Senaste nytt

Spara 2527:- genom att boka Amsterdam-Köpenhamn-Oslo istället för Amsterdam-Köpenhamn

lowflyer

Medlem
Först och främst: osäker på om det verkligen är vettigt att skapa en tråd för bara detta, men jag testar:

AMS-CPH torsdag kväll denna vecka med SAS:
AMS-CPH kostar 3291:- i GO, avresa 20:15, flight SK554.
AMS-OSL via CPH kostar 764:- i GO, avresa 20:15 och första streckan är samma flight som ovan nämda SK554.

Så, hur gör man nu då?
Boka AMS-OSL via CPH och bara hoppa av i CPH?
Antar jag behöver gå till transferdesken och berätta att jag inte kommer dyka upp på CPH-OSL.

Eller vad är bäst att göra i ett sådant läge som detta?
Och hur kan det bli så här udda egentligen?
Antar dom får ta betalt precis hur dom vill i och för sig, men lite nyfiken är man ju allt.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Skulle flygningen bli inställd är det väl intressant att se vad som händer. Kanske bokas du om till direktflighten till Oslo :)

Risken/möjligheten att man blir erbjuden att bokas om på direktflyget till Oslo finns väl om något sådant inträffar, men måste man verkligen acceptera det, eller har man rätt att begära att få åka enligt sin bokade routing?

Det kan ju faktiskt vara så att man bokat just den resvägen för att man behöver träffa någon i Köpenhamn och lämna över ett dokument som man har med sig eller något annat liknande scenario.
 

fcx

Medlem
Risken/möjligheten att man blir erbjuden att bokas om på direktflyget till Oslo finns väl om något sådant inträffar, men måste man verkligen acceptera det, eller har man rätt att begära att få åka enligt sin bokade routing?

Det kan ju faktiskt vara så att man bokat just den resvägen för att man behöver träffa någon i Köpenhamn och lämna över ett dokument som man har med sig eller något annat liknande scenario.

Jag har för mig att EU 261/04 säger att man har rätt att vägra bli ombokad till den avgång som flygbolaget erbjuder, och istället ta en senare avgång.
 

AABack2ARN

Medlem
SAS har sålt produkten AMS-OSL. Om det är via ARN, LHR eller CPH är för dem inte viktigt. Visst kan du tvinga dig till samma routing (som på originalbiljetten) men då står du nog utan annat skydd (som exempelvis betalt hotell) och kan bli lite granskad om det sedan visar sig att du inte nyttjar flyget till Oslo. Du kommer troligen inte bli det dock.

Att SAS tar ett betydligt lägre pris till OSL är troligen för att de vill konkurrera med KLM som jag har för mig är starka på Norge numera.
 

011430121

Medlem
Detta sker ju även på SJ, det kan vara billigare att boka till en destination längre bort än vad Du skall till. Har för mig att nya VD sa att man skulle se över detta så att det skall vara dyrare att resa längre sträcka.
 

charlesswe

Medlem
Det här heter 'hidden city ticketing' och står tydligt i conditions of carriage / ticketing rules från SAS att det är förbjudet att göra så.

Det är ingen fara att göra det då och då, men om du gör det ofta samt krediterar poängen till eurobonus kan de, i princip, stänga kontot.
 

lnixon

Medlem
Det är ingen fara att göra det då och då, men om du gör det ofta samt krediterar poängen till eurobonus kan de, i princip, stänga kontot.

Och, i extrema fall, vägra att sälja fler biljetter till dig. Jag vet någon som konsekvent använde liknande trick för att pendla till Amsterdam billigt, och han blev vänligt men bestämt uppmanad att sluta med det. (Det var dock inte SAS det handlade om, ska tilläggas.)
 
Toppen