Senaste nytt

Dragonair levererar i ekonomi

Lukas2

Medlem
Bakgrund
Då var det dags att börja ta sig hemåt från Fukuoka dit jag åkt. Grunden till resan var att jag ville försöka behålla mitt silver status på Cathay Pacific bonusprogram Marco Polo. Så det fick bli en resa till Hong Kong och sen vidare till Fukuoka. Men som sagt, nu var dags och åka hemåt och flyget mellan Fukuoka och Hong Kong och flögs av Cathays dotterbolag Dragonair och det är den flygningen som den här berättelsen handlar om.

In-checkning
I Fukuoka är det smidigt och ta sig till flygplatsen, hoppa på tunnelbanan och några stationer bort så ligger flygplatsen. Dock så anländer man till inrikesterminalen, men där ifrån går det en internbuss som tar dig till utrikesterminalen, smidigt och bekvämt.
Själv anländer jag ganska så tidigt ca. 3½ timme innan planet ska ta höjd mot himlen, dock så hade inte in-checkningen öppnat än, så jag jag passade på att fixa i mig lite frukost eller lunch, vad man vill kalla det för, klockan var ju ca. 13:00... men det var ju endå första målet. Själva terminalen kanske inte är den mest upphetsande, på övervåningen fanns väl 3 restaurangen och på marknivå fanns några små affärer som sålde lite souvenirer, samt alla in-checkningsdiskar. Cathay Pacific/Dragonair hade en egen liten rad.
Nu kommer det tråkiga med den här berättelsen...
In-checkningen öppnade ca. 2½ timme innan flyget skulle lyfta, som kan ses som en ganska normaltid antar jag. Sen märker jag att här ska all bagage som ska checkas in ska röntgas innan. Det lila problemet här är att mitt flyg verkar bestå av 3 lite större grupper. Men dessa gruppar har sjukt mycket bagage, alltså hur mycket bagage kan man ha med sig?? Detta gör att det tar lite tid och jag står väl uppåt 30 min innan jag ens är framme vid röntgen. Var så där skoj, nu vet jag inte ifall jag hade trampat fram och frågat ifall man fick gå före eller börjat vifta med mitt bonuskort, kanske man fått gå före. Såg att vissa blev utplockade ur kön och fick gå före, Vet inte ifall de såg att de inte tillhörde någon av dessa grupper eller ifall de kanske flög i businessclass. Nåväl, snäll och uppfostrad svensk, så står man i kön och ser snäll ut, även ifall jag morrade lite grann för mig själv och försökte lite diskret visa min bagagetag a la silver som jag hade hängde på väskan, ifall de såg den så kanske kanske jag fick gå före i kön. Lyckades inte alls. Men fram till röntgen kom jag och dags för in-checkningen. Det fanns en kö för grupper, en för ekonomi och en för businessclass, och en för ifall man var Marco Polo medlem, dock eftersom flertalet av alla passagerare tillhörde en av de större grupperna, så hjälpte alla agenter till och checka in dem. Jag gick mot Marco Polo "kön", och fick frågan ifall jag flög businessclass. Sa att jag var Marco Polo medlem och den stackars värdinnan spärrade upp sina små ögon, så hon såg mer ut som en liten mangaflicka, kollade på alla diskar och inser att de är upptagna. Nu ser man att hon blev lite små stressad, eftersom hon fick be mig vänta lite. Tillslut efter hon stått och trampat lite på samma ställe så springer hon runt och öppnar upp en dator och checkar in mig själv, plus i kanten till den lilla mangaflickan. Checkar in mig och ser lite bekymrad ut och frågar ifall jag verkligen vill sitta längst bak i i planet?? Eftersom jag trivs bäst där, så långt bak som det bara går, så sa jag att det var helt ok. Dock meddelar hon att planet är mer eller mindre fullt, men hon ska försöka hålla platsen bredvid min tom... Plus i kanten igen till henne. När jag fått mitt boardingkort och loungeinbjudan, så önskar hon mig en trevlig resa och ställer sig upp och bugar. Även ifall det började lite segt, så måste jag säga att incheckningen slutade på ett bra och trevligt sätt.

