Senaste nytt

LifeMiles räddar situationen!

Jag är nere i Singapore i tjänsten - väldigt trevligt. Biljetterna är bokade som flygbolag/resebyråbiljetter vilket innebär standby men i Business Class. På vägen ner flög jag Singapore Airlines SQ351 i Business Class och det är ju alltid trevligt. Nyss fick jag veta att returen är full pga Lufthansa strejken - många bokar om på SQ istället.

Det innebär 12 timmar i Economy och sedan raka vägen till jobbet för en heldag med viktigt möte, sedan direkt till dagis för att hämta dottern. Det fixar inte jag utan att ha sovit ordentligt. Jag bröt min "All First" svit (endast First Class på long haul 2011-2014) på resan ner hit men jag är inte beredd att gå längre ner än så.

I halv panik började jag titta på alternativ och dubbelkollade LifeMiles bokningssida. En snabb sökning visade tillgänglighet i Business Class på Swiss LX179/LX1248 SIN-ZRH-ARN. Kostade bara 26.000 miles plus $687 enkel väg. Riktigt bra!

Bokade och fick bekräftelse direkt, e-ticket kom några timmar senare. Riktigt bra att ha LifeMiles i situationer som detta!
 

staff

Medlem
Lifemiles raddar dagen igen. :cool:

Generellt sett sa verkar det finnas gott om J-inventory hos LM vid kort varsel hos manga flygbolag. Ar man t.ex. i Australien och far impulsen att flyga SQ J (eller till och med Suites) sa brukar det finnas platser mer eller mindre varje dag 14 dagar framat.
 

Dr. Miles

Expert
Det är bra att du följde efter Dr. Miles mantra "Behåll alltid nödvändigt antal miles på US Airways Dividend Miles [120.000 miles] och Avianca LifeMiles [ca 50.000 miles]".
Det räddar både situationen och plånboken. :)
 

staff

Medlem
Ar man t.ex. i Australien och far impulsen att flyga SQ J (eller till och med Suites) sa brukar det finnas platser mer eller mindre varje dag 14 dagar framat.
Efter ytterligare research kan jag tillagga att en sokning MEL-SIN i J (A380/77W) for 8 passagerare visar tillganglighet alla dagar, 14 dagar framat.
 

Dr. Miles

Expert
Efter ytterligare research kan jag tillagga att en sokning MEL-SIN i J (A380/77W) for 8 passagerare visar tillganglighet alla dagar, 14 dagar framat.

Det är kanske inte så konstigt då Singapore Airlines släpper inte Business class award på Airbus A380 eller Boeing 777-300ER till många andra partners bonusprogram.
 
Hemma i Stockholm igen! Swiss C på A340 var trevligt, sov nio timmar (!) så jag hann knappt uppleva något. Vi landade något sena så jag fick S-P-R-I-N-G-A till gate A65 för att hinna med anslutningen. Jag hann. Men inte väskan :(
 

Swisser

Medlem
Va bra att LifeMiles och Swiss räddade situationen för dig! Hoppas även att du får väskan utan allt för stor försening!

Jag håller med Dr. Miles mfl. att det är bra att ha miles tillgängliga i olika program för att eventuellt kunna klara sig ur liknande situationer som du just befann dig i. Fördelen med LifeMiles i detta fall är att de inte har något kostnadstillägg pga sen bokning, vilket många andra FF-program har och att du kan boka biljetten online.
 
Det er altid praktisk med lidt miles i forskellige programmer!

Nu du var tvunget til at bryde din all-first på long haul, var Singapore Airlines og Swiss en god måde at gøre det på ;)
 
Toppen