Senaste nytt

BA blir betydligt tuffare med att regler för handbagage efterlevs

Concorde

Founding Member
Nej, reglerna förblir desamma. Dom är bland de mest generösa i branschen:

British Airways - Hand baggage

Men enligt en check-in agent på Gatwick har BA skickat ut direktiv om att bli mycket tuffare på att se till att reglerna efterlevs. Passagerare har som regel struntat i reglerna och tagit med mer än som är tillåtet varav det snabbt blir fullt i hyllorna. BA kommer ha extra personal i gaten som kommer ta allt bagage som är över gränsen och skicka ner det i bagage-utrymmet. Bra! Folk kanske lär sig till slut.

Engelska CAA skriver följande:
-----

Whilst many of the issues were directly related to commercial aspects of the operation, it was still apparent that safety was being compromised due to commercial pressure. There was a lack of standardisation even within the same operator dependent on varying factors. The main safety issues identified were as follows:
? Non-compliance with procedures in an operator�s Operations Manual with regard to size and weight of hand baggage;

? Exits being blocked by hand baggage during boarding and, usually, refuelling;

? Confrontation between cabin crew and ground staff over ownership of delays, possibly leading to non-compliance with safety procedures;

? Confrontation between cabin crew and flight crew members, possibly leading to less effective crew resource management;

? Confrontation between cabin crew and passengers, possibly leading to disruptive behaviour;

? Hand baggage being relocated to the hold (internal or external) without being subject to questioning about content, particularly with regard to spare lithium batteries;

? Numerous items of hand baggage being relocated to the external hold without flight crew knowledge and associated mass and balance onsiderations;

? Hand baggage being relocated to the internal hold without flight crew knowledge or the supervision of an aircraft loader, and associated mass and balance considerations;

? Hand baggage being stowed in non-approved stowages including toilets;

? Aircraft taxiing whilst cabin crew were still trying to stow hand baggage;
? Passengers standing during taxiing due to inability to stow hand baggage; and

? Unrestrained hand baggage being carried on the flight deck.

3 Compliance/Action to be taken

3.1 Operators should review their procedures to ensure that they comply with the requirements of OPS 1.270, Appendix 1 to OPS 1.270, Appendix 1 to OPS 1.305, IEM OPS 1.305, OPS 1.325 and Appendix 1 to OPS 1.625.
? Procedures must be in place to ensure that only such hand baggage is taken into the aircraft that can be adequately and securely stowed;

? Procedures must be in place for flight and cabin crew to verify that if hand baggage is relocated to the hold, it does not contain dangerous goods that are only permitted in carryon baggage such as spare lithium batteries;

? Procedures must be in place to ensure that if any last minute change occurs after the completion of the mass and balance documentation, this must be brought to the attention of the commander and the documentation amended if appropriate;

? Items of hand baggage must not be stowed in toilets or other non-approved stowages;

? Exits must be available for use should an emergency arise during refuelling/defuelling and must not be obstructed;

? Passengers must be secured in their seats with their seat belts fastened prior to taxiing;

? All escape paths and exits must be unobstructed prior to taxiing; and

? Items of hand baggage must not be carried, unrestrained, on the flight deck.

SN-2011/005: Passenger Hand Baggage | Publications | CAA
 

Gnopps

Medlem
Låter bra. Det ska vara samma för alla och man ska inte behöva lida för att man kommer på sist på planet.
 

agehall

Medlem
Låter bra. Det ska vara samma för alla och man ska inte behöva lida för att man kommer på sist på planet.

Nu låter du sådär otroligt svensk, lika för alla! Jag tycker att handbagagereglerna suger på de flesta bolag. Jag reser näsan alltid med enbart handbagage och jag tycker att om de ska bli hårdare, så bör de införa förmåner för passagerare med status alt möjliggöra att man betalar för mer handbagage.
 

Concorde

Founding Member
Men då får dom samma problem igen ju :confused: Tänk om alla betalar för extra handbagage... vissa stackare får ändå skicka ner det.
Jag ser inte hur det skulle kunna funka. Som Gold brukar BA låta dig tumma på reglerna med två väskor, tror dock att det kan ta slut nu.
 

Bamsefar

Medlem
Flög United från LAX till JFK på sommarsemestern resp Seattle - SFO. Det kan jag säga, att där är det fullt snabbt och det är asstora "kabinväskor" - dom är i size som en annan skulle checka in direkt utan att ens tveka - men si inte amerikanerna, dom måste ju betala extra för incheckat bagage, så då tar de det som handbagage....
 

agehall

Medlem
Men då får dom samma problem igen ju :confused: Tänk om alla betalar för extra handbagage... vissa stackare får ändå skicka ner det.
Jag ser inte hur det skulle kunna funka. Som Gold brukar BA låta dig tumma på reglerna med två väskor, tror dock att det kan ta slut nu.

Tror du verkligen det skulle bli ett problem? Det tror inte jag. Folk vill inte betala extra för det, så de flesta skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan de tar med sig för mycket handbagage.
 

Gnopps

Medlem
Min poäng är den att idag kan den passagerare som går på planet sist hamna i en situation där den regelmässiga väskan inte får plats på grund av att andra passagerare tagit med sig mer än tillåtet. Då är nog detta den bästa lösningen, i alla fall på fulla flyg.
 

Senator

Moderator
Så länge mina väskor få ligga framme i den halvtomma BA CE eller LX Business kabinen är jag nöjd :cool: Det var väl Torbjörn som sa till medpassageraren: "Om inte du har råd att resa i affärsklass, så har inte din väska det heller".

Jag skämtar bara.....

Dock är jag en av dessa som drar i gränsen lite. Jag avskyr tyvärr att vänta på väskor, något som ligger kvar sedan jag reste ARN-LHR, LHR-MAD, MAD-STR, STR-ZRH, och ZRH-ARN ganska vanligt under samma veckor. Att stå och vänta på bagage varje kväll runt 22:00 var pesten för mig. Så jag har (rätt storlek) men den är lite tjock i bland, och det händer jag har en lite extra kostymfodral i tillägg till min lilla datorväska.

Dock vill jag inte ha amerikansk nivå på det..

OBS! En kvinna har som oftast 3.... Dator, handväska och kabinväska... Fundera på det.. (nej, jag vill inte starta en längre diskussion om detta) :eek:
 

agehall

Medlem
Håller helt med Senator. Jag är i ungefär samma situation. Mina väskor håller i princip måtten (dvs jag kan få ner dem i behållaren om så behövs) men kan ibland vara lite välfyllda och puta en del.

Jag har bara blivit tvingat att checka in mitt handbagage en enda gång och det var LH FRA-ARN. Jag var inte glad då, av flera anledningar. Dels så släpade andra med sig betydligt större väskor (och fler!) än vad jag hade, dessutom hade jag totalt 5h i stockholm innan jag skulle iväg igen. Men gatepersonalen hävdade att min väska var för stor och inte skulle få plats. Att jag försökte tala om att den åkt i allt från A319 till A388 spelade ingen roll, för denna A321 var den för stor.

Som grädde på moset var det avslutningen på en 72h resa ARN-FRA-JNB-LUN-JNB-FRA-ARN utan en enda natt på hotell, så jag var dessutom rätt sliten. Det var inte rätt tillfälle att indirekt be mig stå 20 minuter på ARN och vänta på min väska.
 

Concorde

Founding Member
Safety first, det är trots alla åsikter vad detta handlar om. Jag brukar ha en väska som är precis rätt storlek för hyllan, plus en portfölj/datorväska samt garment bag som hängs in i garderoben. Där klämmer man in ett gäng skjortor samt ett par kostymer.
 
Toppen