Senaste nytt

Vilket Star Alliance program ska jag kreditera till när jag inte behöver status?

Dr. Miles

Expert
Jag fick en fråga från en medlem om detta.
Jag gissar att många här har liknande frågor, därför skapar jag en ny tråd för detta.

Eftersom du inte behöver någon status (t ex du har redan Aegean Miles&Bonus Gold), koncentrerar jag mig ur synvinkel av kreditering från Economy class flight och användning.

Jag skulle rekommendera något av följande program: (alfabetisk ordning)
  • Air Canada Aeroplan
  • Avianca LifeMiles
  • United Mileage Plus

Air Canada Aeroplan
Earning chart: Partners
Award chart: Redeem Aeroplan Miles | Flight Reward Chart

  • + Online bokning av bonusresa är möjlig.
  • + Om man reser inom Asien ofta är det inte så dåligt använda miles.
  • + Det går att tjäna miles när man handlar på eBay via deras webbportal.
  • + Miles går inte ut så länge man har aktivitet (+/-) inom 18 månader.
  • + Inget bränsletillägget på bonusresor på Singapore Airlines flygningar.

  • - De krediterar inte 100% miles på många rabatterade Economy class biljetter.
  • - Bränsletillägget på bonusresor på många partner flygbolags flygningar.
Bonusresa inom Asia 1*1 kostar:
  • 30.000 miles för en t/r i Business class
  • 50.000 miles för en t/r i First class
Screenshot20131029_1.png
*1 Asia 1: China, Hong Kong, Japan, North Korea, Singapore, South Korea, Taiwan, Thailand, Vietnam.​


Avianca/TACA LifeMiles
Earning chart: Airlines
Award chart*2: Star Alliance Air Ticket redemption

  • + Många fördelaktiga bonusresor
  • + Det går att boka enkelresa med hälften av miles som en tur&retur
  • + Det går att köpa miles billigt vid kampanj
  • + Det går att boka bonusresor som Miles+Cash, vilket gör att även med mindre antal miles kan man börja boka bonusresor.
  • + Inget bränsletillägget på bonusresor
  • + Online bokning av bonusresa är möjlig.
  • + Miles går inte ut så länge man har aktivitet (+/-) inom 24 månader.

  • - Det går inte blanda kabinklasser.
  • - Ingen stopover är tillåten.
  • - Manuell bokning via deras kundtjänst är en plåga.
Bonusresa inom eller mellan North Asia/South East Asia kostar:
  • 30.000 miles för enkelresa i Business class
  • 50.000 miles för enkelresa i First class
Bonusresa inom Central Asia kostar:
  • 40.000 miles för enkelresa i First class
Screenshot20140304_2.png

*2 Jag vet dock ej om denna bonustabellen är uppdaterad.


United Milege Plus
Earning chart: United Airlines - Airline partners and global alliances
Award chart: United Airlines - Interactive travel destinations awards chart

  • + Ganska generös intjäning av Economy class flight hos många partner flygbolag.
  • + Det går att boka enkelresa med hälften av miles som en tur&retur
  • + Inget bränsletillägget på bonusresor
  • + Online bokning av bonusresa är möjlig.
  • + En stopover är tillåten när man reser mellan två olika zoner och bokas som tur och retur.
  • + Deras online bokningssida visar ibland sjuka routings. T ex Taipei till Tokyo via Hong Kong och Singapore.
  • + Miles går inte ut så länge man har aktivitet (+/-) inom 18 månader.
  • + De har höjt antalet miles som behövs för bonusresor efter senaste uppdatering men det finns fortfarande några guldkorn.

  • - Många bonusresor har blivit mycket dyrare. Speciellt i premiumkabiner.
  • - Avbokning av bonusresor samt återkreditering av miles kostar 150 USD per person. *3
  • - De debiterar Quick ticketing fee 75 USD for bonusresor som börjar inom 21 dagar från bokningstillfälle*3. Det gäller per bokning per person.

Bonusresa mellan South Asia och Australia & New Zealand kostar:
  • 30.000 miles per enkelresa i Business class
  • 40.000 miles per enkelresa i First class
Bonusresa mellan North Asia och Oceania kostar:
  • 30.000 miles per enkelresa i Business class
  • 40.000 miles per enkelresa i First class
Screenshot20140403_4.png


*3 Som United Mileage Plus status medlem får man rabatt eller får avgiften borttagen.
 
Last edited:
Perfekt, du nämnde fördelarna med att kreditera United på din ITA Matrix workshop och nu finns det sammanställt här - Tackar!
 

pep

Medlem
Tusind tak ! Jeg må erkende at det var mig som er "synderen" der spurgte Dr. Miles herom....Jeg antager informationen findes spredt hist og her i trådene, men jeg er lykkelig for denne sammenstilling da jeg behøver lidt self-esteem til at forlade M&M til fordel for UA. Efter 8 års sølv-niveau med M&M er det ikke lykkedes mig at komme videre til guld. Men så kom Aegaen og en enkelt interkontinental tur/retur Afrika-Danmark gav mig vupti A3G! Nu vil jeg lægge points over i andre programmer, hvor man ikke behøver at betale de skyhøje afgifter og brændselstillæg til M&Ms awards.....
 

Dr. Miles

Expert
Nu vil jeg lægge points over i andre programmer, hvor man ikke behøver at betale de skyhøje afgifter og brændselstillæg til M&Ms awards.....

OT svar
Om du åker till USA någon gång, kan du använda dina Miles&More miles för USA inrikes flyg. Du slipper att betala bränsletillägg. :)

5. Flyga USA inrikes
Man behöver inte betala bränsletillägg på inrikesflyg inom USA.
Visa bifogad bild 6919
http://www.businessclass.se/forum/s...nsletillaegg-pa-bonusresor-star-alliance.html


USA inrikes (ej Hawaii & Alaska) t/r kostar 25.000 miles i Economy, 35.000 miles i Business/First class hos Lufthansa Miles&More.

Screenshot20140403_1.png
 

gdaily

Medlem
Noterar att det är 1000 poäng billigare i doktorns bild att boka två enkelvägs än en tur/retur, dessutom kan det göras online. Vad är det jag missar?
 

Dr. Miles

Expert
Noterar att det är 1000 poäng billigare i doktorns bild att boka två enkelvägs än en tur/retur, dessutom kan det göras online. Vad är det jag missar?

Ja, enkelvägsbonusresa gäller endast för Lufthansa gruppen samt flygbolag som använder Miles&More som FFP.
Dvs det gäller inte för USA inrikes.
 
Last edited:
Toppen