Senaste nytt

Vilket program passar mig bäst? (Lyx08)

Lxy08

Medlem
God eftermiddag!
Nykomling och skriver nu första inlägget i forumet. Jag kommer att åka till wenzhou(en stad i Kina) under sommaren, med mellanlandning i Peking. Det blir alltså arn-pek, pek- wnz t/r. Om jag minns rätt kommer det vara i bokningsklass U på den internationella flighten och G på den inrikes. Om jag räknade rätt kommer milespoängen hamna runt 9000. Här börjar frågan om ett rätt alternativ till program dyka upp. Nåt av följande tre hade jag tänkt mig:
Aeagean( A3*?): krävs 19000 för ett guldkort. Känner inget behov av blue card. Om jag åker i början av juni och förhoppningsvis kunna ta en liknande resa igen nästa år, finns det möjlighet att uppnå gränsen tro?
Airchina: Ha hittills alltid åkt till Kina med bolaget. Problemet är väl att de har väldigt höga krav för kvalifikation till "elit medlemmar". Som en student är det i princip omöjligt att uppfylla kraven. Men däremot kunna spara till framtida fördelar?
Sas EB: På nått sätt känns det lite enklare att nå 20000 poäng, silverkortet hos sas iom de har fler alternativ till att få bonuspoäng, i värsta/kritiska fall även kunna köpa bonuspoängen. Men åker i princip aldrig med bolaget. Just nu iaf. Förutom deras VIP lounge för silvermedlemmar känns inte ett silverkort vara väldigt förmånligt.

Som ni kanske ha märkt är jag lite ute efter fördelar inom star alliansen, om det finns andra program som är mer passande på nåt sätt är jag självklart öppen för det också.

Slutligen undrar jag nämligen om det kostar för att ha nån form av medlemskort och om det är nån bindningstid till respektive silver/guld status medlemmarna?

Tack på förhand för eventuella tips/råd!
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Välkommen hit, Lxy08!

Om du flyger med Air China får du bara 50 procent av influgna miles i de aktuella bokningsklasserna både till Aegeans och SAS bonusprogram. Det betyder att du är långt från både guld hos Aegean och silver hos SAS om du "bara" gör två ekonomiresor till Kina i rabatterad ekonomiklass under ett år. Utan kännedom om hur ditt övriga resemönster ser ut kommande år är det svårt att ge några råd men här handlar det nog snarare om att samla miles än att bygga statusnivå så SAS är ju ett gott alternativ om du reser med dem emellanåt. Oavsett vilket är medlemsskap i bonusprogram gratis och i princip utan förpliktelser.
 

Friskytten

Medlem
Det lättaste sättet just nu är att bli riktigt bra kompis med någon som har EBD ;)

Skämt åsido, det låter som om du kommer att behöva komplettera med mileage runs för att kunna få någon form av guldstatus, t ex A3G. Räkna med att lägga några tusenlappar och ett par arbetsdagar...

Det är också lite oklart varför du behöver guldstatus om du ska flyga såpass lite? Om du främst är ute efter lounge-access så kanske du ska överväga Diners Club eller kreditkort med Priority Pass? Eller det som förmodligen är billigast: att helt enkelt betala inträde?

Om du tänker långsiktigt, kommer du att bo i Sverige och flyga mer med SAS eller något annat bolag om några år?
 

Najk

Medlem
Håller nog med taxvalp här. Om du inte ser att det kommer bli fler resor så du tjänar in ett A3 Guldkort, så fokusera på ett program där du kommer kunna använda poängen på ett vettigt sätt.
 

Lxy08

Medlem
Tack för alla svar! Jag är nog den som generellt gillar att resa men inte reser så mycket just nu(lite motsägande men..) . Men om jag räknade rätt och ha en resa t/r som kan ge drygt 9000 poäng och nästa år en till liknande resa med kanske en L klass på ena färden, det bör kunna nå 20 000 gränsen? Att ha förmåner är väl mest pga nyfikenhet och även ha lite nytta i vissa omständigheter, särskilt när de inte är tidsbegränsade( om jag förstod rätt)

Men det är kanske lättare/bättre med EB verkar det som.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Tack för alla svar! Jag är nog den som generellt gillar att resa men inte reser så mycket just nu(lite motsägande men..) . Men om jag räknade rätt och ha en resa t/r som kan ge drygt 9000 poäng och nästa år en till liknande resa med kanske en L klass på ena färden, det bör kunna nå 20 000 gränsen? Att ha förmåner är väl mest pga nyfikenhet och även ha lite nytta i vissa omständigheter, särskilt när de inte är tidsbegränsade( om jag förstod rätt)

Problemet är att du inte räknat rätt, de biljetter du har bokat ger bara en intjäning av 50 procent av antalet flugna miles vilket ger cirka 4500 poäng för en resa t/r. Fyra sådana resor på ett år och du sniffar på guld hos Aegean...
 

Lxy08

Medlem
Problemet är att du inte räknat rätt, de biljetter du har bokat ger bara en intjäning av 50 procent av antalet flugna miles vilket ger cirka 4500 poäng för en resa t/r. Fyra sådana resor på ett år och du sniffar på guld hos Aegean...

hmm..oj, måste nog börja lära mig hur man räkna också
 
Last edited:
Toppen