Lounge och boarding
Loungen de använde heter Fukuoka Lounge, som var en ganska liten och lougne, inga fönster och bara massa sittplatser. Fanns lite och dricka och äta var mera åt snackshållet, inget direkt något matigt. Men var ganska skönt och få sitta där, för terminalen i övrigt är liten och såg ganska så tråkig ut. Utrop gjordes att det var dags och börja gå mot gaten som låg ca. 30 sekunder från loungen.
Väl vid gaten var boardingen i fullgång och det var en ganska så lång kö. Den här dagen flögs turen med en Airbus 320. Men vid kön sprang en av personalen med en skyllt och ropade att om man reste i businessclass eller var Marco Polo medlem, så fick man gå igenom priokön. Först fattade jag inte, men så såg om min bagagetag, så hon visade mig raskt över till priokön, som inte var någon kö alls. Vips så var man ombord på planet. Smidigt värre... plus i kanten igen. :p

Ombord
Påväg upp genom gången, så stoppar en av flygvärdarna mig och frågar om han kan ta mig jacka/rock. Då var det min tur och spärra upp mina små asiatögon och det var min tur och se ut som en mangaflicka. :rolleyes: Har inte varit med om det, när man flugit i ekonomi förut, och det är ju typ det enda jag gör när jag väl är ute och flyger. Så ja, plus i kanten och jag blev lite impad redan där. Slår mig ner och inser att planet är som gått som proppfullt, men de har hållt platserna på min rad tomma. Skönt... Sen vet man ju aldrig ifall det bara blev så, eller om det har något med in-checknings agenten la in något i systemet, det kommer nog vi aldrig få vet heller.
Visa bifogad bild 24107 Annars rent stolsmässigt så var det ju en ganska så vanlig ekonomistol med varken mer eller mindre utrymme.
Resan beräknades gå på 3½ timme. Först så delar de ut filtar till alla som vill ha, och sen så delar de ut menyer också. Inte så ofta man får det, på en sån kortflygning som det endå måste räknas som. Blev lite imponerad igen. Även ifall jag fick meny påvägen till Fukuoka också, men behövs inte mycket för att imponera på mig.
Visa bifogad bild 24106
Efter punktilig push-back och efter genom gången säkerhets demo, stack vi iväg upp mot himlen och mot Hong Kong.
Serveringen började och det fanns två varma huvudrätter och välja på. Fortfarande impad över det.
Maten var helt ok tycker jag, inget direkt och klaga på. Lite kalla nudlar till förrätt, någon varm fläsk med ris och sen glass till efterrätt. Visa bifogad bild 24108 ( Ja ja, jag vet, köttet ser ut som någon har ätit det och råkat komma upp igen.) Efter servering så kom de runt med och serverade kaffe eller te. Sen även för att tillägga under den här resan, så gick de igenom kabinen två gånger, en gång och serverade vatten och sen andra gången, så serverade de lite läsk, vatten och juice. Jag misstänker att man säker kunde få mer om man plingade på dem.
Under resans gång så innan vi lämnade japanska öarna, så ropade kapten ut att på vänster sida så var det en vulkan (tror jag han sa) som det rök ur. Då vart det fart på alla passagerare som promt skulle slänga sig och titta ut genom fönstrerna och ta kort, inklusive mig själv, gick så där bra. ;) Visa bifogad bild 24105 (Den som ser röken, räker upp en hand)
Vi landar i Hong Kong enligt tidtabell och blir en buss som tar oss in till terminalen... ett under att de får plats med alla i en buss så där, packad sill ja visst..

Summa summarum
I det hela så vart jag imponerad över denna flygning, allt från att de tar min jacka, till varmmat, till att de går runt och kör drickes rundor. Kanske är det lite dumt, men lite så jämför jag mot europaflygningar, på ungefär samma flygtid... 3½ timme, Vad är det?? Stockholm-Paris, Stockholm -Rom. Stockholm-Barcelona, ungefär? Är väl inte så många bolag som delar ut menyer och kör med två varma rätter och välja på i ekonomi. Samtidigt så är det väl så, att det är olika koncept, så kanske lite dumt och jämföra också. Men jag är iaf. mycket nöjd.
 

Attachments

  • 20140311_171138.jpg
    20140311_171138.jpg
    518,8 KB · Visningar: 545
  • 20140311_170721.jpg
    20140311_170721.jpg
    334,5 KB · Visningar: 536
  • 20140311_165731.jpg
    20140311_165731.jpg
    227,8 KB · Visningar: 557
  • 20140311_165700.jpg
    20140311_165700.jpg
    186,5 KB · Visningar: 562
Toppen