Senaste nytt

Guldmedlemmar måste betala för avbokningar!

Magino

Medlem
Ringde nyss och försökte boka en bonusresa med Aviso och fick reda på att från och med 31a mars kommer även guldmedlemmar får betala för avbokningar av resor bokade med avios. Sista dagen för framtida fria avbokningar var idag enligt hon jag pratade med. Glömde att fråga om detta även gäller för ändringar av resan. Tydligen hade alla fått ett mail om detta idag.

Så har ni en resa ni tittat på men inte helt säkra på ännu, se till att boka den idag.
 

Magino

Medlem
Har du gjort en bokning senast idag kommer du kunna avboka den utan kostnad även efter 30e Mars
 

agehall

Medlem
Detta har nu bekräftats af Filthy Monkey på FT: BAEC changes [?]: GUF2 with GGL joker stopped | Gold award canx fees to be introduced - FlyerTalk Forums

Vad som är ännu värre är att avgiften blir per person och inte per bokning. För icke-guldmedlemmar verkar avgiften bli £50 och för guld £35, så det kan bli riktigt dyrt om man vill ändra in awardbokning.

Ser även ut som att man i fortsättningen inte kommer att kunna använda sin GUF1/2 ihop med GGL jokers, vilket jag tycker är synd då jag siktar på GGL för att kunna göra just detta.

Det här är sjukt dåligt av BA. Framförallt med tanke på att det kommer att börja gälla från och med imorgon och ingen officiell info har gått ut. Dessa enhancements skulle iofs kunna vara mycket större, men det är en dålig trend. BAEC går snabbt från att ha varit ett ganska bra program mot att vara kasst. Jag funderar själv just nu på om (och isåfall hur länge) jag ska vara kvar.
 

gdaily

Medlem
Man kan ju undra vad anledningen är: Som jag ser det finns det två möjliga skäl:

1) Många guldmedlemmar bokar upp massa resor som de sedan avbokar, vilket gör att andra medlemmar inte kan/hinner boka dessa resor, vilket gör att dessa blir sura och klagar på programmet. Om så är fallet så fungerar avgiften bra.

2) Många guldmedlemmar bokar upp massa resor som de sedan avbokar, och BA tror nu att de kommer tjäna massa pengar på dessa avbokningar. I så fall är det en löjlig avgift.
 

agehall

Medlem
Jag tror inte det är "många" i något av fallen, men det behövs inte för att någon excel-nisse hos BA ska tänka "här skulle vi kunna ta en avgift och tjäna pengar!".

Undrar om de tagit över folk från SAS...
 
Toppen