Senaste nytt

Mistake fare som uppgraderades från Business - First.

Alx

Medlem
Först och främst vill jag än en gång tacka Dr. Miles som tipsade om följande "mistake fare" med Etihad från Seychellerna till Dublin som han hade blivit tipsad om på FlyerTalk.

http://www.businessclass.se/forum/d...ublin-enkelresa-etihad-airways-2-300-sek.html

Eftersom det var en no-brainer så bokade jag in mig och sambon direkt men med avresa ca 9 månader senare. Eftersom många på FlyerTalk bokade med avresa redan i ett tidigt stadie så visade det sig ganska snabbt att Etihad och Air Seychelles hade valt att acceptera sitt misstag och godkänna de bokningar som hade gjorts. All heder till de för det!

Igår när jag och min sambo var på väg hemåt efter några underbara dygn på Seychellerna blev vår flight SEZ-AUH försenad ca. 1 timme pga sent inkommande flyg från MRU. Orsaken till förseningen går kraftigt isär beroende på vem man frågar. Hur som helst landade vi i AUH 10 min före avgångstid för DUB flighten.

För att försöka göra en väldigt lång historia någorlunda kort så strulade Etihad till vår anslutning och potentiella alternativ så pass mycket att vi helt missade ALLA nattanslutningar till Europa. Mestadels orsakat av slarv, dålig planering och ineffektivitet. Men nog om det.

När Etihad sent om sides började hjälpa oss så insåg de snabbt att de hade klantat till det ordentligt i AUH. Deras förslag på lösning var att hålla oss vakna hela natten och ta en taxi till DXB för att åka med Emirates senare samma morgon. Något som känns måttligt intressant när man är supertrött och ändå har missat det vi hade planerat att göra i Dublin.

Jag föreslog att de istället skulle ta oss till ett hotell och boka in oss på en dagflygning till LHR med Etihad och vidare med Aer Lingus så att vi skulle kunna få sova några timmar. Jag föreslog också lite skämtsamt att om de hade platser "över" i First vore det en trevlig gest om de uppgraderade oss dit som kompensation för deras slarv.

Döm om min förvåning när Etihad representanten tyckte att det lät rimligt men var tvungen att stämma av det med sin supervisor. Än mer förvånande var att flygbolaget som under kvällen/natten hade haft så oerhört svårt att fatta några som helst beslut, plötsligt vänder helt om och bekräftar uppgraderingen, printar nya biljetter, bokar in oss på Hilton, bokar transport till och från hotellet och hjälper oss igenom immigrationen smidigt.

Upplevelsen av Etihad och deras hantering därefter kompenserar med råge det strul förseningen och slarvet orsakade. Väl framme i Dublin möttes vi upp av en trevlig irländare som körde oss till hotellet i en ny Mercedes S-klasse.

Behöver jag säga att Etihad Diamond First Class var helt OK?! :D
 

Alx

Medlem
Ja Etihad gick verkligen above and beyond vad vi hade kunnat förvänta oss när de väl insåg sitt misstag. Precis som A380 är inne på så finns det tack och lov fortfarande flygbolag som inser hur viktigt goodwill är när saker går rejält snett. Vilket glädjer mig. Inte ett enda ord om kostnader, inte heller ett ord om att vi hade bokat en mistake fare (vilket jag förutsätter att back office kan se när de bokar om oss?).

Jag väljer gärna att resa med Etihad igen (även om det inte råkar vara en mistake fare ;) ) vilket kanske inte hade varit fallet om hanteringen hade slutat i samma kaos och noll koll som det startade.
 
Grattis Alx!
När jag ser mistake fares som detta tänker jag: om man skulle vara vild och galen och bara åka iväg. Men så kommer smolket i glädjebägaren - positionering.
Hur hittar man en enkelresa till Seychellerna för en rimlig kostnad?
 
Jag väljer gärna att resa med Etihad igen (även om det inte råkar vara en mistake fare ;) ) vilket kanske inte hade varit fallet om hanteringen hade slutat i samma kaos och noll koll som det startade.
Det här ämnet inom service och bemötande är verkligen något som fascinerar mig!

Jag har flera gånger varit med om att vara på ett hotell, restaurang eller flygplan och någonting går fullständigt galet med servicen. Det kan hända var som helst, men det är vad som händer därefter som spelar roll. Där finns nämligen en möjlighet att vända en för mig bedrövlig upplevelse till något gott. Vid en del tillfällen har det nämligen hänt att min inställning efteråt blivit mer positiv till företaget än innan de klantade till det, tack vare hantering och lösning av problemet. Sen finns det minst lika många gånger då jag helt tappat förtroendet bara för att de inte heller klarade av att åtgärda sina problem.

