Senaste nytt

Norwegian vill inte återbetala biljetten (dödsfall) trots avbest. skydd

telelina

Medlem
Hej!

En vän till mig ska åka till Budapest. På vägen hem skulle hans moster följa med tillbaka för att att hälsa på hans mamma (i Sverige). Nu är det tråkigt nog så att mamman gick bort nyligen och att mostern därför inte ska använda sin biljett.

Han har läkarintyg på mammans bortgång. Han har avbeställningskydd men Norwegian vill inte betala tillbaka biljetten eftersom han inte har något bevis på att mostern & mamman är syskon (de är medborgare i respektive land och har olika efternamn).

Han har både ringt kundtjänst och mailat in samma info.

Tycker att man kunde visa lite medmänsklighet från Norwegians sida. Har ni tips på vad man kan göra för att få saken löst?
 

Nemo

Medlem
Födelseattest för båda visar att de har samma föräldrar och således är syskon. Annars är det svårt. Det finns alldeles för många personer som inte drar sig för diverse lögner för att få igenom sin sak, vilket drabbar den majoritet som håller sig till sanningen.
 

johhenrik

Medlem
Det låter ju så dumt så det är inte sant. Så man måste ha födelseattest för att kunna avboka en resa med avbeställningsskydd? Det är ju skamligt utan dess like. Två äldre kvinnor som är syskon men olika efternamn? Ja det lär ju vara väldigt ovanligt... Dumt är ju bara förnamnet.
 

Alx

Medlem
Först och främst är det sorgligt att man ska behöva "bevisa saker" och "bråka" när man har fullt upp med att bearbeta sin sorg. Det har vi nog bedragare och människor som inte drar sig för att ljuga ens vid dödsfall att tacka för. Försäkringsbolagen måste helt enkelt skydda sig mot dessa individer och då sker det tyvärr på bekostnad av de ärliga. :(

Mitt förslag är att göra det kanske mest självklara och helt enkelt förse försäkringsbolaget med de uppgifter de begär. Deras begäran är dessutom helt i enlighet med det avtal resenärerna har ingått med Norwegian/försäkringsbolaget:

"Det ska också kunna uppvisas ett läkarintyg i original för det aktuella resedatumet, samt ska även familjeförhållanden dokumenteras."

Någon form av "dokumentation" på att de är syskon måste väl ändå finnas att tillgå?
 

telelina

Medlem
"Problemet" är att båda är födda i Ungern & om min vän ska skaffa fram de här syskonbevisen får han ju göra det där nere (om det går) & då har han redan rest dit, dvs påbörjat resan. Som ni skriver väldigt krångligt när man är mitt i sorgen.
 

Alx

Medlem
"Problemet" är att båda är födda i Ungern & om min vän ska skaffa fram de här syskonbevisen får han ju göra det där nere (om det går) & då har han redan rest dit, dvs påbörjat resan. Som ni skriver väldigt krångligt när man är mitt i sorgen.

Fast mostern bor ju i Ungern! :confused: Så det borde väl inte vara allt för svårt för henne att få fram detta, eller?

Hur kallt det än må låta så får man nog förstå att flygbolagen/försäkringsbolagen känner sig tvugna att begära in någon form av "bevis/dokumentation" som kan bekräfta det ibland inte allt för uppenbara familjeförhållandet syskon utgör. Jag är ganska övertygad om att de flesta flygbolag/försäkringsbolag ställer liknande sorts krav. :(
 
Hur tråkigt det än kan se ut, så är det antagligen inte jätteovanligt. Tyvärr så finns det människor som inte drar sig för att luras, och då drabbas vi som är ärliga. Trots att det gör ont och kan kännas omänskligt så förstår jag någonstans att det krävs. Nu vet jag inte hur Ungern är, men om mostern bor i Ungern borde det väl inte vara några problem att få fram dokumentation?
 
Toppen