningklass B.
Gick igenom direkt, vilket jag trodde att det inte skulle göra.
 

agehall

Medlem
Star Alliance-upgrades med EB-poäng har alltid funkat klockrent för mig om det funnits plats.

Men det jag funderar mest på är varför Jacob gör ett rookie-mistake och bokar codeshare på Star Alliance...
 

AABack2ARN

Medlem
Varför är det så? Både det flygbolag som bokades genom och det flygbolag som utförde flygningen är medlemmar i Star Alliance, tillgänglighet fanns och bokningsklassen var som sagt en av de som går att uppgradera (Y funkar i princip på alla bolag). Kändes högst ologiskt, det är väl hela grundtanken med en allians med ett nära samarbete mellan de olika medlemsbolagen att en sån här sak inte ska vara ett problem.

Känns som en prefekt sak för dig, som faktiskt träffar personer inom flygvärlden, att ta upp när de skryter om hur bra de är. Fråga varför detta fantastiska samarbete i Allianserna fungerar så långt från smärtfritt för oss passagerare som möjligt? :(
 
Toppen