Senaste nytt

Varför inga riktiga "Premium"bilar till uthyrning i Sverige?

FrontX

Medlem
Har länge funderat på varför det i Sverige är så katastrofalt litet utbud på premiumbilar hos de stora hyrbilsföretagen?
Visst, SIXT kategoriserar i princip alla sina bilar som "Premium" och Hertz har sina Prestige Collection och Fun Collection (med S60 T6, Range Rover och Jaguar XF b.la). En BMW 520d är väl trevlig att köra men någon premiumbil är det inte i mina ögon och dessa är ju fortfarande långt ifrån de vagnparker som finns i andra delar av världen.

Kolla på SIXT tyskland t.ex Där kan man hyra en MB AMG eller BMW M5/M6:a, Porsche osv osv..
Här i Sverige är väl Mercedes Shooting Brake det närmaste man kan komma någorlunda känsla av lyx, men har ändå minsta motorn (om man nu föredrar hästar) och Hertz i andra länder kan erbjuda allt från MB Suv till Camaro osv.

(och jag räknar inte med Mabis fjantbilar som något premiumsegment heller:p)

Någon som sitter på ett bra svar lr argument? Är marknaden helt enkel inte tillräckligt lönsam för att ha denna typ av bilar här?
 

Alx

Medlem
Jag tror att en del av svaret ligger i "landet-lagom" självt! Det finns helt enkelt för få företag som efterfrågar den servicen och privatpersoner som hyr dyrare bilar särskilt ofta är nog försvinnande få.

Visst är lagom trist?! :rolleyes: :cool:
 

FrontX

Medlem
Jag tror att en del av svaret ligger i "landet-lagom" självt! Det finns helt enkelt för få företag som efterfrågar den servicen och privatpersoner som hyr dyrare bilar särskilt ofta är nog försvinnande få.

Visst är lagom trist?! :rolleyes: :cool:

En aningen trist Ja ;)

Men efterfrågan är väl liten för att det inte finns någon vara. Kan slå vad att om det bara började rulla ut lite finare bilar så skulle säkert efterfrågan öka också. Minns att Sixt erbjöd C63 AMG vår/sommar 2012. Fast det fanns en i hela Sverige. Så när jag gjorde förfrågan så fanns den i Lund, dvs 65 mil bort. Detsamma gällde "måsvingen", tror det fanns 2 st, varav en såg jag på Arlanda kontoret.
Men lagom är ju alltid bäst..:rolleyes:
 
Sixt har som sagt haft en hel del AMG-bilar i lager men det var rejält dyrt; det var inte många som valde att hyra. Finns efterfrågan så kommer nog tillgången lösa sig är min magkänsla.
 

mmatsie

Medlem
Vad jag har hört, utan att kunna ge någon bra källa på det, är att däckslitage blir ett problem vid de lite mer extrema bilarna. Personalen måste vid uthyrningen mäta mönsterdjup och visa för kunden för att sedan kunna debitera om kunden bränt loss med bilen.... Detta i sig lär ju vara en tråkig start på hyran.

När det gäller Hertz kan man ju tänka sig att den största ägaren (Volvo) inte har ett jätteintresse av att profilera andra märken...
 

FrontX

Medlem
Ska iaf prova Range Rover Sport från Hertz. Någon som har erfarenhet av just den bilen ur deras "Prestige" sortiment?
 
Jag hade denna diskussion med AVIS i Amsterdam varför inga direkta premium bilar fanns utanför Tyskland. Svaret var att premium bilarna (german made typ Audi, BMW, MB, Porsche) säljs till Tyska uthyrningskontoren med extremt bra rabatt. Andra länder får inte samma priser därför är de inte lika glada i att köpa in dessa bilar.

Jag antar att detta gäller de flesta firmor.
 

Jakob K

Medlem
Jo det är verkligen pina att hyra bil i Sverige. Exempelvis så ska man ju få "motsvarande" bil från försäkringsbolaget vid exempelvis krockskada på sin egen. Sen går man in på Hertz och det finaste dom kan uppbringa är en V70 D2 sunko-matic.

Sixt är lite bättre men har ju genomgående snikspecade tyska premiumbilar med små motorer etc. Trist.

Som parentes kom jag just hem från München där jag hos Hertz givetvis blev uppgraderad till en fullsmetad CLS Shooting Brake 350 CDI. Avverkade trevliga 110 mil i den....mestadels i vänsterfilen... :)

mvh
 
Toppen