Senaste nytt

Norwegians fjärde Dreamliner (EI-LND) är uppe och flyger

AABack2ARN

Medlem
Har provflugit till och från Everett enligt flightradar. Så den borde väl vara på väg snart för att sättas i produktion.

Men med tanke på alla linjer som har startat och som fungerar förhållandevis störningsfritt nu funderar jag på hur många plan har de egentligen hyrt in? EI-LND kommer inte ensamm rädda upp situationen, eller hur?
 

Paby

Medlem
Dom kör iaf inhyrt från Hi Fly - deras 330 opererar ARN-JFK i detta nu. Vet inte om dom fortfarande roterar runt Hi Fly i programmet också. Gör dom inte det så kan LND säkert erbjuda ett efterlängtat avslut av leasing.

LNA får inte flyga på USA så den använder dom bara på Asien. Frågan är om dom klarar USA-programmet på tre maskiner. Minsta irreg så rasar allt sönder o samman...
 

SK1989

Medlem
Dom kör iaf inhyrt från Hi Fly - deras 330 opererar ARN-JFK i detta nu. Vet inte om dom fortfarande roterar runt Hi Fly i programmet också. Gör dom inte det så kan LND säkert erbjuda ett efterlängtat avslut av leasing.

LNA får inte flyga på USA så den använder dom bara på Asien. Frågan är om dom klarar USA-programmet på tre maskiner. Minsta irreg så rasar allt sönder o samman...
Det är också en B777-200 som är inhyrd. CS-TFM... Dispensen från norska Luftfartstilsynet går ut 1a April så vi får se vad som händer eftersom de inte har några trafikrättigheter till USA med det irländska AOC...
Luftfartstilsynet extends Norwegian Longhaul's dispensation to April - ch-aviation.com
 

AABack2ARN

Medlem
Sicken soppa!

Men jag tycker nog lite synd om Norwegian i vissa frågor. Sedan kan jag inte avgöra om det bara är klantigt eller naivt från dem att inte inse hur mycket damm deras satsning skulle riva upp.
 

thsred

Medlem
Dom kör iaf inhyrt från Hi Fly - deras 330 opererar ARN-JFK i detta nu. Vet inte om dom fortfarande roterar runt Hi Fly i programmet också. Gör dom inte det så kan LND säkert erbjuda ett efterlängtat avslut av leasing.

LNA får inte flyga på USA så den använder dom bara på Asien. Frågan är om dom klarar USA-programmet på tre maskiner. Minsta irreg så rasar allt sönder o samman...

Varför får den inte det, om man får vara lite nyfiken?
 

AABack2ARN

Medlem
Det framgår i länkarna ovan, men i korthet att har Norwegian skapat ett bolag på Irland som ska ta hand om alla långdistansflygningar. De har flyttat över EI-LNA till det irländska bolaget MEN amerikanska myndigheterna har vägrat ge det irländska bolaget flygrättigheter till USA.

Eftersom LNB och LNC fortfarande är kvar i det norska (?) bolaget kan de nyttjas till USA.

Hoppas jag fattat det rätt.
 

Paby

Medlem
Är det inte överraskande att dom reggar även LND på Irland? Halva flottan kommer alltså inte att få flyga till USA... Det känns som att dom med det gör trafikprogrammet mer sårbart än vad det skulle behöva vara.
 

AABack2ARN

Medlem
Mmm. Men det har nog med att göra att de har ett undantag för det norska bolaget som eventuellt går ut 1 april. Norwegian trodde så klart att allt skulle vara löst tills dess men då är de uppenbarligen vana med den amerikanska militanta byråkratin. :(

Som sagt, ibland tycker jag faktiskt lite synd om dem...
 

Ricci

Medlem
Mmm. Men det har nog med att göra att de har ett undantag för det norska bolaget som eventuellt går ut 1 april. Norwegian trodde så klart att allt skulle vara löst tills dess men då är de uppenbarligen vana med den amerikanska militanta byråkratin. :(

Som sagt, ibland tycker jag faktiskt lite synd om dem...

Frågan är om Norska staten än en gång kommer ge Norwegian dispens.....dvs om inte amerikanska myndigheterna ger sig innan tisdag...
 
Toppen