Bra jobbat här, Etihad!
 

Alx

Medlem
Grattis Alx!
När jag ser mistake fares som detta tänker jag: om man skulle vara vild och galen och bara åka iväg. Men så kommer smolket i glädjebägaren - positionering.
Hur hittar man en enkelresa till Seychellerna för en rimlig kostnad?

Den här resan har verkligen inte varit helt rak MEN bokstavligen allting har rättats till och blivit rejält till det bättre i slutänden.

Vi bokade positioneringsflyget med Ethiopian Airlines för endast 2.800:- (som i sig faktiskt också blev en del av ett positioneringsflyg till en USDM-resa med stop over i FRA). Vilket faktiskt var ungefär samma kostnad som vi ändå skulle ha haft för att positionera oss direkt hem från USDM-resan.

Senare började även Ethiopianresan att strula eftersom Ethiopian drog in avgången ADD-SEZ. Efter en del förvirring på Expedia och HUACA med Ethiopian om att deras alternativ inte fungerade för oss så överraskade Ethiopian med att acceptera att boka om oss på Lufthansa och Emirates istället, vilket vi såg som en betydligt bättre lösning än vår ursprungliga bokning:

http://www.businessclass.se/forum/s...-airlines-oeverraskar-vid-instaellt-flyg.html

Hilton Seychelles Labritz Resort & Spa där vi hade valt att bo under vistelsen på Seychellerna gav oss vår sedvanliga uppgradering som HH Diamonds. Vi fick först en riktigt trevlig Beachfront Villa med plungepool på baksidan (vi hade bokat billigast möjliga villa). Efter några dagar slutade både internet och TV:n att fungera. De försökte ordna det under dagen men misslyckades med det. Ingen större fara tänkte vi men överraskades av att receptionschefen direkt erbjöd oss att byta till en av endast 9 Deluxe Beachfront Pool Villas där hon hade kontrollerat att allting fungerade. Villan var dubbelt så stor som den första som i sig redan var helt OK för 200€/natten.

Hilton i Abu Dhabi missade vårt wake up call, vilket de bad så hemskt mycket om ursäkt för vid utcheckningen. När vi landade i Dublin hade vi fått ett mejl från hotellets manager som lovade att sätta in 20.000 HH poäng vardera på våra HH-konton som en kompensation för besväret och den missade frukosten.

Så min slutsats efter den här resan är ännu en gång att jag även fortsättningsvis ska haka på Deals och mistake fares som postas här på BC.se. Går någonting snett löser det sig allt som oftast på ett bra sätt om man väljer att resa med "rätt" flygbolag och bo på "rätt" hotell. Problemet är väl just att urskilja vilka flygbolag och hotell som är bra på detta. Det är här all input som finns att inhämta på BC.se gör som störst skillnad för min egen del. Jag har lärt mig och lär mig fortfarande otroligt mycket av att hänga här.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Det här ämnet inom service och bemötande är verkligen något som fascinerar mig!

Där finns nämligen en möjlighet att vända en för mig bedrövlig upplevelse till något gott. Vid en del tillfällen har det nämligen hänt att min inställning efteråt blivit mer positiv till företaget än innan de klantade till det, tack vare hantering och lösning av problemet.

Exakt samma sak här. Särskilt Etihad vände vad som hade kunnat blivit en riktig besvikelse till en idag betydligt bättre bild av Etihad där de helt klart skulle vara mitt förstahandsval i det fall jag ska flyga till regionen igen eller de på annat sätt skulle vara ett alternativ. Hilton vet jag sedan tidigare att de brukar rätta till misstag på ett bra sätt utan att man ens behöver be om det. Men där antar jag att flera år av Diamondstatus även gör en viss skillnad. Så där vågar jag inte ropa hej om deras hantering av strul rent allmänt.
 

Jacob

Medlem
Härligt! :) Jag har också mestadels bra erfarenhet av Etihad, och deras första klass är verkligen riktigt najs.
 

Swisser

Medlem
Vilken resa och vilka upplevelser!
Tur att allt ordnade sig. Det är ju helt fantastiskt att alla involverade parter Ethiopian, Etihad och Hilton hanterade alla problem/missöden på ett så bra sätt. Det hade man ju inte förväntat sig. Det kan ju också ha varit så att du som resevan BC:are uppträdde på ett lungt och sansat sätt och därmed starkt bidrog till de bra lösningarna.
 
Toppen