Jacob
Medlem
I mars försökte jag för första gången uppgradera en flygning med en "Star Alliance confirmed upgrade", en sådan uppgradering som man beställer och får bekräftad i förväg. Jag var bokad i bokningsklass Y, det var en ganska lång flygning och kände att det faktiskt kunde vara värt poängen.
Begäran om uppgradering gör man själv på SAS webbsida genom att fylla i ett formulär, men jag fick bara en massa felmeddelanden. Ringde EuroBonus medlemsservice och hamnade hos en mycket hjälpsam man. Han förstod dock inte heller varför det inte gick, det fanns tillgänglighet och bokningsklassen stämde. Han bad att få grotta i det och återkomma, vilket han också gjorde någon timme senare med anledningen, jag var bokad med codeshare, då går det tydligen inte.
Jag har en del poäng i Miles & More så gjorde för skoj skull ett försök där också, samma svar.
Varför är det så? Både det flygbolag som bokades genom och det flygbolag som utförde flygningen är medlemmar i Star Alliance, tillgänglighet fanns och bokningsklassen var som sagt en av de som går att uppgradera (Y funkar i princip på alla bolag). Kändes högst ologiskt, det är väl hela grundtanken med en allians med ett nära samarbete mellan de olika medlemsbolagen att en sån här sak inte ska vara ett problem.
Begäran om uppgradering gör man själv på SAS webbsida genom att fylla i ett formulär, men jag fick bara en massa felmeddelanden. Ringde EuroBonus medlemsservice och hamnade hos en mycket hjälpsam man. Han förstod dock inte heller varför det inte gick, det fanns tillgänglighet och bokningsklassen stämde. Han bad att få grotta i det och återkomma, vilket han också gjorde någon timme senare med anledningen, jag var bokad med codeshare, då går det tydligen inte.
Jag har en del poäng i Miles & More så gjorde för skoj skull ett försök där också, samma svar.
Varför är det så? Både det flygbolag som bokades genom och det flygbolag som utförde flygningen är medlemmar i Star Alliance, tillgänglighet fanns och bokningsklassen var som sagt en av de som går att uppgradera (Y funkar i princip på alla bolag). Kändes högst ologiskt, det är väl hela grundtanken med en allians med ett nära samarbete mellan de olika medlemsbolagen att en sån här sak inte ska vara ett problem.