Senaste nytt

Ny flyglinje Karlstad-Frankfurt

erc

Medlem
Om operatören av en framtida linje mellan Karlstad KSD och Frankfurt FRA skulle vara en av de som redan trafikerar FRA antar jag att de möjliga namnen är;

Condor & TUIfly, säsongslinje för privatresenärer - föga kompatibelt med näringslivets behov

Lufthansa, svar på KLM's satsning på direktlinjer från regionalflygplatser till storhubb - dröm för näringslivet. Har inga tillräckligt små kärror... B737-500 och A319-100 lär vara allt för stort för dagliga avgångar.

Lufthansa CityLine, känns inte allt för långsökt. CRJ700 är kanske rätt hårdvara?

Eurowings (Germanwings), kanske mest troligt - men är CRJ900-maskinerna med sina 90 platser tillräckligt små?

SAS, helt och hållet osannolikt. Å andra sidan var ju SVG-IAH ganska otippat för några år sedan...








Airlines at Frankfurt FRA
 

Palazzi

Medlem
Jag förstår inte riktigt.

Är det så att man bildar ett bolag som säljer biljetter/utför flygningar eller ska bolaget bara agera finansiär för att täcka opererande bolags förluster? Alternativ två låter ju inte direkt rimligt med tanke på EU-reglerna .... Är det så att man kringgår regeln genom 51% ägandeskap inom näringslivet?

Jag tror på LH CityLine isf. 70 säten låter på gränsen till för stort, men ändå mindre än alternativa bolags överkapacitet. LH har ju sagt att man ska utmanövrera SAS ist för att köpa upp dem... och detta kanske är en taktik (?)

Eurowings övergår till Germanwings, och det bolaget flyger inte till Frankfurt (förutom från egna baser).
Norwegian har väl tyska baser, men ingen i Frankfurt (?)
Vanliga LH har för stor kapacitet/plan.
SAS skulle behöva ha flygplanet stående i Karlstad, i.o.m att flygningen inte sker till/från en bas.

Andra alternativet är väl att det blir ett eget litet bolag, men jag har inte sett så många sådana rulla in på FRA..
 

Xilan

Medlem
SAS affärsidé är att få folk att byta flyg i Köpenhamn, så att de skulle ställa upp på att runda sin egen hub och mata in till Lufthansas nät verkar osannolikt.
Det verkar väl troligast att man vill ha dit Lufthansa i någon form eftersom det givetvis är deras nät från Frankfurt man sneglar på. Ett eget "flygbolag" a la Höga Kusten Flyg tror jag inte på.
 

jonten

Medlem
http://www.nwt.se/karlstad/article1525173.ece Den artikeln är dock låst med inloggning men jag citerar den härunder.

– Tanken är att den nya linjen ska starta inom kort. Flygbolaget som ska sköta trafiken har krävt en förlustgaranti på 15 miljoner kronor. Det var därför det var så bråttom med att bilda det nya bolaget.
NWT:s källa bekräftar att syftet med näringslivsbolaget är att få fram ekonomiska garantier för den nya flyglinjen. En linje som ska tillgodose det värmländska näringslivets krav på och behov av en snabb och direkt flygförbindelse med övriga Europa.
Fyra dubbelturer
Något spikat datum för när flyglinjen startar finns ännu inte. Bolaget, sannolikt med säte i Tyskland, planerar för fyra dubbelturer på vardagar mellan Karlstad och Frankfurt. Någon av turerna kan komma att gå till Bryssel.
Frankfurt är säte för en av de största europeiska flygplatserna. Den trafikeras av alla stora flygbolag och har därmed destinationer till i stort sett alla europeiska storstäder och till samtliga större internationella flygplatser.
Näringslivets krav på snabba förbindelser ut i Europa direkt från Karlstad blev än mer akut när Köpenhamnsflyget drogs in.
Oenigt kommunfullmäktige
Och precis som den kommunalt ägda flygplatsen betalade lågprisbolaget Ryanair för att de skulle flyga på Karlstad, tänker man nu betala för flyglinjen till Frankfurt.
Den 20 mars tog ett oenigt kommunfullmäktige beslut om att bilda det nya bolaget.
Fler detaljer än att bolaget ska arbeta för att utveckla näringsliv, infrastruktur och kommunikationer till och från Karlstad har inte avslöjats.
Bolaget ska ägas till 49 procent av kommunen och 51 procent av näringslivet. Så här långt har kommunen stått för varje satsad krona.
 

erc

Medlem
När Bryssel nämns kan jag inte låta bli att fundera på om det kan röra sig om Flyglinjen med wetleasade BMI Regional ERJ145.
 

Valley

Medlem
Å där kom del 2 om dessa tidigare rykten.
Den gången (för något år sedan) var det numer konkursade Nordic Air Sweden som direkt eller indirekt var involverade. Och eftersom kommunen fortsätter med sitt skuggspel (mygel) blir jag inte förvånad det visar sig vara samma människor som ligger bakom.

Kan också tänka mig att anledningen till att man denna gång valt dylik konstellation av företag med en minoritetspost torde bero på möjligheterna till minskad insyn för journalister och för att som Palazzi nämnt, kringå vissa förordningar och krav som ett till fullo kommunägt bolag torde behöva rätta sig efter.

Flyglinjen skulle med rätt bolag bakom spakarna vara synnerligen välkommet.
 
Toppen